جزئیات طرح آتش بس بین حماس و اسرائیل برای پایان محاصره غزه

دوشنبه 12 فروردین 1398 - 15:17
https://iswnews.com/?p=18115

در پی مذاکرات فشرده و غیر مستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری مصر صورت گرفته است، صحبت های غیر رسمی از به نتیجه رسیدن این مذاکرات برای رسیدن به آتش بس پایدار برای پایان دادن به محاصره نوار غزه حکایت دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری جنبش های مقاومت برای انجام این توافق برچیده شدن سیستم های آزار دهنده در زندان های رژیم صهیونیستی و همچنین تیراندازی نکردن سربازان این رژیم به سوی تظاهر کنندگان تحت هر شرایطی را اولین شرط خود برای هر گونه توافق اعلام کردند که با موافقت ضمنی صهیونیست ها مواجه شد.

 

بر اساس توافقات اولیه مفاد این توافقنامه برای پایان محاصره ۱۲ ساله نواره غزه بدین شرح است:

۱- ورود ماهیانه ۳۰ ملیون دلار از سوی قطر به نوار غزه که یک سوم آن به فقرا، یک سوم دیگر به پروژه های عمرانی و یک سوم آخر آن به بخش درمان اختصاص خواهد یافت

۲- قطر تولید برق را در غزه تا پایان سال ۲۰۱۹ ضمانت خواهد کرد.

۳ – قطر ساخت نیروگاه جدید برق در غزه را حمایت مالی خواهد کرد.

۴ – قطر دو مخزن عظیم برای نگهداری سوخت در نوار غزه را خواهد ساخت.

۵- دو منطقه صنعتی در شرق و غرب غزه ساخته خواهد شد، در ضمن با حمایت سازمان های بین المللی بیمارستان مخصوص سرطان ساخته خواهد شد.

۶- برخی از پروژه های سازمان ملل در غزه بدون هیچ مخالفتی به اجرا در خواهد آمد.

۷- حجم تبادل تجاری در گذرگاه کرم ابوسالم افزایش خواهد یافت، همچنین مساحت ماهیگیری به طرز چشمگیری توسعه خواهد یافت.

 

در مقابل جنبش حماس متعهد خواهد شد که راهپیمایی های بازگشت و همچنین فعالیت های خشم شب را متوقف خواهد کرد.

 

گفتنی است که این در خصوص وفاداری صهیونیست ها به این توافق تردیدهای جدی وجود دارد چرا که این توافق ظاهرا در سال ۲۰۱۴ نیز صورت گرفته و التزام عملی به آن صورت نگرفت. برخی دیگر معتقدند که نتانیاهو با این توافق در تلاش برای خرید زمان برای پیروزی در انتخابات پیش رو که قرار است ده روز دیگر برگزار شود است و بعد از پیروزی جنگ جدیدی را شروع خواهد کرد.

 

شرایط بد انسانی نوار غزه که نتیجه محاصره شدید این منطقه از سال ۲۰۰۶ میلادی است سبب شده که جنبش های مقاومت با حفظ سلاح خود، در پی حل این بحران بزرگ انسانی باشند، حال باید منتظر بود و دید آیا صهیونیست ها زیر فشار موشک ها و بالون های آتش سازای مقاومت مجبور به زانو زدن در برابر غزه خواهند شد یا بار دیگر میدان جنگ شاهد نبردی سنگین میان دو طرف و صد البته شکست مفتضحانه دیگری برای صهیونیست ها خواهد بود؛ جنگی که در صورت آغاز آن قطعا تا به نتیجه رسیدن اوضاع در غزه پایانی بر آن نخواهد بود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.