اربعین حسینی سرآغاز نهضت آخرالزمانی

چهارشنبه 24 مهر 1398 - 16:34
https://iswnews.com/?p=22239

بسم‌رب‌الحسین‌الشهیـــد چند روز مانده به روز اربعین حسینی و تا به این لحظه بیش از ۳ میلیون نفر برای سفر به کربلای معلی ثبت‌نام کرده و چندصد هزار نفر نیز طی این چند روزه سفر اربعینی خود را آغاز کرده‌اند.و این یعنی یک اتفاق و عدد بی‌سابقه. روزانه ۳۰۰ هزار نفر از معابر مرزی کشور […]

بسم‌رب‌الحسین‌الشهیـــد

چند روز مانده به روز اربعین حسینی و تا به این لحظه بیش از ۳ میلیون نفر برای سفر به کربلای معلی ثبت‌نام کرده و چندصد هزار نفر نیز طی این چند روزه سفر اربعینی خود را آغاز کرده‌اند.
و این یعنی یک اتفاق و عدد بی‌سابقه. روزانه ۳۰۰ هزار نفر از معابر مرزی کشور به سمت عراق خارج می‌شوند و این عدد نیز با نزدیک شدن به روز اربعین صعودی خواهد بود.

دیروز انبوه زوار اباعبدالله‌الحسین(ع) از دو مرز شلمچه و چذابه عبور کردند؛ اما ناوگان حمل‌ونقل در عراق جوابگو نبود. آنقدر جمعیت متراکم شد که مجبور شدند چندساعتی مرز را مسدود کنند تا نهایتا در ساعات بعد از مغرب، مشکل مرتفع شد و مرز بازگشایی شد.

همه آمارها و شواهد نشان می‌دهد که ما با یک پدیده بی‌سابقه طرفیم. بله بی‌سابقه در تاریخ. اما قرار گرفتن‌مان در این برهه تاریخی نباید موجب غفلت شود.
هفته گذشته نیز طبق سنوات گذشته، و البته این‌بار کمی بزرگ‌تر و خشن‌تر شاهد درگیری‌هایی در شهرهای عراق و دقیقا شهرهای شیعه‌نشین که محل عبور زوار اربعین هستند، بودیم. کار به جایی رسیده که دشمنان شیعه از امریکا تا آل‌سعود همه زور و توان‌شان را دم اربعین خرج می‌کنند، تا بتوانند ولو اندکی از شکوه آن بکاهند.

اما از آن‌جا که اراده الهی، چیز دیگری بود، ورق برگشت و همه هشدارها و حذرها و خطرها، از جمعیت که نکاست هیچ، بر سرعت و شتاب زوار اربعین حسینی(ع) افزود. این برنامه‌ریزی‌ها و کارشکنی‌ها خودش آیتی است از بزرگی و کارایی و اهمیت اربعین حسینی که هر روز بیشتر داغ بر دل دشمنان مسلمانان می‌گذارد.

به‌راستی کدام روز از تاریخ، شیعه چنین عظمت و شکوهی به خود دیده است؟!.

باید خود را در دل این موج خروشان بیفکنیم، اما اگر شده حتی دقایقی، فکر کنیم. که چرا این شرایط استثنائی که از ابتدای بعثت رسول اکرم (ص) تا به این لحظه نمونه نداشته و حتی پیش؟

