آخرین تحولات جبهه ناگورنو قره باغ

چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 12:57
https://iswnews.com/?p=12475

پیشروی های افسانه ای در نخجوان ؛ تیر خلاص پاشینیان در پایگاه اربونی، حداقل یک اسکادران SU-30sm در راه ایروان

پیشروی های افسانه ای در قره باغ:
هفته گذشته باکو ادعا کرد موفق شده در جبهه نخجوان ۱۱۰۰۰ هکتار از اراضی تحت کنترل ارامنه را به دست آورد. در این راستا تلوزیون NTV نخجوان اقدام به انتشار تصاویری از مراسم مذهبی تعدادی غیر نظامی آذری در قبرستانی در روستای متروکه “قونوت”/”هونوت” کرد. در تصاویر منتشر شده توسط NTV هیچ گونه نشانی از ادوات و تجهیزات و پرسنل نظامی نبود.

وزارت دفاع ارمنستان مانند همیشه با تاخیر اخبار مبنی بر پیشروی در جبهه نخجوان و خصوصا تصرف روستای “قونوت” را تکذیب کرد و طرف آذری را متهم به دروغ پراکنی و سوء استفاده از “حسن نیت” ارمنستان در صدور مجوز زیارت قبور به طرف آذری، کرد.

واقعیت این است که باکو به طرز ناشیانه ای در حال دروغ پردازی است. نیروهای نظامی نخجوان تنها اقدام به تاسیس ۳ سنگر جدید در منطقه (DMZ(DeMilitarized Zone [یا منطقه خالی نظامی که در عرف بین الملل به صورت دفکتو در زمان آتش بس بین نیروهای متخاصم، مرز بین المللی به حساب می آید و جهت اجتناب از تنش، خالی از نیروی نظامی می باشد] کرده اند.

این در حالیست که آخرین سنگر نیروهای ارمنی که در فاصله یک کیلومتری “قونوت” است همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و مطابق تصاویر منتشره در تلوزیون ارمنستان، نیروهای ارمنی بر قبرستان روستای مخروبه “قونوت” اشراف آتش دارند. این در حالیست که سنگرهای ایجاد شده توسط باکو بیش از ۳ کیلومتر با روستای “قونوت” فاصله دارند.

مواضع نیروهای ارمنی و آذری مشرف به روستای “قونوت”/”هونوت”

صرف نظر از تصاویر منتشره از طرفین درگیر، برای صحت سنجی این گزاره کافیست نگاهی به آمار درگیری آوریل ۲۰۱۶ در قره باغ داشته باشیم.

در آوریل ۲۰۱۶ طی ۳ روز درگیری، مطابق آمار مورد قبول طرفین، ارمنستان کشته شدن بیش از ۶۰ نفر و باکو بیش از ۹۰ نفر از نظامیان خود را تایید کرده اند.

ده ها خودروی زرهی، آتشبار، تانک، هلی کوپتر، هواپیمای بدون سرنشین و ….از طرفین منهدم شد. (مطابق برخی اخبار تایید نشده و انتشار نامه ای محرمانه منتسب به “نجم الدین صادق اف” رییس قرارگاه مرکزی نیروهای مسلح باکو، آمار تلفات نظامیان باکو در جنگ آوریل تا ۱۹۰۰ نفر کشته و زخمی هم تخمین زده می شود.)

در نتیجه این جنگ خونین اما مطابق ادعای باکو تنها ۲۰۰۰ هکتار از اراضی قره باغ به دست باکو افتاد، در مقابل اما ارامنه مدعی از دست دادن تنها ۸۰۰ هکتار از اراضی قره باغ شدند.

باکو در اوریل ۲۰۱۶ مدعی تصرف روستای “تالیش” و “جوجوق مرجانلی” شد، این در حالی بود که روستای مخروبه جوجوق مرجانلی از سال ۱۹۹۲ در اختیار طرف آذری بود و تنها یک هفته پس از اعلام مجدد آتش بس تلوزیون ارمنستان از داخل روستای تالیش تصاویر مختلفی منتشر کرد.

