در این مقاله بخوانید ؛ بررسی مهم ترین تغییرات صورت گرفته در صحنه ی میدانی نبرد طی ۷۸ روز گذشته

مهم ترین تغییرات صورت گرفته در طول ۷۸ روز گذشته به شرح زیر است:

جنوب سوریه

مهم ترین تغییر صورت گرفته در نقشه میدانی سوریه طی ۷۸ روز گذشته، بدون تردید آزادسازی کامل مناطق جنوب سوریه از لوث وجود انواع گروه های مختلف تروریستی است.

استان درعا و به صورت ویژه شهر درعا بعنوان نماد به اصطلاح انقلاب مسلحین سوریه محسوب میشد؛ درعا جایی بود که آتش نافرمانی های اصلی از آنجا کلید خورد و آغازگر جنگی شد که تا اکنون یعنی بیشتر از ۷ سال ادامه دارد؛ اما آزادسازی کامل استان های درعا و قنیطره در جنوب سوریه به معنای پایان این جنگ خونین و یا حداقل نوید بخش نزدیک شدن به پایان این جنگ است.

شاید بد نباشد که این موضوع را بدانید که در ۷ سال گذشته بیشتر از ۲۰ گروه مختلف تروریستی مناطق جنوبی سوریه را در اشغال خود داشتند و هر کدام از این گروه ها به نحوی با یکی از مرتجعین منطقه و یا کشورهای همسایه مانند اردن و رژیم اشغالگر قدس در تماس و همکاری های نظامی و اطلاعاتی بوده اند.

“داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام، جیش الیرموک، الجیش الحر، احرار الشام، لواء العز، جبهه ثوار سوریا، جبهه کتائب شهداء الحاره، کتائب شهداء ام العوسج، کتائب فدائیه کفر شمس، مجاهدی سملین، الویه بنی امیه، ابابیل حوران، احرار جاسم، الویه الناصر صلاح الدین، الویه النازحین، شهداء الیرموک، الجیش الحر( العشائر )، کتیبه شهداء درعا، الجیش الاول، لواء السبطین، فرسان الجولان” نام گروه های اصلی هستند که در سالهای اخیر در استان های قنیطره و درعا فعال بودند و پاکسازی این گروه های تروریستی در جنوب سوریه در اولویت ارتش سوریه برای بازیابی تمامیت ارضی خود قرار داشت.

عملیات ارتش سوریه برای آزادی سازی مناطق جنوبی، از تاریخ یکم تیرماه ۹۷ از استان درعا و منطقه لجاه آغاز شد.

البته توپخانه و جنگنده های سوری و روسی چند روز قبل از این تاریخ بمباران مواضع مسلحین را در منطقه آغاز کردند و پیشرویهای زمینی از یکم تیرماه آغاز شد.

منطقه لجاه در مدت زمان بسیار کوتاه و طی ۴ روز بطور کامل از دست مسلحین آزاد شد. از همان ابتدا گروه های مختلف مسلحین در جنوب سوریه گروه های دیگر را به خیانت و مصالحه با دولت سوریه متهم کردند.

از سوی دیگر آمریکا و اردن پس از مذاکرات با روسیه پشت مسلحین جنوب را خالی کرده و عنوان کردند که از مسلحین جنوب در برابر عملیات ارتش سوریه پشتیبانی نمیکنند.

مسلحین جنوب سوریه که روزگاری بر اربابان غربی و متحدانش تکیه میزدند و اعتماد داشتند، جواب اعتماد خود را گرفتند و اکنون توسط همان پشتیبان ها تنها گذاشته شدند و این موضوع گروه های بیشتری را به مصالحه و تسلیم ترغیب میکرد.

بنابراین در اولین گام مساحتی در حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع از منطقه لجاه تحت تاثیر عملیات نظامی و مصالحات آزاد شد.

ارتش سوریه و متحدان با تجربه نبردهای گذشته عملیات نظامی و مذاکرات مصالحات را همزمان به پیش بردند.

