استعفای عجیب برهم صالح

پنجشنبه 5 دی 1398 - 18:21
https://iswnews.com/?p=25094

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق ساعاتی قبل با امتناع از معرفی «اسعد العیدانی» جهت تصدی نخست وزیری، استعفای خود را در صحن پارلمان اعلام کرد.

پس از چند روز کش‌وقوس نهایتا روز گذشته فراکسیون بزرگ عراق یعنی ائتلاف البناء گزینه پیشنهادی جدیدی را به رئیس جمهور معرفی کرد که مورد تایید جریان سائرون وابسته مقتدی صدر نیز بود.
براساس قانون اساسی عراق رئیس‌جمهور موظف است که نخست‌وزیری جدید را معرفی کند. اما برهم صالح در پیامی مکتوب به پارلمان، با بیان اینکه در خصوص معرفی فراکسیون بزرگ مجلس، چند نامه متناقض به دستش رسیده از اعلام نخست وزیر جدید سر باز زده و استعفایش را به مجلس عراق فرستاد.

 

در حالیکه رسانه های عراق از فشارهای آمریکا بر برهم صالح سخن می‌گویند، او به طمع مقام جانشینی جلال طالبانی و جهت شرکت در انتخابات داخلی حزب اتحاد میهنی کردستان چند روزیست که در رفت‌وآمد بین بغداد و سلیمانیه بسر می‌برد.

 

با تمام این تفاسیر علت استعفای وی همانند سایر تصمیماتش همچنان مبهم است. تصمیماتی نظیر امتناع از اعلام وصول فراکسیون اکثریت مجلس، مخالفت با قصی سهیل و اسعد العیدانی و…. که در تضاد با ادعای او بر محافظت از خون مردم است.
استعفای برهم صالح علاوه بر اینکه هیچ کمکی به حل ماجرای اعتراضات عراق نمی‌کند بلکه هیزمی بر آتش اختلافات سیاسی نیز هست.
گویی اینکه اعتراضات در لبنان و عراق دو سر پروژه ایست که آمریکاییها با فشار و خوراندن استعفاء به یکی از مقامات وابسته عراقی و لبنانی سردی این آتش را داغ می‌کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.