به راستی چگونه ممکن است نیروهای نظامی نخجوان توانسته باشند بدون شلیک یک گلوله و بدون کوچکترین تلفات از طرفین ۱۱۰۰۰ هکتار از اراضی نخجوان را به دست آورند؟

تیر خلاص پاشینیان در پایگاه اربونی:

بلافاصله پس از انتشار این اخبار الهام علیف و ذاکر حسنف(وزیر دفاع) با حضور در نخجوان از دو نوع سامانه آتشباری چندگانه پیشرفته بلاروسی و اسراییلی به عنوان خرید های جدید خود رونمایی کردند.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان از تغییر آرایش نظامی نیروهای آذری در خطوط تماس و تزریق بی سابقه ستون های نظامی به جبهات مختلف توسط باکو خبر می دادند.

فضای رسانه ای باکو گویا در حال آماده شدن برای یک جنگ بود از جمله “ینی مساوات” چاپ باکو در یادداشتی نوشت: “روسیه مانع عملیات نظامی باکو در قره باغ نخواهد شد.”

استدلال رسانه های حامی آغاز درگیری در قره باغ بر این استوار بود که “پاشینیان” یک سیاستمدار غربگراست و احتمالا روسیه با رو کردن برگه قره باغ خواهد خواست تا از نزدیکی پاشینیان انقلابی به آمریکا جلوگیری کند.

پاشینیان اما در ۱۷ ژوئن با حضور در مقر فرماندهی روسیه در پایگاه “اربونی” و انتشار تصویر خود سوار بر پرنده پیشرفته SU-30sm بر تمام تحلیلهای مبتنی بر عدم حمایت روسیه از پاشینیان خط بطلان کشید.

دو روز بعد در ۱۹ ژوئن (۲۹خرداد۹۷) روزنامه “کامرسانت” چاپ مسکو نوشت: “روسیه نیروی هوایی ارمنستان را حداقل با یک اسکادران سوخو ۳۰ مجهز خواهد کرد” و این منهای سوخو ۳۰ های روسیه در پایگاه “اربونی” ارمنستان است.

در صورت تحقق چنین امری، باکو برتری هوایی را در مواجهه با ارمنستان به صورت کامل از دست خواهد داد و ارمنستان که پس از جنگ آوریل ۲۰۱۶ با تحویل گرفتن چندین سامانه قدرتمند “اسکندر” قدرت بازدارندگی خود را در زمین به طرز چشم گیری افزایش داده بود اینک در آسمان هم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰

    تا جایی که یادم هست ارمنستان فبل از این فقط ۱۳ فروند سوخو ۲۵ در اختیار داشت و در دفاع هوایی ۲۵ فروند میگ ۲۹ البته شریاط کوهستانی ارمنستان بیشتر هم مناسب سوخو ۲۵ هست که در ارتفاع پایین پرواز میکنه اما سوخو ۳۰ واقعا جنگنده خطرناکی هست با وجود اینکه جنس روسی اصلا تعریفی نداره ولی این جنگنده هم تراز اف ۱۵ هست توان حمل تسلیحات بالا و … خلاصه بگم یک جنگنده چند منظوره تحاجمی در حالی که تنها جنگنده تهاجمی آذربایجان سوخو ۲۵ ودفاع هوایی تعدادی میگ ۲۹ هست

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰

      حاجی شرمنده
      ولی ارمنستان ۱۱ فروند جنگنده سوخو ۲۵ داره و اصلا دارای میگ ۲۹ نیست و آذربایجان بین ۱۱ تا ۱۳ سوخو ۲۵ و ۱۶ تا میگ ۲۹ و یک سری جنگنده دیگه مثل سوخو ۲۴ که فعلا در حالت ذخیره هستند رو داره
      البته همون طور که گفتید جنگنده سوخو ۳۰ اونم سری sm که پیشرفته ترین نوع سوخو ۳۰ئه قدرت نظامی ارمنستان رو بالا میبره حتی با وجود خبرهایی مبنی بر خرید jf17 از پاکستان توسط این کشور

  2. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳

    یه سوال دارم چرا از اینکه آذری ها برنده بشن شما بدتون میاد؟چرا اینقد در مقابل ارمنستان و روسیه ذلیل میشید؟اگه اون وقتا ایران از آذربایجان حمایت کرده بود الان آذربایجان با اسراییل نبود!شما اول خطا کردید حالا هم همون خطا رو انجام می دید!

