فوعه و کفریا شهرک های پایداری و مقاومت

جمعه 29 تیر 1397 - 17:18
https://iswnews.com/?p=13287

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در ساعات ابتدایی بامداد امروز با رسیدن آخرین اتوبوس های اهالی فوعه و کفریا به شهر حلب؛ عملیات تخلیه شهرک ها بصورت رسمی به پایان رسید.

تعداد ساکنین شهرک های فوعه و کفریا پیش از درگیریها حدود ۴۰ هزار نفر تخمین زده میشد؛ با آغاز درگیریهای سوریه و در زمان محاصره این شهرک ها که در فروردین ۹۴ (مارس ۲۰۱۵) با اشغال شهر ادلب توسط مسلحین گروه جیش الفتح صورت پذیرفت، تعداد ساکنین به حدود ۲۵ هزار نفر میرسید.

در طول این سالها همواره اهالی مظلوم شهرک های فوعه و کفریا هدف تک تیراندازهای تروریست ها و بمباران گاه و بیگاه آنها قرار میگرفتند. طبق آمار منتشر شده از سوی رسانه مرکزی حزب الله حدود ۱۹۰۰ نفر از اهالی در این مدت بر اثر بمباران کور تروریست ها به شهادت رسیدند و بیشتر از ۳۵۰۰ نفر مجروح شدند.

در این سه سال چندین بار به شهرکها حمله شد که در یک قلم از این عملیاتها، تروریست های جیش الفتح و جندالاقصی از ۱۱ خودروی انتحاری جهت شکستن خطوط دفاعی مدافعین شهر استفاده کردند؛ اما عملیاتهای دشمن هربار با مقاومت جانانه و مثال زدنی مدافعان ناکام باقی ماند.

به اذعان خود مسلحین، در طی سه سال حدود ۱۰۰۰ نفر از مسلحین در حمله به شهرک ها توسط مدافعین فوعه و کفریا به هلاکت رسیدند. مدافعینی که جز سلاح سبک مانند کلاش و قناصه چیزی در اختیار نداشتند و تانک های به غنیمت گرفته شده از مسلحین نیز به دلیل نبود مهمات و تجهیزات نگهداری عملا بدون استفاده بود.

لازم به ذکر است که اهالی شهرکها از ابتدایی ترین نیازهای زندگی مانند برق و آب و دارو بی بهره بودند و کمک های انسان دوستانه ای که از طریق هوا توسط دولت سوریه و ایران برای ساکنین ارسال میشد نیز نیاز ساکنین را برطرف نمیکرد و کافی نبود.

با این وجود مردم مقاوم فوعه و کفریا هیچگاه در برابر ظلم تروریست ها سر خم نکردند.

اما تلخ ترین دوران حصار فوعه و کفریا زمانی بود که در ۲۶ فروردین ۹۶ اتوبوس های اهالی فوعه و کفریا که بر اساس توافق صورت گرفته در حال تخلیه تعدادی از اهالی بودند در منطقه الراشدین حلب مورد حمله انتحاری تروریست ها قرار گرفتند.

حمله ناجوانمردانه ای که در آن حداقل ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند. شهدایی که بیشتر آنها از کودکان و زنان بودند و سکوت رسانه های به اصطلاح آزاد اندیش و روشنفکر غربی در قبال چنین جنایت واضح و بزرگی…

لحظه انفجار خودروی انتحاری در مقابل کودکان و زنانی که برای دریافت غذا آمده بودند…

در نهایت در روزهای اخیر توافقی برای خروج مردم رنج کشیده و مظلوم، اما مقاوم و پایدار فوعه کفریا از منطقه بین ایران و ترکیه و سوریه شکل گرفت و بامداد امروز فوعه و کفریا بطور کامل تخلیه شد.

 

هرچند که فوعه و کفریا امروز بطور کامل تخلیه شد اما این خروج با سایر خروج ها تفاوت دارد؛ خروجی پیروزمندانه و از روی اراده و نه خروجی ذلت بار و ننگین مانند خروج مسلحین از سایر مناطق تحت عملیات ارتش.

امروز اهالی فوعه و کفریا پیروزمندانه از دیار خود هجرت کردند و دیر نیست روزی که دوباره پیروزمندانه به دیار خود باز خواهند گشت. ان شاءالله.

 

?نامه یکی از اهالی فوعه به مسلحین :

این‌ کلید انبار منزل است که مجبور نشوید در را بشکنید؛ چیزی در اون نیست فقط یه کم نان خشک و مقداری روغن در گوشه انبار..

مردم فوعه حتی برای شما هم کریم اند.

روزگاری را زیر یک آسمان سپری کردیم ..

بازخواهیم گشت…

 

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حمید جمعه, ۲۹ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹

    درود بر شرف نردم فوعه و کفریا
    زنده باد مردم قهرمان فوعه و کفریا

    اگه این اتفاق تو غرب افتاده بود از آنها بت میساختند رسانه های غربی
    حداقل شما از انفجارهای وحشتناک الراشدین فیلم و عکس بگذارید

    پاسخ
  2. ناشناس جمعه, ۲۹ تیر, ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰

    سلام

    امروز نقلی از سید حسن نصرالله منتشر شد به این مضمون خطاب به اعضای حزب الله حاضر در شهرک های فوعه و کفریا که: شما بزرگترین پایداری و استقامت را در تاریخ حزب الله ثبت کردید.

    مفصود اینکه این نقش مهم و مبهم حزب الله در این برهه تاریخی هم باید بهش پرداخته بشه. چه زمانی این نیروها وارد شهرک ها شدند، به چه تعداد و در این سال ها با چه امکانات و محدودیت هایی مردانه در حفاظت از این شهرک ها اهالی را سامان دادند و دفاع جانانه ای کردند که واقعا بی سابقه است.
    فرمانده نیروهای حزب الله میدونیم که در این شهرک ها اگر اشتباه نکنم اون هم به خاطر یک اتفاق خارج از درگیری با تکفیری ها به شهادت رسید و پیکرش هم در سری پیش منتقل شد به دست نیروها ولی خب همچنان ابعاد این عملیات سه ساله حزب الله ناشناخته هست که امیدواریم روزی جزییاتش منتشر بشه.

    حزب الله واقعا برای سوریه مثل یک برادر ایستاد و جان داد. در همه ابعاد اون هم در صورتیکه خودش در محدودیت کامل قرار داشت و دشمنی ها باهاش هم از طیفی داخلی( چی بزارم اسمشون را ) گرفته تا خارجی تمام و کمال اجرا شد و محدودیت هاش را صد ها برابر کرد و در اون برهه ابتدایی با از دست دادن جهاد و برخی فرماندهان رنج زیادی متحمل شد تا از دست دادن فرماندهان بلند پایه ای که سال ها برابر اسراییل ایستاده بودند ( در ترورهاشون در سوریه باز مثل همیشه دست اسراییل که مثل ترسوها از پشت خنجر میزنه تا سرویس های اطلاعاتی اعراب دیده میشد ) و حتی سمیر.

    آثار ایستادگی حزب الله همه جای سوریه دیده میشه. از کاخ های دمشق تا خیابان ها و پس کوچه های قنیطره و حلب و ادلب.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.