با ادامه پیشرویهای ارتش سوریه در استان درعا و درهم شکسته شدن خطوط دفاعی مسلحین، روستاهای بیشتری خواستار مصالحه و خروج مسلحین شدند.

شاید پیش از آغاز عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور، کسی تصور نمیکرد که شهر درعا از طریق مصالحات آزاد شود؛ اما رفته رفته و با تنگ تر شدن حلقه محاصره شهر درعا، مسلحین حاضر در نیمه جنوبی شهر راهی جز مذاکره، تسلیم و خروج از شهر نیافتند.

از این رو در ادامه اجرای مصالحات وطنی در استان درعا، با ورود ارتش سوریه به مناطق مسلحین شهر درعا و برافراشته شدن پرچم ارتش سوریه در محله درعا البلد؛ شهر درعا پس از گذشت ۷ سال از چنگال مسلحین آزاد شد.

در این میان از مهم ترین مناطقی که از طریق مصالحات آزاد شدند میتوان به شهرک های بصرالشام، ابطع، داعل، طفس، نوی، جاسم، انخل، کفرشمس، الحاره اشاره کرد.

آزادسازی بلندی مهم و استراتژیک تل الحاره کلید ورود ارتش سوریه به مناطق اشغالی در استان قنیطره بود. تل الحاره و پایگاه رادار آن مهم ترین بلندی موجود در غرب استان درعا محسوب میشود که اشراف دید عملیاتی وسیعی بر دشت حوران و قنیطره همچنین بخش هایی از جولان اشغالی دارد.

مسلحین با اشراف بر این موضوع در تل الحاره بیشتر از مناطق دیگر پافشاری و مقاومت کردند؛ اما نهایتا پس از چند روز بمباران بی وقفه و آتش سنگین ارتش بر این بلندی،مسلحین مجبور به عقب نشینی از تل الحاره شدند.

با آزادسازی تل الحاره راه برای ارتش سوریه هموارتر شد و مسلحین استان قنیطره با پذیرش مصالحات و تسلیم، سلاح های خود را بر زمین گذاشتند و آماده خروج از استان قنیطره شدند.

برای اطلاعات بیشتر و بندهای توافق مصالحه در استان قنیطره به خبر ” مسلحین از استان قنیطره خارج می شوند! ؛ توافق مصالحه در قنیطره ” رجوع شود.

پس از توافق مصالحه در استان قنیطره عملا کار مسلحین در جنوب سوریه تمام شد و اکنون ارتش سوریه تمام توجه خود را معطوف آخرین منطقه تحت اشغال در جنوب غرب استان درعا یعنی مناطق تحت اشغال داعش کرد.

تروریست های داعش که در جنوب غرب استان درعا در محاصره قرار داشتند از خلاء بوجود آمده در جنوب استان قنیطره بهره برده و با پیشروی در مناطق رها شده ی مسلحین موفق به تصرف تعدادی از روستاها شدند.

هرچند که مخالفان سوری و بسیاری از افراد حساب ویژه ای روی داعش در مقابله با ارتش سوریه باز میکردند، اما تروریست های داعش نیز مانند مسلحین خیلی زود درهم شکسته شدند.

بر خلاف آنچه که تصور میشد، خطوط دفاعی داعش در جنوب غرب استان درعا و شهرک تسیل بسیار زود از هم پاشیده شد و نیروهای ارتش سوریه و متحدانش موفق شدند با بکارگیری تاکتیک مناسب و حملات از جناحین، تروریست های داعش را از ترس محاصره مجبور به عقب نشینی از بلندی مهم تل الجموع و شهرک تسیل کنند.

در ادامه عملیات، ارتش سوریه موفق شد طی ۱۲ روز حوض یرموک را از وجود داعش بطور کامل پاکسازی کند.

بدین ترتیب تمام مناطق جنوب سوریه در طول ۴۱ روز از تاریخ یکم تیرماه ۹۷ تا دهم مرداد ۹۷ توسط ارتش سوریه و متحدانش بطور کامل از دست گروه های مختلف مسلح آزاد شد.

