آتش بس ۱۲۰ ساعته در شمال سوریه

جمعه 26 مهر 1398 - 01:01
https://iswnews.com/?p=22314

امروز ظهر وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو به همراه مارک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا در راس هیئتی وارد آنکارا پایتخت ترکیه شدند. سفر این دو به آنکارا در حالی صورت گرفت که از یک سو دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر بعلت عقب نشینی از شمال سوریه و خالی کردن میدان […]

امروز ظهر وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو به همراه مارک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا در راس هیئتی وارد آنکارا پایتخت ترکیه شدند.
سفر این دو به آنکارا در حالی صورت گرفت که از یک سو دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر بعلت عقب نشینی از شمال سوریه و خالی کردن میدان برای ترکیه و دولت سوریه، زیر شدید ترین فشارهای رسانه ای و انتقادات از سوی جناح مخالف و برخی هم حزبی های خود قرار دارد و از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز با عملیات خود علیه کردهای سوریه به ویژه در منطقه راس العین و تل ابیض که با استفاده از مزدوران و تروریست های تکفیری در حال انجام آن است، انتقادات بسیاری را در بین کشورهای همسایه و همچنین جامعه جهانی متوجه ترکیه ساخته است.

از این رو امروز دو عضو ارشد دولت دونالد ترامپ وارد آنکارا شدند تا شاید بتوانند راهکاری را برای برون رفت از این مسئله پیدا کنند و از آتش تنش ها میان ترامپ و اردوغان که اخیرا با انتشار نامه ترامپ به اردوغان نیز بیشتر شده بود بکاهند.

در هر صورت دیدار بین طرفین انجام شد و در نهایت اعلام شد که ترکیه با آتش بسی ۱۲۰ ساعته(۵ روز) در شمال سوریه موافقت کرده است و بر این اساس نیروهای کردی(SDF/YPG/PKK) در شرق فرات ۱۲۰ ساعت فرصت دارند تا از “منطقه امن” که پیشتر بین آمریکا و ترکیه بر سر آن توافق شده بود عقب نشینی کنند.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص این آتش بس چنین گفت:
“ما با ترکیه در مورد آتش بس در سوریه توافق کردیم؛ ما با نیروهای دموکراتیک سوریه برای ضمانت عقب نشینی ۲۰ مایلی از مرز تماس گرفته‌ایم. توافق با ترکیه شامل آتش بس کل عملیات نظامی در شمال سوریه است و عملیات ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت و با عقب نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه متوقف خواهد شد.”
وی اضافه کرد “آنچه ما امروز بدان رسیدیم در خدمت منافع کردها و همچنین مردم ترکیه است.”

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ترکیه نیز در خصوص گفتگوهای امروز ابراز داشت:
“ما بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید داریم. ما عملیات “چشمه صلح”را به حالت تعلیق در خواهیم آورد و به طور کامل جلوی آن را نمی گیریم. همچنین با روسها پس از ورود نیروهای ارتش سوریه به منبج و عین العرب صحبت خواهیم کرد.
هدف ما ایجاد منطقه ای امن از شرق فرات تا مرزهای عراق به عمق ۳۲ کیلومتر است.
ما با طرف آمریکایی توافق کردیم که سلاح های سنگین را از نیروهای کرد بگیرند و مواضع آنها را تخلیه و نابود کند. منطقه باید کاملا امن باشد تا پناهندگان بتوانند داوطلبانه بازگردند. ما قصد داریم دو میلیون نفر پناهنده را به طور اصولی به منطقه امن برگردانیم.”

نیروهای دموکراتیک سوریه تاکنون واکنشی به این آتش بس نشان نداده اند و با توجه به آنکه پیشتر نیز نیروهای کرد با طرح منطقه امن آمریکا و ترکیه مخالف بودند، بسیار بعید به نظر میرسد که با آتش بس فعلی نیز موافقت کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.