فواد حسین یا برهم صالح؛ معرفی دو کاندید ریاست جمهوری عراق که از دیگر کاندی‌های کُرد عراق بیشتر شانس به دست آوردن این منصب را دارند.

در حالیکه پارلمان عراق تا دقایقی دیگر ریاست جمهور را از بین کاندیدهای احزاب کُردی که به پارلمان معرفی کرده‌اند را انتخاب میکند، دو نامزد بیشترین شانس برای کسب این منصب را دارند که به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

برهم صالح:

برهم احمد صالح در سال ۱۹۶۰ در سلیمانیه متولد شد و بعد از ایجاد حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی در سال ۱۹۷۶ به این حزب ملحق شد و رسما فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.

در اوایل دهه هشتاد به عضویت شاخه اروپایی اتحادیه میهنی کردستان درآمد.

برهم صالح در سال ۱۹۸۷ در رشته آمار و کامپیوتر دکترای خود را در دانشگاه لیورپول انگلستان اخذ کرد.

پس از بازگشت به کردستان عراق، در سال ۱۹۹۲ به عنوان یکی از اعضای شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان برگزیده شد.

 

همچنین، او نماینده اولین کابینه حکومت خودمختار کردستان در آمریکا در سال‌های بعد از ۱۹۹۱ شد و در سال ۲۰۰۱ پس از بازگشت به سلیمانیه، از سوی جلال طالبانی به عنوان رئیس کابینه حکومت منطقه سلیمانیه برگزیده شد. برهم احمد صالح در حکومت موقت عراق در سال ۲۰۰۴ معاون نخست وزیر بود و مدت کوتاهی نیز ریاست وزارت برنامه ریزی را بر عهده داشت. همچنین، او در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ معاون نخست‌وزیر کشور عراق بود. در آخرین و مهم‌ترین منصب نیز این سیاست‌مدار کرد به عنوان نخست‌وزیر ششمین کابینه حکومت اقلیم کردستان در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ فعالیت کرد.

در مجموع این دوران، ستاره بخت برهم احمد صالح رو به طلوع بود و بیش از هر چیز او در مقام شخصیتی تکنوکرات و اخلاق‌مدار که رویکردی ایدئالیستی و لیبرال به عرصه سیاست دارد، شناخته شد.

 

وی در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی، از تمامی پست‌های حزبی در اتحادیه میهنی کناره‌گرفت. او سپس به ایجاد ائتلافی به نام «ائتلاف به خاطر دموکراسی و عدالت» دست زد تا اینکه در چند روز گذشته دوباره با تلاش‌های بافل طالبانی پسر جلال طالبانی با جدا شدن از ائتلافی که خود تاسیس کرده بود به اتحادیه میهنی بازگشت که انتقادهای زیادی به همراه داشت.

خیلی‌ها بر این باورند، برهم صالح با پیشنهاد پست ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی بازگشته است که همین دلیل انتقاد‌های زیادی از وی در بین مردم و سیاستمدارهای منطقه کردستان عراق شده است.

 

فواد حسین:

فؤاد حسین از کردهای فِیلی از شیعیان شهر خانقین و عضو سابق حزب “کادحی” است و در حال حاضر عضو هیچ حزبی نیست.

او همچنین رئیس دفتر مسعود بارزانی رئیس سابق کردستان عراق و از نزدیکان وی می‌باشد.

 

هیوا طالبانی برادر مسئول سرویس امنیت و اطلاعات اقلیم کردستان عراق چند روز گذشته از یک مساله بسیار جنجالی و مهم درباره گزینه معرفی شده از سوی مسعود بارزانی برای ریاست جمهوری عراق پرده برداشت.

وی با ادعای اینکه همسر فواد حسین یک یهودی است در توئیتی نوشت: در صورتی که دکتر فؤاد حسین به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، تاریخ عراق رخدادی بی سابقه را تجربه خواهد کرد که طی آن بانوی اول کشور یک زن یهودی می‌شود.

 

ادعای هیوا، فواد حسین را که در روزهای گذشته برای کسب رضایت احزاب و ائتلاف‌های عراق برای رای دادن به وی برای منصب ریاست جمهوری به بغداد سفر کرده بود مجبور به واکنش کرد و گفت: همسر من، مسیحی، پروتستان و هلندی است. نامزد ریاست جمهوری حزب پارت دموکرات در واکنش به خبر یهودی بودن همسرش تصریح کرد: این خبر را هیوا طالبانی، برادر زاده مام جلال، نشر داده که دروغ است.

من هم اطلاعات زیادی دارم که می توانم منتشر کنم ولی به احترام خانواده جلال طالبانی این کار را نمی کنم! همسر من هلندی است و یک مسیحی پروتستان است. پدرش یک ایتالیایی الاصل بوده و از خاندان مونتسری هستند که مدارس علمی زیادی در جهان دایر کرده اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. رضا دوشنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹

    جالبه دو نفر که هر دو در رفراندوم بارزانی برای استقلال اقلیم از عراق مشارکت داشتند ، یکیشون قراره رئیس جمهور عراق بشه !
    در ضمن فیلی ها بیشتر لر هستند تا کرد

    پاسخ
    1. کوروش سه شنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵

      خود لرها کرد هستند عزیز

    2. ناشناس سه شنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

      سلام ببخشید این دو قوم چه ربطی بهم دارن؟ بنظر دو قوم جدا و قدیمی هستن

    3. رضا سه شنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷

      خوده کردا هم فارس هستن عزیز! اگر تونستید یه همچین چیزی رو قبول کنید ، اونوقت لرها رو هم کرد بنامید

  2. ناشناس سه شنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳

    مشکل دو تابعیتی فقط مخصوص ایران نیست، ما دیدیم که در سال گذشته تعداد زیادی از نمایندگان سنا و مجلس استرالیا بخاطر اینکه تابعیت انگلیسیشون رو مخفی کرده بودند توسط قوه قضاییه این کشور از مجلس و سنا اخراج شدند. و البته فراموش نکنیم هلند یکی از وزرایش را بخاطر داشتن دوست دختر ایرانی عزل کرد. حالا در عراق اینکه همسر رییس جمهور آینده میتواند یک فرد که بصورت بالقوه میتواند جاسوس هلند و بگفته همسرش جاسوس ایتالیا و یا بگفته هیوا طالبانی جاسوس صهیونیستها باشد یا بشود روبرو هستیم.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.