از بعثت در آیین و کیش دیگری نیز سابقه ندارد، در این برهه از تاریخ بوقوع پیوسته است. همه تاریخ را زیر و رو کنید؛ شیعه هیچ روزی از روزها چنین هویت یکپارچه فرامرزی نداشته‌است. شما تا چندسال قبل، به سختی زائر پاکستانی مشاهده می‌کردید، اما سال‌های اخیر پای ثابت اربعین شیعیان پاکستانی‌اند. که مانند قصه آنها با کمی زودتر و دیرتر، شیعیان افغانستانی و هندی و آذربایجانی و بحرین و خلیجی و سوریه و لبنانی و افریقایی را مشاهده می‌کنید.
که این اثر از نفحات قدسی امام روح‌الله و امام سیدعلی در زمانه ما دارد که شیعه هویتی بی‌نظیر پیدا کرده و دنیا مات و مبهوت آنها شده است.
آن هم در دنیای امروز که پر است از بروکراسی و مرز و ویزا و پاسپورت. راستی لغو ویزا برای اربعین حسینی هم بی‌تاثیر نبوده، اما پیش از آن شاهد رشد هرساله جمعیت زوار اربعین حسینی(ع) نبودیم؟

پس در واقع مسئولین عراقی و ایرانی لطف کرده‌اند و فقط موانع را برداشته‌اند. این هم زمانی واقع شد که دیگر بروکراسی و حقوق من‌درآوردی بین‌الملل تاب مقاومت در برابر این سیل انسانی را نداشت.

اصلا این خودش نشانه‌ای بود برای شکست همه قواعد بشرساخته!

نگاهی به زائر اربعین ۱۴۴۱ هجری قمری بیانداز تا ببینی بعد از اختراع چرخ و ماشین و قطار و هواپیما، به اصل خود رجعت کرده و قدم‌های خویش را برگزیده تا به محضر انسان کامل مشرف شود.

این توبه دگربار انسان است که پس از چندهزار سال قواعد خودساخته را فروریخته و خود به راه افتاده است، با سلاح ایمان و اراده‌اش. این‌ها همه حاصل تابش نوری از پشت ابرهاست.

آری؛ سیدالشهداء (س) شعاع نوری بر عالم و دل‌های عالمیان تابیده و نتیجه‌اش شده پیاده‌روی جهانی ۲۰ میلیونی اربعین حسینی(ع). که یقینا اگر بشر کمی بیشتر اراده و جرأت به خرج دهد و بیشتر قواعد خودساخته را فرو بپاشد، بیش از ۲۰ میلیون هم می‌توان در طواف حرم حسینی(ع) شاهد بود.

اما اهل دل می‌گویند این تابش شعاع نور، بی‌دلیل نیست. این نوید تابش خورشید عالم‌تاب دیگری است که فرزند حسین(ع) است. عصاره خلقت و جمع نور همه انبیاء و اوصیاء است. بیهوده نیست که وقتی حضرتش ظهور می‌کند و پشت به کعبه شریف می‌دهد، دل‌ها را روانه کربلاء می‌کند. آری؛ نهضت نهایی نجات بشریت، با روضه اباعبدالله الحسین(ع) آغاز می‌شود. پس باید بشریت حسین را پیش از آن روز شناخته باشد. و چه وسیله‌ای فراگیرتر، هوشمندانه‌تر، انسانی‌تر و همه‌فهم‌تر از زیارت اربعین حسینی(ع)؟

و این نسخه‌ای است که آخرین امام قبل از غیبت ما، حضرت حسن عسکری(ع) فرموده است. آری، همه‌چیز طبق اراده الهی و طبق نقشه پیش‌رفته و می‌رود و آن‌طور که این روزها در گوش من‌وتو می‌خوانند، دنیا بی‌حساب و کتاب نیست.
فقط مانده شیشه عمر من‌وتو که آیا کفاف دیدن و حضور و شرکت و لبیک آن‌روز را داشته باشد یا نه.
و حالا به خودت بنگر که ۳ روز مانده به اربعین. چه می‌کنی؟ می‌مانی یا راهی می‌شوی؟

 جهاد رضا
جهاد رضا
کارشناس و پژوهشگر مسائل غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. دلارام دوشنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

    منم موافقم فقط اراده الهی میتواند این جمعیت میلیونی را دریک مکان جمع کند انهم در شرایط مسموم تبلیغاتی غولهای رسانه ایی کفر وگناه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.