در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ یک آتش سوزی بزرگ در دانشگاه کشاورزی تاشکند رخ داد. این آتش سوزی ۳ ساختمان را در برگرفت و به گفته وزارت شرایط اضطراری ازبکستان علت این آتش سوزی نامشخص و علت یابی آن در دستور کار قرار گرفت.
یک هفته بعد از آتش سوزی در ۶ اکتبر ۲۰۲۴ آندری سرینکو خبرنگار و کارشناس روسی در کانال تلگرامی خود این آتش سوزی را سازماندهی شده خواند و به گروه مخالف رژیم صهیونیستی بنام گروه عزیزبک نسبت داد. به گفته سرینکو این گروه در عصر ۵ اکتبر در تلگرام با او ارتباط برقرار کردند و برای اعتراض به همکاری دولت ازبکستان با رژیم صهیوینستی ساختمان دانشگاه را به آتش کشیدند.

پیام گروه عزیزبیک: آتش زدن دانشگاه کشاورزی در تاشکند توسط مخالفان اسرائیل انجام شد.

آتش سوزی در دانشگاه کشاورزی تاشکند در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ تصادفی نبود. مرد جوانی که خود را «عزیزبک» (به احتمال زیاد نام مستعار) می‌نامید، عصر روز ۵ اکتبر در گفت‌وگویی در تلگرام به من گفت. به گفته وی، او و همرزمانش در اعتراض به همکاری دولت ازبکستان با اسرائیل ساختمان دانشگاه را به آتش کشیدند.

یادآوری می کنم که بر اساس گزارش رسانه ها، روز ۳۰ سپتامبر، آتش سوزی در ساختمان دانشگاه دولتی کشاورزی تاشکند رخ داد که در نتیجه آن دو ساختمان این دانشگاه آسیب دیدند. بیش از ۱۵ تیم آتش نشانی برای اطفای حریق که بیش از دو ساعت به طول انجامید، وارد محل شدند.

دلایل آتش سوزی هنوز اعلام نشده است. در شبکه های اجتماعی گفته شد که در ساختمان های دانشگاه پنل های خورشیدی نصب شده است که در صورت نصب نادرست ممکن است آتش بگیرد.

سرویس مطبوعاتی اداره مرکزی امور داخلی منطقه تاشکند گزارش داد که یک پرونده جنایی در مورد آتش سوزی تحت بخش ۲، صفحه ۲۵۹ قانون جنایی ازبکستان (نقض قوانین ایمنی آتش سوزی) باز شده است، اما مشخص نکرد که در چه نقطه ای.

روز شنبه ۵ اکتبر، پیامی از طریق تلگرام از مخاطبی با نام «عزیزبک» دریافت کردم که در آن نوشته شده بود (املا حفظ شده است) «در ۳۰ سپتامبر در تاشکند، ساختمانی متعلق به دانشگاه تاشکند (کشاورزی) به طور کامل در آتش سوخت. ما این آتش را به راه انداختیم زیرا متوجه شدیم که روابط نزدیکی بین نمایندگان اسرائیل و دانشگاه در زمینه های مختلف وجود دارد. و معلمان اسرائیل اغلب در مورد مسائل مختلف از این دانشگاه بازدید می کردند. با توجه به اینکه مسیر اعتراض مسالمت آمیز دولت ازبکستان غیرممکن است، تصمیم گرفتیم اعتراض خود را به گونه ای دیگر بیان کنیم و از این طریق جدیت نیت خود را نشان دهیم و این ساختمان را به آتش کشیدیم. و از آنجایی که نمی‌خواستیم به سایر هموطنان آسیبی برسانیم، لحظه مناسبی را انتخاب کردیم تا در آن لحظه کسی در ساختمان نباشد.»

به گفته عزیزبک، آتش زدن ساختمان دانشگاه گشاورزی – پیام ما به جوانان ازبکستانی است – اعتراض به دولت ازبکستان که همزمان با کشتار کودکان و زنان در نوار غزه در فلسطین به تقویت روابط و همکاری خود با اسرائیل ادامه می دهد.