لازم به ذکر است در راستای اجرای مصالحات طی ۸ مرحله حدود ۱۰ هزار نفر از مسلحین به همراه خانواده هایشان از استانهای درعا و قنیطره به سمت شمال سوریه و به استان ادلب منتقل شدند.

روند آزادسازی استان های درعا و قنیطره در طول ۴۱ روز

از دیگر تغییرات صورت گرفته در نقشه میدانی سوریه میتوان به افزایش تحرکات هسته های داعش در بیابان های سویدا و دمشق اشاره کرد.

همانطور که پیشتر گفتیم در گذشته این مناطق بصورت رسمی توسط نیروهای مسلح سوریه بعنوان مناطق آزاد شده عنوان شده بود اما در ادامه و در جریان مصالحات صورت گرفته با دواعش در اردوگاه یرموک دمشق و اخراج آنها به بیابان های شرق سویدا مشخص شد که بیانیه ارتش سوریه در خصوص آزادسازی این مناطق در عملیات های پیشین درست نبوده و یا مناطق مذکور به خوبی پاکسازی و ایمن نشده بود و یا حداقل نیروهای داعش پس از عملیات ارتش دوباره به شرق سویدا نفوذ کرده اند…

در هر صورت، عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی بیابان های شرقی سویدا آغاز شده است و انتظار میرود یک بار برای همیشه این مناطق از وجود تروریست های داعش پاکسازی شود.

شمال غرب سوریه

بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران، روسیه و ترکیه شهرک های فوعه و کفریا واقع در استان ادلب در بازه زمانی سه روزه از تاریخ ۲۷ تا بامداد ۲۹ تیرماه بصورت کامل از وجود اهالی تخلیه شدند.

تعداد ساکنین شهرک های فوعه و کفریا پیش از درگیریهای سوریه حدود ۴۰ هزار نفر تخمین زده میشد؛ با آغاز درگیریها و در زمان محاصره این شهرک ها که در فروردین ۹۴ (مارس ۲۰۱۵) با اشغال شهر ادلب توسط مسلحین گروه جیش الفتح صورت پذیرفت، تعداد ساکنین به حدود ۲۵ هزار نفر میرسید.

در طول این سالها همواره اهالی مظلوم شهرک های فوعه و کفریا هدف تک تیراندازهای تروریست ها و بمباران گاه و بیگاه آنها قرار میگرفتند. طبق آمار منتشر شده از سوی رسانه مرکزی حزب الله حدود ۱۹۰۰ نفر از اهالی در این مدت بر اثر بمباران کور تروریست ها به شهادت رسیدند و بیشتر از ۳۵۰۰ نفر مجروح شدند.

در این سه سال چندین بار به شهرکها حمله شد که در یک قلم از این عملیاتها، تروریست های جیش الفتح و جندالاقصی از ۱۱ خودروی انتحاری جهت شکستن خطوط دفاعی مدافعین شهر استفاده کردند؛ اما عملیاتهای دشمن هربار با مقاومت جانانه و مثال زدنی مدافعان ناکام باقی ماند.

تخلیه فوعه و کفریا از دو جهت حائز اهمیت است؛

اولا، پس از پیروزیهای چشم گیر ارتش سوریه در جنوب کشور، تحرکات نظامی و شناسایی مسلحین در اطراف شهرک ها بیشتر شده بود و زمزمه ها و حرکت هایی برای انتقام جویی و عملیات نظامی علیه شهرک ها دیده و شنیده میشد.

دوما، از طرف دیگر عملیات آتی ارتش سوریه در استان ادلب و حضور اهالی محاصره شده در شهرک های فوعه و کفریا می توانست اهرم فشاری باشد بر ارتش سوریه و محور مقاومت؛ بنابراین تخلیه کامل شهرک ها باید هرچه زودتر انجام می گرفت.

لازم به ذکر است در آخرین مرحله از خروج اهالی شهرک های فوعه و کفریا، حدود ۶۸۰۰ نفر از اهالی از شهرک ها تخلیه شدند.