    پاسخ
    1. ali چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳

      دوست عزیز حکومت آذربایجان یک حکومت کاملا دیکتاتور و فاقد آینده است در جنگ های قبلی هم فساد در تمامی بخش ها و خیانت ها در این کشور غوغا میکرد

    2. رضا تواضعی چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

      باز هم جعلیات پانترکی . جمهوری اسلامی ایران در جریان نبرد ارمنستان و آذربایجان به طور کامل طرف اذری را گرفت و حتی در اهمین راستا متحمل تلفاتی هم شد ( از جمله یک هوایپیمای سی ۱۳۰ ایران که با آتشبار طرف ارمنی سقوط کرد و ۱۸ نفر کشته شدند ) در جریان بازپس گیری هورادیس توپخانه ایران نیروی ارمنی را زیر آتش تمام عیار گرفت و در جریان شکست حصر زنگیلان نیروهای ایرانی مستقیما وارد نبرد شدند و با آتش بار شدید خود مانع سقوط این شهر شدند . نیروهای مردمی آمون لار را ایران تجهیز می کرد و آموزش میداد ( همان نیروهایی که از سوی علی اف پدر ” تارومار شدند ) . آوارگان اذری را ایران تا مدتها اسکان میداد و کمیته امداد تا همین چند سال پیش هم به قربانیان این جنگ کمک می کرد .صدها پرونده از حمایت گسترده ایران در جریان جنگ قره باغ از طرف اذری وجود دارد اما چه در زمان ایلچی بیک چه در زمان حیدر علی اف این طرف آذری بود که با توهم همیشگی پانترکی آواز گوش خراش ادعای ارضی بر تبریز و اذربایجان ایران را سر می داد . این در حالیست که این جماعت متوهم دیوانه هنوز نزدیک به ۲۰ درصد خاکشان در دست طرف ارمنی هست و البته هنوز !!! دست از زوزه کشیدن های زیاده خواهانه شان به سوی ایران بر نداشته اند .ماهیت جمهوری علی اف یک ماهیت جعلی و بر مبنای یک تفکر نزاد پرستانه است و آنچه این رژیم پلید را به سوی اسرائیل کشانده نه ایران بلکه نزدیکی ماهوی و فلسفی به اسرائیل است همانطور که اسرائیل هم یک رژیم جعلی و نژاد پرست است .

    3. لل چهارشنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

      اگه۱۸ تا سرباز از دست دادیم چرا هیچ اقدامی در برابر ارمنستان انجام ندادیم؟ یعنی اینقد ذلیلیم؟

    4. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

      مرگ بر ارمنستان متجاوز

    5. ییلماز چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳

      ۱.کی “برنده شدن” و ما “بدمون” اومده؟ هر وقت باکو پیشروی کرد ما منعکس میکنیم یقینا اما وقتی پیشروی صورت نگرفته نه دلیلی برای خوشحال شدن هست نه ناراحت شدن.
      ۲.فرمودید ذلیل روسیه و ارمنستان هستیم! این ذلالت باکو در مقابل ارمنستان و روسیه است، نه ما. و دلیل این ذلالت هم پناه بردن به دامان ترکیه اسراییل و غربه نسخه ایران شهید روشن جوادف و شیعیان غیور آذری بودند که روشن و ۱۰۰۰ نفر از رزمندگان آپون در سال ۱۹۹۵ به دست علیف دیکتاتور همگی کشته و سر به نیست شدن و شیعیان هم که همگی در حال آب خنک خوردن هستند.
      ۳.اسناد حمایت ایران از باکو در زمان جنگ و خیانت ترکیه و پانترکیستها به باکو اونقدر زیاد هست که کسی چون شما وقتی اون رو انکار میکنه، تردیدی در مورد مغرضانه بودن کامنت باقی نمی گذاره.
      اگر عمری باقی باشه ویدیو گرافیک کاملی از این اسناد ارایه میدیم گرچه یکی دو نمونه قبلا ارائه دادیم بلکه روشنی بخش اذهان متفکر واقع بشه.
      نکته آخر : شما کوچکترین شناختی در مورد جنگ قره باغ و تاریخ بیست و چند ساله این جمهوری ندارید پس لزومی نمیبینم به ادعای مضحک “پناه بردن باکو به اسراییل به خاطر عدم حمایت ایران” پاسخ بدم

    6. ناشناس چهارشنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷

      کامنت مغرضانه است یا تحلیل این سایت؟؟؟ کم مونده بگن ما چاکر ارمنستان هم هستیم.