در پیام گفته شده: از دیدگاه مردم ما، دولت ازبکستان به عنوان یک کشور مسلمان حق حفظ روابط با اسرائیل را ندارد و هرگونه همکاری دولتی به معنای حمایت از کشتار برادران و خواهران مسلمان، کودکان و زنان فلسطینی ما در غزه است.

عصر روز ۵ اکتبر، عزیزبیک شخصا از طریق تلگرام با من تماس گرفت و نظر قبلی خود را در پیامی تکرار کرد. به گفته وی، او و همرزمانش که مرتکب این آتش سوزی شده اند، متعلق به هیچ گروه سیاسی نیستند، اما در عین حال از قطع کامل روابط ازبکستان با اسرائیل حمایت می کنند.

این احتمال وجود دارد که گروه عزیزبیک به اعتراضات خود ادامه دهد.

محل دانشگاه کشاورزی تاشکند:

دانشگاه کشاورزی تاشکند در منطقه کیبرای تاشکند واقع در شمال شرق این شهر قرار دارد. این دانشگاه با مساحت ۲۸ هکتار علاوه بر دانشگاه، وزارت کشاورزی ازبکستان، جنگلداری و چند دفتر موسسات خارجی را در خود جای داده است. مکان آتش سوزی در تصویر زیر مشخص شده.

Address: University street №۲ Kibray, Tashkent Uzbekistan
۴۱.۳۶۲۴۹۶۱۴۱۴۵۹۲۶, ۶۹.۳۴۲۱۴۲۸۲۲۲۸۳۴۵
Google/Yandex

سه ساختمان در دانشگاه به آتش کشیده شده ۱ ساختمان جنگلداری که ۵ طبقه می باشد. ۲و۳ ساختمانهای ۹ طبقه که دانشکده های کشاورزی و کشاورزی بازرگانی هستند.

ارتباط دانشگاه کشاورزی تاشکند با رژیم صهیونیستی

دیدار وزیر گردشگری رژیم با وزیر کشاورزی ازبکستان ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ هیئتی صهیونیستی به رهبری وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی رازازوف به ازبکستان آمدند. در چارچوب جلسات و دیدارها یک دیدار با  وزیر کشاورزی ازبکستان خواجه اف در مورد ایجاد همکاری بین دانشگاه دولتی کشاورزی تاشکند و دانشگاه عبری اورشلیم (دانشکده کشاورزی، غذا و محیط زیست رابرت اسمیت) بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست، برنامه های تعامل با آژانس همکاری های توسعه بین المللی رژیم (MASHAV) که زیر نظر وزارت امور خارجه است  و مرکز همکاری های بین المللی در توسعه کشاورزی (CINADCO) زیر نظر وزارت کشاورزی و توسعه روستایی رژیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به طور خاص، متخصصان صهیونیستی سمینارها و آموزش ها، میزهای گرد را در ازبکستان برگزار می کنند، برنامه های آموزشی را در سرزمینهای اشغالی برای متخصصان ازبک سازماندهی می کنند و کارشناسان صهیونیستی را به مراکز دانش کشاورزی، نوآوری و خدمات ازبکستان جذب می کنند.

دیدار سفیر رژیم صهیونیستی در ازبکستان با وزیر کشاورزی

در سال ۲۰۲۳ در دیدار زهاویت بن هیلل سفیر رژیم صهیونیستی در ازبکستان با عزیز ویتوف وزیر کشاورزی ازبکستان در مورد همکاری در زمینه کشاورزی گفتگو کردند.در این گفتگو ازبکستان علاقه مند به جذب فناوری های صهیونیستی برای صرفه جویی در منابع آب است. مورد بعدی همکاری در حوزه علمی است. امروز ازبکستان با آژانس همکاری های بین المللی رژیم (MASHAV) و مرکز همکاری های بین المللی برای توسعه کشاورزی (SINADCO) در زمینه سازماندهی آموزش ها و سمینارهای مشترک در کشور ازبکستان و سرزمینهای اشغالی علاقه مند است.

