حمایت آمریکا از ترکستان شرقی

دوشنبه 14 بهمن 1398 - 02:30
https://iswnews.com/?p=27429

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ “مایک پمپئو” وزیر خارجه آمریکا در سفر به قزاقستان خواستار حمایت جامعه جهانی از ترکهای اویغور در چین شد.

پمپئو در این سفر گفت:
_بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور و قزاق در اردوگاههای اجباری چین زندانی شده‌اند.
_از همه کشورها می‌خواهم که برای پایان دادن به فشارهای چین تلاش کنند.
_همچنین از جامعه بین المللی می خواهیم تا نسبت به تامین امنیت تُرک‌های اویغور و قزاق که در تلاش برای فرار از چین و پناه گرفتن در کشوری دیگر هستند، اقدام کنند.
_پیشگام شدن قزاقستان در بازگرداندن تروریست ها و خانواده هایشان از عراق و سوریه مایه امید است و بایستی مورد توجه سایر کشورها باشد.

 

مختار تلیئوبردی، وزیر خارجه قزاقستان نیز حضور طولانی مدت ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیای میانه را منجر به رشد اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی کشورها دانست.

 

اویغورها از اقوام ترک‌تبار استان سین‌کیانگ در شمال غرب چین هستند که غالبا مسلمان هستند و در سالهای اخیر به جرمهای مختلف توسط دولت چین مورد حملات گوناگون قرار گرفته اند.
در چند سال اخیر مسلمانان چین بخصوص در سین‌کیانگ، توسط حکومت چین از انجام فرائض دینی و گزاره های اسلامی بشدت منع و اعتراضات آنها به بهانه مبارزه با تروریسم سرکوب می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. میثم دوشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۹

    در دشمنی ذاتی پمپئو با مسلمانان شکی نیست و چقدر بدبخت شده امت اسلامی که چنین شیاطینی با ماسک دوستی مسلمانان وارد میشوند
    تاریخ ثابت کرده اتفاقا همین رفتار ها و برخورد های افراطی با مسلمانان در کشور های کمونیستی حال و سابق از ممنوعیت نماز خواندن و حجاب تا جرم بودن حمل قران و.. دقیقا مانند یک مکمل برای پرورش افکار رادیکال تکفیری و سلفی و وهابی عمل میکند و فضا را برای نشرشان محیا میکند در حال حاضر رفتار دولت چین با مسلمانان دقیقا زمینه را برای یارگیری داعش و القاعده و همچنین امریکا فراهم میکند اگر بفهمند
    بخصوص با توجه به فقر دینی موجود در اسیای میانه و از ان بالاتر چین ای کاش رایزنی فرهنگی ایران برای تبلیغ فرهنگ اهل بیت و همچنین ارتباطات فرهنگی و تمدنی ایران در انجا تلاش میکردند و نبودن خطر جریان تکفیری گری در انرا نیز برای چین ترسیم میکردند ب عنوان کمترین کار چون در بحث اعتراض به این رفتار با مسلمانان که خوب عمل نکردیم البته فعلا از دولتی که چند سال در چین که ۴۰ درصد اقتصاد ایران با ان گره خورده حتی سفیر معرفی نمیکند داشتنچنین نگاه های فرهنگی و تمدنی بعید است

    پاسخ
  2. ناشناس دوشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

    حالا دیگر خیلی وقت هست این منطقه چینی شده، آخرین نفس های ترک ها هم تا چند سال آینده گرفته خواهد شد و میلیون ها چینی از شرق به منطقه خواهند آمد و تمام، به علاوه نسل جدید تحصیل کرده و مستقل خواهد بود و به سمت فرهنگ چینی گرایش بیشتری دارد تا ترکی-اسلامی
    بازسازی شهرهای منطقه هم برای همین فرهنگسازی چینی هست
    دقیقا همان کاری که هند تازه در کشمیر و لداخ شروع کرده
    فرهنگ بیگانه فقط باعث ضعف خواهد شد

    پاسخ
  3. ناشناس دوشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

    چطوریاست جناب پمپئو نگران مردم بی گناه و غیرنظامی یمن که اکثرشون مسلمان هستند نیست اما نگران مردم مسلمان ایغور هست؟

    پاسخ
  4. ناشناس دوشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

    باعث تعجب و شگفت است که اینبار از مظلومیت ترک ها نوشتید تیترو که خوندم انتظار داشتم بازم مثل همیشه به ترک ها بتازید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.