    7. ناشناس پنجشنبه, ۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰

      جناب بخش (نقش ایران در جنگ) صفحه زیر رو بخون تا از کمک های ایران در جنگ قره باغ به آذربایجان مطلع بشی
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D9%82%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%BA

    8. ناشناس جمعه, ۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱

      ذلیل شما هستید نه دیگران.

  3. sarbaz2 چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

    راستی شاید جالب باشه ولی آذربایجان به طور گسترده از تسلیحات اسرائیلی استفاده می کنه مثلا در بحث ضد زره از اسپایک در سامانه موشکی از لورا در پدافند موشکی از سری سامانه باراک که همگی ساخت اسراییل هستند کلا طبعشون اسراییلیه

    پاسخ
  4. فرجی پنجشنبه, ۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۰

    من با گذشته کاری ندارم
    ولی الان ایران باید با ارمنستان مثل اسرائیل برخورد کنه
    خون فلسطینی ها رنگین تر از شیعیان آذربایجان نیست

    البته در بی عرضه بودن دولت آذربایجان شکی نیست
    بیست سال خودشون رو معطل مذاکرات صلح کرده اند

    پاسخ
    1. ناشناس پنجشنبه, ۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴

      بخش جمعیت شناسیش رو بخون
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%BA#%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C
      روس ها با عث تغییر جمعیت این منطقه از ترک ها به ارمنی ها شدند نه ارمنستان
      در سال ۱۹۸۸ ۷۶ درصد جمعیتش ارمنی بودند یعنی دارای اکثریت ارمنی هستند که جنابعالی داری ارمنستان رو به اسرائیل تشبیه میکنی در حالیکه اسرائیلی ها به خونه مسلمانان تجاوز کردند اونو مال خودشون کردند
      الانم قره باغ منطقه خود مختاره
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D9%82%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%BA

    2. ناشناس پنجشنبه, ۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۵

      خیلی جالبه که شما باکو رو با فلسطین مقایسه میکنید.
      اگر این فرض شما درست باشه پس باید ببینیم که اسراییل در کدام جبهه قره باغ حضور داره تا ما مخالف اون باشیم. به نظرت این قیاس درستی هست؟
      در ثانی باکو راه و روش خودش رو انتخاب کرده و اون ارجاع رژیم حقوقی قره باغ به گروه مینسک هست و بعد از سال ۱۹۹۲ کلا ایران رو از پروسه گفتگو های صلح حذف کرد. لذا اساسا ایران بنا به میل خود باکو از معادلات قره باغ حذف شده و نمی تونه بخشی از راه حل باشه.
      منهای این مسائل مادامی که باکو به خاک ما چشم داره و بارها علنا این رو اعلام کرده و به تمام کودکان از روز اول مدرسه اموزش داده میشه که “پایتخت ابدی” جمهوری آذربایجان تبریز هست، آیا حمایت ایران از باکو با عقل سلیم، سازگار هست؟گرچه ایران ثابت کرده هیچ کشوری به اندازه ما در جریان جنگ قره باغ حامی این “نان خور و نمکدان بشکن ها” نبوده (اگر عمری باقی بود اسناد کامل و مصور ارائه میدیم)

  5. ناشناس پنجشنبه, ۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱

    خدا شما پان ترک ها (منظورم آدری های عزیز نیست) رو لعنت کنه که بدون آوردن دلیل و منطق فقط از بغض و کینه خودتون منفی میدید ولی این منفی های شما برای بستن دهنتون هیچ فایده ای نداره
    همه جا مقابل شما پان ترک ها خواهیم ایستاد و بهش افتخار میکنیم

    پاسخ
  6. ناشناس جمعه, ۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰

    ارمنستان هیچ غلطی نمیتواند بکند انشاالاه شیعیان آذربایجان تمامی خاکشان را خواهند گرفت