همچنین، طیف گسترده ای از فعالیت ها برای ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه بین المللی کشاورزی (IAU) در تاشکند و دانشگاه تل آویو در جهت های زیر وجود دارد: در چارچوب کمک های مالی MASHAV، اساتید دانشگاه های TDAU و IAU برای ارتقای صلاحیت معلمان; اجرای برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاه تل‌آویو در اورشلیم. [۱]

جلسه بین دانشگاه بین المللی کشاوزری تاشکند و مؤسسه تحقیقات بیابان یاکوب بلاستاین رژیم

جلسه بین دانشگاه بین المللی کشاوزری تاشکند و مؤسسه تحقیقات بیابان یاکوب بلاستاین رژیم با حضور نوآم ویزبورد مدیر موسسه صهیونیستی و جمعی از نمایندگان دانشگاه بینالملیل کشاورزی تاشکند برگزار شد. در این جلسه زمینه همکاری بالقوه بین این دو موسسه فراهم شد. این گفتگو بر روی زمینه هایی مانند مدیریت آب، کشاورزی و احتمالات پروژه های مشترک بین رژیم و ازبکستان متمرکز شد.

نشست در دانشگاه دولتی کشاورزی تاشکند با حضور نمایندگان نتافیم

نشست انگیزشی در دانشگاه دولتی کشاورزی تاشکند با حضور نوربک نوربایف مدیر شرکت صهیونیستی “نتافیم” در ازبکستان و فروزا راخیموا که از نمایندگان این شرکت در ازبکستان است. شرکت نتافیم یک شرکت صهیونیستی در حوزه آبیاره قطره ای است که به عنوان بهترین شرکت در این حوزه شناخته می شود. این شرکت در سرتاسر جهان فعالیت می کند و دارای پروژه های زیادی از جمله در کشورهای قزاقستان و ازبکستان است.

نشست آنلاین بین نماینگان دانشگاه کشاورزی تاشکند با دانشکده صهیونیستی رابرت اسمیت

سمینار آنلاین با حمایت سفارت ازبکستان در سرزمینهای اشغالی، نمایندگان دانشگاه کشاورزی دولتی تاشکند (TSAU) با رهبری دانشکده کشاورزی، غذا و محیط زیست رابرت اسمیت دانشگاه عبری دیدار کردند.

رئیس سرویس مطبوعاتی جنگلداری: «آتش سوزی در دانشگاه ۱۰۰ درصد سازماندهی شده است»

به گفته رسانه های ازبک یولدوز آریپاوا رئیس سرویس مطبوعاتی جنگلداری در پستی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده و به سرعت  حذف کرده است، اعلام کرده که آتش سوزی که در دانشگاه کشاورزی رخ داده است ۱۰۰ درصد سازماندهی شده است و رسانه ها دروغ می گویند.

باز نشرها:

سایت کرونوس سنترال آسیا (cronos.asia) همان متن آندری سرینکو را در یک خبر منتشر کرده است:

پلیس قزاقستان گشت خود را  برای کنیسه ها و اماکن دیپلماتیک رژیم صهیونیستی افزایش داد.

 در ۲ اکتبر شینگیس آلکشف، رئیس اداره سیاست اطلاعات وزارت امور داخلی جمهوری قزاقستان تاکید کرد که سفارتخانه رژیم و دیگر کشورها همیشه تحت حمایت پلیس هستند. همچنین تمامی اماکن مذهبی (کنسیه ها) از مدت ها قبل تحت کنترل وزارت امور داخله بوده و مسیرهای گشت زنی نزدیک به این اماکن است و همچنین نظارت تصویری از حریم مجاور با استفاده از دوربین های مدار بسته انجام می شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.