برهم صالح رئیس جمهور عراق شد.

سه شنبه 10 مهر 1397 - 22:15
https://iswnews.com/?p=14765

برهم صالح با کسب ۲۰۷ رای در رقابت با فواد حسین که ۲۰ رای کسب کرد، رئیس جمهور عراق شد.

بعد از زورآزمایی حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق، دو حزب حاکم در اقلیم کردستان عراق برای کسب منصب ریاست جمهوری عراق و کنار نکشیدن هیچ یک از آنها به نفع دیگری، ساعاتی پیش پارلمان عراق بین کاندید‌ها رای‌گیری کرد که برهم صالح با ۱۶۵ رای، فؤاد حسین با ۸۹ رای، سروه عبدالواحد با ۱۸ رای، ثائر غانم با ۱رای، منقذ عبداللطیف با ۲ رای، نوار سعد با ۲ رای، عباس محمد با ۴ رای، آراء باطله ۱۳ و ۸ رای سفید به پایان رسید و به دلیل نرسیدن آراء هیچ یک از کاندیدها به ۲۱۰ رای، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

به گفته برخی منابع فواد حسین بعد از تماس تلفنی که از جانب بارزانی با وی صورت گرفته شد، از این انتخابات کناره‌گیری کرد.

در حالیکه فواد حسین از این رقابت کنارگیری کرد ولی رئیس پارلمان به دلیل اینکه این کنارگیری به صورت کتبی صورت نگرفته بود، آن را نپذیرفت و دور دوم این رقابت بین برهم صالح و فواد حسین انجام شد و برهم صالح با کسب ۲۰۷ رای در رقابت با فواد حسین که ۲۰ رای کسب کرد، رئیس جمهور عراق شد.

و اما برهم صالح کیست؟

برهم احمد صالح در سال ۱۹۶۰ در سلیمانیه متولد شد و بعد از ایجاد حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی در سال ۱۹۷۶ به این حزب ملحق شد و رسما فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.
در اوایل دهه هشتاد به عضویت شاخه اروپایی اتحادیه میهنی کردستان درآمد.
برهم صالح در سال ۱۹۸۷ در رشته آمار و کامپیوتر دکترای خود را در دانشگاه لیورپول انگلستان اخذ کرد.
پس از بازگشت به کردستان عراق، در سال ۱۹۹۲ به عنوان یکی از اعضای شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان برگزیده شد.
همچنین، او نماینده اولین کابینه حکومت خودمختار کردستان در آمریکا در سال‌های بعد از ۱۹۹۱ شد و در سال ۲۰۰۱ پس از بازگشت به سلیمانیه، از سوی جلال طالبانی به عنوان رئیس کابینه حکومت منطقه سلیمانیه برگزیده شد.
برهم احمد صالح در حکومت موقت عراق در سال ۲۰۰۴ معاون نخست وزیر بود و مدت کوتاهی نیز ریاست وزارت برنامه ریزی را بر عهده داشت.
همچنین، او در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ معاون نخست‌وزیر کشور عراق بود. در آخرین و مهم‌ترین منصب نیز این سیاست‌مدار کرد به عنوان نخست‌وزیر ششمین کابینه حکومت اقلیم کردستان در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ فعالیت کرد.
در مجموع این دوران، ستاره بخت برهم احمد صالح رو به طلوع بود و بیش از هر چیز او در مقام شخصیتی تکنوکرات و اخلاق‌مدار که رویکردی ایدئالیستی و لیبرال به عرصه سیاست دارد، شناخته شد.
وی در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی، از تمامی پست‌های حزبی در اتحادیه میهنی کناره‌گرفت. او سپس به ایجاد ائتلافی به نام «ائتلاف به خاطر دموکراسی و عدالت» دست زد تا اینکه در چند روز گذشته دوباره با تلاش‌های بافل طالبانی پسر جلال طالبانی با جدا شدن از ائتلافی که خود تاسیس کرده بود به اتحادیه میهنی بازگشت که انتقادهای زیادی به همراه داشت.
خیلی‌ها بر این باورند، برهم صالح با پیشنهاد پست ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی بازگشته است که همین دلیل انتقاد‌های زیادی از وی در بین مردم و سیاستمدارهای منطقه کردستان عراق شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس چهارشنبه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

    سلام
    اسم آمریکا و انگلیس که میاد بعضا آدم یک حس خاصی بهش دست میده.
    مخصوصا نوشته شده بود بنظر با حمله به لبنان برگشت فرانسه. چرا تو اون وضعیت فرانسه؟ آیا به گروه های شیعه کمک کرد یا نه؟
    تا چه حد لیبرال هست؟
    باید خیلی دقت کرد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.