داستان «صقور الشمال» و سرپیچی از اوامر ترکیه چیست؟

پنجشنبه 5 مهر 1403 - 20:07
https://iswnews.com/?p=121953

وزارت دفاع مناطق سوری تحت کنترل ترکیه موسوم به دولت موقت سوریه طی بیانیه‌ای انحلال یکی از گروه‌های مسلح شمال سوریه موسوم به «صقور الشمال» را اعلام کرد، مسئله‌ای که در شمال سوریه به یک بحران تبدیل شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری «تحولات جهان اسلام» با توجه به اینکه گروه صقور الشمال به عنوان یکی از گروه‌های قدیمی ارتش آزاد سوریه با مناسبات جدیدی که قرار است بین دولت سوریه و ترکیه برقرار شود مخالفت کرده‌ و به طور مشخص یکی از گروه‌هایی است که در برابر بازگشائی گذرگاه ابوالزندین بین مناطق تحت سیطره ترکیه و مناطق نظام سوریه مانع تراشی می‌کند، با دستور ترکیه توسط وزارت دفاع دولت موسوم به دولت موقت سوریه در مناطق تحت سیطره ترکیه منحل اعلام شد.

در بیانیه وزارت دفاع مناطق تحت سیطره ترکیه که در تاریخ ۲۷ شهریور ماه صادر شده اینگونه آمده است:

“وزارت دفاع فداکاری‌های با ارزش ملت آزاده سوریه و تمام گروه‌ها و واحدهای نظامی جیش الوطنی السوری را از آغاز انقلاب بزرگ سوریه می‌ستاد، و برآن است تا مراتب امتنان خود را در قبال گروه صقور الشمال که نقش مهم و پویایی در راه محقق شدن اهداف انقلاب سوریه ایفا کرد اعلام دارد.

همانطور که آشکار است فرایند بازسازی پیکره الجیش الوطنی از دو سال پیش بر اساس یک طرح اصلاحی فراگیر در حال انجام می‌باشد، بر اساس همین طرح اصلاحی، در حال حاضر وظایف برخی واحدهای نظامی بر اساس اقتضاءات میدانی مرحله در حال بازتوزیع می‌باشد. برای اینکه نیروی نظامی انقلاب را تقویت کرده و فعال‌تر گردانیم، گروه صقور الشمال را منحل اعلام کرده و نیروی انسانی و تجهیزات نظامی و لوجستیکی متعلق به این گروه را میان نهادها و گروه‌های مختلف الجیش الوطنی توزیع نمودیم.

به دلیل بیماری رهبر صقور الشمال حسن خیریه، سرتیپ عدنان الدیاب معاون وزیر دفاع در دولت موقت سوریه به صورت موقت به عنوان رهبر صقور الشمال تعیین می‌شود.

این مرحله انتقالی از سوی وزارت دفاع مدیریت خواهد شد. در اینجا جا دارد دیگربار از گروه صقور الشمال به خاطر تمام آنچه که تقدیم کردند تشکر کرده و برای تمام جنگاوران این گروه موفقیت در انجام وظایف جدید خود را خواستاریم. امیدواریم که وظایف جدید ایشان مایه خیر و برکت برای ایشان باشد”.

صقور الشمال پس از صدور این بیانیه با آن به مخالفت برخاسته و طی بیانیه‌ای پیوستن خود را به «الجبهه الشامیه» به عنوان بزرگترین گروه مسلح در مناطق اطراف حلب و تحت نظر ترکیه اعلام کرد.

در این بیانیه که در همان تاریخ ۲۷ شهریور ماه صادر شده اینگونه آمده است:

” بنا بر اقتضاءات مصلحت عمومی و از روی دلسوزی برای قدرت صفوف انقلاب بزرگ سوریه و در جهت هماهنگی با خواست برادران ترک مبنی بر کاسته شدن از تعداد گروه‌های انقلاب سوریه و به خاطر خواست رهبران و پیکارجویان منتسب به صفوف صقور الشمال مبنی بر ادامه کار در صفوف انقلاب و فداکاری در راه آن، ما در شورای رهبری صقور الشمال پیوستن کامل خود را در گروه الجبهه الشامیه اعلام می‌کنیم”.

الجبهه الشامیه نیز در همین تاریخ در یک بیانیه کوتاه انضمام صقور الشمال به صفوف خود را اعلام کرد.

درواقع این واکنش از سوی الجبهه الشامیه به مثابه مخالفت بخشی از گروه‌های نزدیک به ترکیه با تصمیمات جدید ترکیه در قبال شمال سوریه به‌شمار می‌رود.

پس از این بود که نیروی موسوم به «القوه المشترکه» شامل دو گروه فرقه الحمزه معروف به حمزات و گروه السطان سلیمان شاه معروف به عمشات که از گروه‌های بسیار نزدیک به ترکیه شمرده می‌شود، در صدد برآمد تا برای اجرایی ساختن خواست وزارت دفاع که درواقع خواست دولت ترکیه می‌باشد صقور الشمال را از پیوستن به الجبهه الشامیه منع کرده و به زور اسلحه صقور الشمال را منحل گرداند.

لازم به ذکر است که ترکیه در صدد است تا روابط خود را با نظام سوریه به وضعیت عادی برگرداند و این مسئله باعث شکل گیری واکنش‌های مختلفی از سوی مسلحین شمال سوریه شده‌است.

گفتنی است که روزنامه القدس العربی طی گزارشی از مهندسی جدید گروه‌های معارض نظام سوریه از سوی ترکیه در شمال سوریه خبر داد. در این گزارش آمده که مهمترین خواست ترکیه پیوستن گروه‌های کوچک به گروه‌های بزرگتر و تقسیم مناطق سه‌گانه نفوذ خود بین القوه المشترکه و فیلق الشام در عفرین و الجبهه الشامیه و گروه السلطان مراد در شمال و شرق حلب و گروه موسوم به التحریر و البناء در مناطق تحت نفوذ خود در اطراف رقه و حسکه می‌باشد.

بنا بر گزارش‌ها تاکنون مذاکرات بین دولت ترکیه و الجبهه الشامیه برای انحلال صقور الشمال به جایی نرسیده‌است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.