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱

      ببینم منظورت همون شیعیانیه که تو محرم وقتی عزاداری میکنند نیروهای امنیتی الهام علی اف شیعه میاد و اونها رو تار و مار میکنه
      همون شیعیانی که مورد حمایت ایران هستند و به همین علت مراکز مذهبی اوتا توسط الهام علی اف شیعه و در اصل الهام علی اف اسرائیلی بسته میشه
      منتظر منفی های شما پان ترک های بی منطق هستیم
      حرف حق همیشه تلخ بوده

    2. Aran دوشنبه, ۴ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶

      سلام
      دوست عزیز کلمه پانتورک مثل پیراهن عثمان شده برای شما، خودم تورک و کاملا مخالف سرسخت دیکتاتوری آذربایجان و برخی کوته فکرهایی که بدون دلیل به سیاست کشور در مورد قره باغ و آذربایجان اعتراض دارند هستم ولی توهینهای شما و کامنهای قبلی به هر پستی از طرف تورک زبانان قابل قبول نیست، از مشابه همین اتفاقات و تصمیمات و نظرات در جاهای دیگه برداشت ها و تحلیل های متفاوتی میکنین.
      کسی حق توهین و فحش به هموطن به خاطر دیدگاه متفاوت رو نداره، اینجا کسی جدایی طلب یا پانتورک نیست که هر زمان کسی تحلیلی داره انگ پان میچسبونید.
      برای ایران اسلامی و عزیزمون دشمن تراشی نکنید. ایران یعنی اسلام، اسلام یعنی شیعه و نماد تورک شیعه علی(ع) بودن است و این افتخار ماست

    3. ناشناس سه شنبه, ۵ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۸

      کسی که مثل جدایی طلب ها املای معیار و صحیح رو استفاده نمیکنه و مینویسه #تورک به جای #ترک پانترکیستی هست که خودش رو پشت اسم مولی علی ع مخفی کرده

    4. ناشناس پنجشنبه, ۷ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳

      من یک جا گفتم پان ترک نه آذری های عزیز نمیدونم شما چرا از این حرفم ناراحت شدید
      شما اگر جزو آذری های عزی ما هستید که نباید از این حرف ها دلخور بشید
      من خودم گیلکم ولی اگر پان گیلک ببینم اولین کسیم که با تمام قدرت مقابلش وامیستم همون طور که بالا گفتم مقابل پان ترک ها می ایستم
      من با پان ها به شدت مشکل دارم

    5. ناشناس دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

      جناب یک چیز دیگه شما میگید هر کسی از قومش طرفداری کرد پان نیست شما دارید این طور القا میکنید من به خاطر این یک مورد گفتم خدا پان ترک ها رو لعنت کنه نه برادر من وقتی کسی یک حرف ساده من رو منفی بارون میکنه و داد میزنه طرفدار کیه(آذربایجانه یا نه) میگم لعنت بر پان ترک ها.وقتی یک لینک ساده رو گذاشتم که ایران چقدر به آذربایجانی ها کمک کرده ۲۵ منفی میخوره به چه علت؟؟؟من مگه به ترک های ایرانی بد و بیراهی گفتم که دارید میگید این منفی ها به خاطر اونا بوده من حتی به اذربایجانی ها هم بی احترامی نکردم و فقط یک لینک گذاشتم از میزان کمک های ایران به آذربایجان و نتیجه اون تو اینو داری به این ربط میدی که من به آذری های عزیز بی احترامی کردم و اونا به من منفی دادند؟؟؟؟جوک نگو عامو
      کدوم کدوم بی احترامی من به اذری های عزیز کردم بهم نشونش بده این که گفتم خدا پان ترک جماعت رو لعنت بکنه هم بی احترامی نیست لعنت فرستادنه نه فحش دادن
      من خودم یکی از دوستای بسیار خوبم آذریه به دوستی باهاشم افتخار میکنم ولی از پان ترک جماعت متنفرم

    6. Aran دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۱

      کل صحبتها و کامنتهاتون پر از توهین و بی ادبی و خود بزرگ بینی است، من نوشتم تورک چون ما تورک هستیم نه ترک و این ربطی به کسی که اطلاعاتش محدود هست نداره…
      ماهم از پان تورک و پان فارس و پان عرب متنفریم
      و تاسف میخورم که چرا به کامنتهای سراسر بی محتوای شما پاسخ دادم.

