سر خط مهمترین تحولات هفته اخیر عراق ۲۰ بهمن ۹۷

شنبه 20 بهمن 1397 - 17:51
https://iswnews.com/?p=17493

تاکید آیت‌ الله العظمی سیستانی مرجع عالی دینی عراق بر مخالفت با تبدیل شدن عراق به سکویی برای آزار و اذیت کشورهای همسایه.

– بهبود روابط اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی.

در سفرهای اخیر و همچنین سفر چند روز گذشته نیچیروان بارزانی نخست وزیر دولت محلی اقلیم به بغداد و دیدار با عادل عبدالمهدی خبرهای بیشتری از توافق دو طرف منتشر شد.

طبق خبرهای منتشر شده دو طرف به توافقاتی در خصوص برداشتن مراکز گمرکی فی مابین و بکار گیری کارمندان محلی در مرزهای اقلیم، تحت قوانین و نظارت دولت مرکزی دست یافته اند.

طبق اخبار غیر رسمی دو طرف همچنین توافق کرده‌اند مناطق مورد مناقشه‌ از جمله سنجار، مخمور و دیگر مناطقی که سال گذشته با ورود نیروهای مشترک عراق، نیروهای پیشمرگه وابسته به اقلیم از آن عقب نشینی کرده بودند، به آنها بازگردانده شود و این مناطق به طور مشترک اداره شوند.

 

– پس از گذشت ۱۳۲ روز از انجام انتخابات محلی در اقلیم کردستان عراق، بعد از کشمکش‌های فراوان، خبرهایی مبنی بر اینکه دو حزب حاکم، حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان که بعد از فوت جلال طالبانی موسس آن هنوز با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، برای تقسیم مناصب به توافق رسیده‌اند.

یکی از بندهای مهم این توافق، فعال کردن منصب رهبری اقلیم می‌باشد که سال گذشته در پارلمان این منطقه بعد از کناره گیری مسعود بارزانی به حالت تعلیق در آمده بود.

مسعود بارزانی، پسر خود به نام مسرور را برای نخست وزیری و نیچیروان بارزانی پسر برادر خود را برای منصب رهبری اقلیم انتخاب کرده است.

 

– حضور مقامات محلی اقلیم در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در شهر اربیل که توسط سرکنسولگری ایران در این منطقه تدارک دیده شده بود، که نشان از بهبود روابط فی مابین دارد.

 

– واکنش شخصیت‌های سیاسی و دینی و مقامات عراق به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه پایگاه‌های آمریکا در عراق در راستای رصد فعالیت‌های ایران و نیروهای هم‌پیمان این کشور فعالیت‌ می‌کنند.

تاکید آیت‌ الله العظمی سیستانی مرجع عالی دینی عراق بر مخالفت با تبدیل شدن این کشور به سکویی برای آزار و اذیت کشورهای همسایه.

 

– مهدی الصمیدعی مفتی اهل تسنن عراق در گفتگوی خود با روزنامه «القدس العربی» ضمن اشاره به نقش «خیانت» کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در اشغال عراق توسط آمریکا، تأکید کرد که وی از نظر معنوی و فکری با مرجعیت تشیع در ارتباط است.

این مفتی عراقی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه ایران «افتخار جهان» است، تأکید کرد که علت این مسئله آن است که ایران نام خود را جمهوری اسلامی نهاده است.

 

– عملیات پاکسازی مناطق شمال غرب موصل، مناطق غرب استان الانبار و چندین منطقه دیگر عراق توسط نیروهای مشترک این‌ کشور.

 

– بمباران دوباره مواضع داعش در منطقه الباغوز در شرق سوریه توسط نیروهای مشترک عراق به ویژه حشدالشعبی این کشور با ۵۰ گلوله.

 

– تلاش احزاب و گروه‌های مختلف عراقی از جمله ائتلاف الفتح و سائرون برای تهیه قانونی در پارلمان به منظور اخراج نیروهای آمریکایی از عراق.

 

– بازگشایی گذرگاه مرزی طریبیل عراق با اردن با حضور عبدالمهدی نخست وزیر عراق و همتای اردنی خود و توافق انتقال نفت کرکوک به این کشور.

 

– ورود پادشاه اسپانیا به عراق و استفاده از پرچم گذشته عراق(حزب بعث) توسط خلبانان هواپیمای حامل این پادشاه به صورت “اشتباه”!

 

– درگذشت “تحسین سعید علی بگ” رهبر ایزدی‌های جهان و عراق و تشییع و دفن پیکرش در اقلیم کردستان عراق.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.