وادی عبیده.. جعبه سیاه القاعده در یمن

پنجشنبه 19 مهر 1403 - 14:28
https://iswnews.com/?p=122671

منطقه وادی عبیده در استان مأرب یمن به عنوان یک منطقه محوری برای القاعده یمن تلقی می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری «تحولات جهان اسلام» مرکز سوث ۲۴ للأخبار والدراسات در گزارشی به جایگاه وادی عبیده واقع در استان مأرب یمن برای شاخه القاعده در یمن پرداخت.

با وجود اینکه القاعده بیشتر حملات خود را در جنوب این کشور به ویژه در استان ابین و گاهی شبوه انجام می‌دهد اما کارشناسان بر عمق استراتژیک این گروه در استان مآرب به ویژه وادی عبیده تأکید می‌کنند.

کارشناسان دو مسئله موقعیت ژئواستراتژیک و بافت قبیله‌ای وادی عبیده را به عنوان مهمترین عوامل تکیه عناصر القاعده بر این سرزمین تلقی می‌کنند.

پهپادهای آمریکایی نیز نه در جنوب یمن و ابین و شبوه بلکه در وادی عبیده در مأرب رهبران القاعده را مورد هدف قرار می‌دهند. در آخرین این حملات پهپادهای نیروهای آمریکایی مدعی شدند که عثمان النجدی عربستانی مدیر صنایع نظامی القاعده یمن را در ۵ شهریور ماه سال جاری در وادی عبیده کشته‌اند. این در حالی است که القاعده تا کنون واکنشی به این خبر نداده‌است. گفته می‌شود که احمد سیف العدل فرزند سیف العدل که آمریکایی‌ها مدعی‌اند در حال حاضر رهبر القاعده می‌باشد نیز در همین منطقه حضور پیدا کرد تا اینکه طبق گزارش‌های تأیید نشده در یک آتش‌سوزی کشته شد.

همچنین گفته می‌شود که سعد عاطف العولقی رهبر حالی القاعده یمن که پس از مرگ مشکوک خالد باطرفی به عنوان رهبر القاعده یمن تعیین شد در همین منطقه حضور دارد.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که عناصر و رهبران القاعده تقریبا آشکارا در منطقه وادی عبیده به رفت و آمد می‌پردازند و به همراه خانواده‌های خود در کنار دیگر ساکنان در این منطقه به زندگی می‌پردازند.

حمد بن حمود التمیمی یکی دیگر از رهبران القاعده بود که در اسفندماه و یا بهمن ماه سال گذشته در این منطقه مورد هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت. چند هفته قبل از این حمله، حسان الحضرمی مسئول ساخت بمب و بمب جاده‌ای در القاعده یمن نیز توسط پهپادهای آمریکایی در این منطقه مورد هدف قرار گرفت. قاسم الریمی رهبر اسبق القاعده یمن نیز در سال ۲۰۲۱ در همین منطقه مورد هدف قرار گرفت و کشته شد.

طبق گزارش‌ها بافت کشاورزی و بیابانی گسترده این منطقه و آداب و رسوم قدرتمند قبیله‌ای در این منطقه باعث شده تا عناصر القاعده با خیال راحت‌تری در این منطقه به زندگی بپردازند.

عناصر القاعده در این منطقه از سابقه کمی برخوردار نیستند و توانسته‌اند رابطه خوبی با قبایل این منطقه برقرار سازند. اولین حمله پهپادی به این منطقه به کشته شدن ابو علی الحارثی رهبر وقت این گروه در ۱۲ آبان ۱۳۸۱ بر می‌گردد.
با اینکه القاعده یمن در چند سال اخیر هیچ عملیاتی را در وادی عبیده به طور رسمی بر عهده نگرفته‌است، خبرگزاری‌های مرتبط با دولت مورد حمایت عربستان در چند وقت اخیر یک عملیات‌ تروریستی در منطقه وادی عبید را به القاعده منتسب کردند..

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.