    7. ناشناس دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸

      جناب پاسخ اولی به جنابعالی مال من نبود مال یکی دیگه از دوستان بود اما دوتای بعدی مال من بود که هرچی میگردم توش توهینی نمیبینم
      اگر توهینی جایی بود بگید تا منم متوجه بشم بعکس جنابعالی که به من تهمت توهین زدن رو میزنید و منو خودبزرگ بین میدونید که این یک توهینه نه حرفای من
      ضمنا کجای حرفم بی محتواست من موندم شما چون جواب قانع کننده ای به من ندارید دارید از افترا زدن و توهین کردن استفاده میکنید

  7. نارک سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

    جمهوری آرتساخ ( قره باغ) خاک تاریخی ارامنه هست و خواهد بود ، با یک بررسی وضعیت مساجد در ارمنستان و قره باغ و متقابلا تخریب کلیساها و بناهای مذهبی در آذربایجان و ترکیه خواهید فهمید حقیقت چیست در ضمن باید عرض کنم که پانترکها هر وقت که لازم باشه پشت نقاب شیعه پنهان میشند و از ایران حمایت میخان و هر موقع لازم باشه رفیق گرمبه و گلستان اسراییل بوده و شعار تجزیه طلبی و مرگ بر ایران سر میدهند با کمی مطالعه منابع بیطرف واقع نگر باشیم . سگاس و تشکر .منتظر منفی های پانترکهای کینه ای هستیم

    پاسخ
    1. ناشناس دوشنبه, ۱۹ شهریور, ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶

      با استناد به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که روسیه رای مثبت داده و اینکه ارمنستان عضو سازمان ملل هستش و روسیه و ایران وتمامی کشورهای دنیا و متحد ارمنستان که روسیه هست قره باغ خاک جمهوری اذربایجان و ارمنستان اشغالگر حالا شما بحث تاریخ بیان میکنید تمام خاک ارمنستان و اذربایجان در گذشته خاک ایران بوده که هیچ تمام اسیای مرکزی و عراق و افغانستان و پاکستان به عنوان ایران شناخته میشد چیزی که از تاریخ مانده متعلق به کتابهاست.

    2. سام سه شنبه, ۲۹ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹

      ایده بازگرداندن شهرهای جدا شده قفقاز و از جمله بادکوبه و شروان و شکی و قره باغ به ایران شاید ایده جذابی باشه اما عملی نیست، ما هم قبول داریم که قره باغ خاک آذربایجانه اما کدام آذربایجان؟ آذربایجانی که در اشغال رژیم پانترک و مزدور هیون یزیدوف قرار داره؟؟؟؟ اول باید به دنبال آزاد کردن خاک آذربایجان و پاک کردنش از لوث وجود پانترکهای مزدور صهیون باشیم بعد با استفاده از پتانسیل شیعیان غیور آذری شمال ارس میشه به فکر بازگرداندن قره باغ بود، تا وقتی صهیونیستها و مزدوران پانترکشان مثل یزیدوف بر شمال ارس حکومت میکنن آش همینه و کاسه هم همین!!! پانترکهای مزدور صهیون غیرت جنگیدن و آزاد کردن قره باغ رو ندارن، فقط شیعیان میتونن قره باغ رو آزاد کنن که در دولت صهیونیستی یزیدوف اصولا به حساب نمیان و بلکه شیعیان بشدت سرکوب میشن!