تصاویری از روند تخلیه اهالی قهرمان شهرک های فوعه و کفریا از شب گذشته تا بعدظهر امروز

شرق سوریه

مهم ترین تغییر صورت گرفته در شرق سوریه پیشرویهای گسترده ی نیروهای دموکراتیک سوریه SDF در بیابان های جنوب شرق استان حسکه و شرق استان دیرالزور است.

مرحله دوم عملیات “توفان جزیره” بصورت رسمی در تاریخ ۱۴ خرداد(۴ ژوئن) با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی در شرق سوریه علیه داعش آغاز شد.

مناطق حدفاصل جنوب شرق استان حسکه و شرق دیرالزور بدلیل ماهیت ناهموار و صحرایی خود، بعنوان مامن و پناهگاهی امن برای تروریست های داعش محسوب میشود؛ با این حال نیروهای دموکراتیک سوریه با همکاری نظامی و اطلاعاتی نیروهای عراقی و ائتلاف آمریکایی موفق شدند با شناسایی نقاط کلیدی و پیشروی در آنها و تصرف آنها، تروریست های داعش را مرحله به مرحله مجبور به عقب نشینی کنند.

در نهایت در ۱۳ مرداد ماه، SDF طی بیانیه ای آزادسازی تمامی بیابان های شرقی دیرالزور و نوار مرزی عراق را از دست تروریست های داعش اعلام کرد.

بنابراین نیروهای دموکراتیک سوریه موفق شدند در بازه ی زمانی ۶۱ روزه حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از شرق سوریه را آزاد کنند.

در حال حاضر تروریست های داعش در منطقه هجین در امتداد شرق رود فرات در محاصره هستند و عملیات SDF برای پاکسازی این مناطق ادامه دارد.

با توجه به نقشه ای که مشاهده میکنید مساحت کشور سوریه بصورت تقریبی با این مقادیر در کنترل طرفهای درگیر میباشد:

٪۶۱ در کنترل دولت سوریه
٪۲۸ در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه

٪۱۰ در کنترل مسلحین تندرو و ارتش آزاد

٪۱ در کنترل داعش

همچنین حدود ۷۸٪ مردم در مناطق تحت کنترل دولت، ۱۷٪ در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و ۵٪ در مناطق تحت کنترل مسلحین زندگی میکنند.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

نقشه آنلاین سوریه : اینجا

بررسی نقشه ۷۸ روز پیش و مطلب پیشین در خصوص تحولات میدانی در کشور سوریه: اینجا

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس سه شنبه, ۱۶ مرداد, ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

    سلام
    خواستم از شما صمیمانه تشکر کنم بابت ایجاد این نقشه
    ۳ منطقه دیگه یعنی داعش تو سویدا و حمص و دیرالزور و همچنین ادلب رو بگیرند جنگ داخلی سوریه برای همیشه تمام میشه و میمونه مسئله امریکایی ها و ترک ها

    پاسخ
    1. Mirza چهارشنبه, ۱۷ مرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳

      درود و سپاس فراوان

  2. رضا سه شنبه, ۱۶ مرداد, ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱

    مقاله و تحلیل بسیار عالی بود
    خصوصا بند آخر که میزان تسلط طرفین نوشته شده بود
    فقط یک سوال هر جای سوریه که پاکسازی شد تروریست هایی که حاضر به تسلیم نبودند به ادلب تبعید می شدند حالا ارتش سوریه با این همه ترورسیت حاضر در ادلب چی می کند ؟؟؟؟ از طرفی جای دیگری در سوریه نماده که تحت کنترل دولت نباشد واز طرف دیگر نمی شود تمام این چند هزار نفر را کشت یا اعدام کرد!!!! حالا ارتش سوریه چه می تواند بکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. Mirza چهارشنبه, ۱۷ مرداد, ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳

      درود و سپاس فراوان

    2. ناشناس چهارشنبه, ۱۷ مرداد, ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۶

      سلام به نظر حقیر ارتش بهترین کاری که میتواند اینه که با نیروهای دموکراتیک متحد بشن تا ادلب و عفرین و الباب رو از کنترل ترکیه خارج کنند.

  3. ناشناس دوشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

    ارتش سوریه از کردها شکست خواهد خورد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.