  8. حست سه شنبه, ۲۹ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

    قدرت نظامی آذربایجان خیلی بیشتر از ارمنستان هستش . میشه گفت آذربایجان اسرائیل دوم منطقه هستش در جنگ اوریل هم قدرت خدش رو نشون ، حالا هی شما دروغ بگین فایده نداره

    پاسخ
    1. سام سه شنبه, ۲۹ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲

      همین سوتی که دادی و گفتی اسرائیل دوم!!!! و البته سوتی خوبی بود! و باهاش م.وافقم سست بودن و بی مایه بودن و جعلی بودن و تار عنکبوت بودن رژیم یزیدوف مزدور صهیون رو روشن میکنه! بله ما هم اعتقاد داریم رژیم یزیدوف مثل اسرائیله! بزدل! بی ریشه و در آستانه نابودی، ان شاء الله شیعیان شمال ارس بتونن قدرت رو از پانترکهای مزدور صهیون و یزیدوف بگیرن تا امیدی برای آزادسای قره باغ وجود داشته باشه

  9. آذری چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷

    با سلام به لطف حماقت ما ودسیسه های زیرکانه اجانب ناسیونالیسم افراطی در مناطق مختاف کشور پدیدار شده است پان ترک پان کرد وحتی قوی تر از آنها پان فارسیسم که هدف همگی تجزیه ایران وکمک به نقشه استعمار در جدایی وضغیف ماندن کشورهای اسلامی است
    ونکته بعدی چیزی به اسم جمهوری آذربایجان وجود ندارد واین نامگذاری حدود صد سال پیش اتفاق افتاده ومناطق شمال ارس در طول تاریخ اران نامیده می شده اند
    که پاره ای اوقات داخل ملک ایران ودر مواقعی هم مستقل از ایران بوده اند وآذربایجان منحصرا شامل آذربایجانهای شرقی وغربی ایران واستان اردبیل بوده است ولی به هر حال مردمی مسلمانند که به زور قسمتی از خاکشان به وسیله ارامنه وبا حمایت روسیه اشغال شده است ونباید به بهانه وجود تعدادی حاکم وطن فروش و افراد ضد دین به فراموشی سپرده شوند چون به طور حتم ظلمی که در حق مردم آن سامان ویا مردم مظلوم چچن ومسلمانان برمه ومناطق دیگر انجام می شود در پیشگاه خداوند تفاوتی باهم ندارند از سو ی دیگر پاره ای افراد مسموم سعی دارند بین مردم ایران تفرقه ودشمنی ایجاد وآن رادامن بزنندوبااستفاده از اسامی جعلی اظهار نظر های مغرضانه ای را به نام گروههایی از ملت ایران وارد کنند که باید بدانند تلاش بیهوده ای می کنند پشت سر بسیاری از تحلیل های انجام شده نفرت ونژادپرستی وکتمان ودروغ موج میزند خداوند از درون همه آگاه است ولی سعی در توجیه ظلم ظالم وپنهان کردن قسمت بزرگی از حقایق تاسف بار است تنها راه نجات مردم شمال ارس برکناری حکومت ترسو وخیانتکار از اریکه قدرت ومیدان دادن به جوانان مذهبی وبا غیرتی است که با توکل بر خداودر زیر بیرق همیشه سرافراز سالار شهیدان براین سیه دلان حمله برند که در آن روز خواهند دید کاخ ظلم ظالمان خیلی سستر ازآن چیزی است که به نظر می آید وهیچ نیازی هم به کمک خناسان ودغل کاران نخواهند داشت

    پاسخ
  10. حسن یکشنبه, ۱۶ تیر, ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶

    قدرت نظامی اذربایجان خیلی بیشتر از ارمنستان و در صورت جنگ ارمنستان قدرت مقابله نخواهد داشت .

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ مرداد, ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

      متاسفم برای انسان هایی که از نسل کشی خوجالی و زنده زنده پوست کندن انسان دیگر حمایت میکنن. گیرم آذربایجانی ها زمانی هم وطن و هم نژاد ما نبودن- فرهنگمون و دین مذهبمون یکی نیس. انسان که هستن…. خجالت آوره دارید از وحشی هایی حمایت میکنید که خون کودکان رو به راحتی ریختن- یاشاسین آذربایجان- یاشاسین تورکلر

    2. Smarf شنبه, ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۷

      البته کشتار خوجالی با توجه به مستندات وفیلم هایی که چنگیز مستوایف گرفته کار خوده حکومت آذربایجان بوده

    3. ناشناس یکشنبه, ۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸

      ارمنی ها همیشه به ایران خیانت کرده اند

  11. گلرو سه شنبه, ۲۷ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

    سایت کاکتوس

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۳۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸

      سلام. ایمیل بزنید و یا به ادرس تلگرام پیام بدهید

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.