اعزام گسترده نیرو های ترکیه به ادلب و بی نتیجه ماندن مذاکرات روسیه و ترکیه مانع ادامه عملیات درهم شکننده‌ی ارتش سوریه و متحدین در شمال غربی سوریه نشده و تاکنون حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از منطقه ادلب از اشغال تروریست ها آزاد شده است و روزهای آتی اتفاقات داغ تر و حساستری در سوریه رقم خواهد خورد.

۱- در مذاکرات هیات‌های روسی و ترکی چه گذشت؟
مطلبی که روسها در مذاکرات عنوان کرده اند این است که ترکیه به اجرای مفاد توافقنامه سوچی در تفکیک گروههای معارض از تروریستها پایبند نبوده و علیرغم این موضوع اقدام به احداث پستهای نظارتی جدید و غیرقانونی و همچنین اعزام گسترده نیرو به ادلب کرده است. روسها عملیات اخیر را در راستای مبارزه با تروریسم می‌دانند اما درهای مذاکره را هم نبسته اند و درصدد تحمیل شرایط جدید به اردوغان هستند.
اما در مقابل اردوغان روی به ناسازگاری، تهدید دولت سوریه و انتقاد از مشارکت و حمایت روسیه و ایران از این عملیات آورده است.

۲- تداوم عملیات ارتش سوریه و متحدین:
عملیات ارتش سوریه و متحدین تاکنون منجر به آزادسازی ۲۰۵۰ کیلومتر مربع در غرب استان حلب و استان ادلب شده است و ۷ پست نظارتی ترکیه ۶ پست نظامی با حضور بیش از ۵۰۰ نظامی ترک در این پستها، در محاصره ارتش سوریه قرار گرفته‌اند. این موضوع می‌تواند احتمال حمله از جانب ترکیه را به شدت کاهش دهد چرا که نیروهای در محاصره او بهترین اهداف برای تلافی هرگونه تجاوز ترکیه به مواضع ارتش سوریه است.
آنطور که از اظهارات اخیر بشار اسد و مقامات روس برمی‌آید عملیات در شمال غرب سوریه حداقل تا آزادی ادلب ادامه دارد و سناریوهای محتمل و مسیر حرکت این عملیات قبل و بعد از تصرف ادلب مشخص نیست. ارتش سوریه میتواند در جهت مرزهای ترکیه حرکت کرده و معارضین و تروریستها را در وضعیت محاصره تسلیم کند و یا با آزادی شهرهای باقیمانده در ادلب و حلب آنها را به سمت مرز ترکیه هل بدهد.

بطور کلی اردوغان با تهدید و اعزام گسترده نیروی نظامی به سوریه آشکارا به دنبال امتیازخواهی بیشتر در شمال سوریه است، اما پاسخ ندادن پوتین به پیشنهادات و دیدار با او و تداوم عملیات در غرب استان حلب و ادلب سیاستهای ترکیه را با مشکل اساسی مواجه کرده و اردوغان را بر سر دو راهی درگیری یا عقب نشینی از مواضعش قرار داده است. اردوغان از تبعات درگیری بیشتر با ارتش سوریه (از مهاجرت بیشتر آوارگان ادلب و… به ترکیه گرفته تا کشیده شدن جنگ به داخل خاک ترکیه) آگاه است و بنابراین از حمله گسترده به ارتش سوریه در این برهه اجتناب خواهد کرد. البته جنگها غالبا بر اثر محاسبات غلط اتفاق افتاده و اردوغان نیز از محاسبه غلط مبرا نخواهد بود.
سوریه در روزهای آتی شاهد اخبار بیشتری از آزادسازیها خواهد بود مگر آنکه اردوغان خواب نماز خواندن در مسجد اموی را فراموش کند و با واقعیات سوریه در مذاکرات با روسها کنار بیاید.

برای نمایش نقشه در اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید
 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۲

    پناه بر خدا.

    پاسخ
    1. ناشناس سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

      همیشه خدا پناه ما بوده و تنها پناه قابل اعتماد است. از این به بعد هم همینطور است انشاءالله اگر راه را گم نکنیم. فقط باید به خدا پناه برد نه کدخداهای دو روزه. یا علی مدد

    2. ناشناس پنجشنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

      به حول و قوه الهی نیروهای مقاومت پیروز خواهند شد.

    3. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

      اردوغان جکی جان شده

  2. ناشناس سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

    سلام
    در حدود ۲ ماه مساحت بزرگی آزاد شده و واقعا پیشروی ها سریع بوده امیدوارم تا دو یا سه ماه آینده ادلب بطور کامل آزاد بشه.

    پاسخ
  3. سینا سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

    آن هم در عید فطر هشت سال پیش، آرزویی که به قوه حیدری سپاه دیار شاه اسماعیل صفوی به گور رفت. انشاالله به زودی تمام فرق مسلمان در کنار یکدیگر نماز را بر جسم خالی از روح و انسانیت جماعت خبیث اخوانی و سردسته ناصبی و پلید آنها خواهند خواند.

    پاسخ
    1. ناشناس سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

      البته نه اردوغان، سلطان سلیم است و نه ارتش وابسته به ناتوی ترکیه، ارتش بظاهر قوی عثمانی آن دوران است و نه ایران، ایران دوران حکومت نوپای شاه اسماعیل (علیه رحمه) است که توپ در مقابل شمشیر باشد و بخواهند تا چالدران وتبریز بیایند. هرچند در نهایت عقب‌نشینی کرد ولی کردستان را تکه‌تکه کرد و هنوز در آن گرداب خون مردم ایران در منطقه کردستان گرفتارند. وقتی انسانها از حقیقت تاریخ درس بگیرند خونریزی بر روی زمین متوقف میشود اما ما زنده‌ایم که مورد امتحان قرار گیریم، پس استکبار هست و تا استکبار هست، جهاد هم هست و تا جهاد هست ما هم هستیم …

  4. علی سه شنبه, ۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

    خدا یاور تمام مظلومان عالم باشه

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸

      انشاالله

  5. ناشناس چهارشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

    سلام آیا عملیات متوقف شده چرا خبر جدیدی امروز نبود نه درگیری نه پیشروی

    پاسخ
  6. ناشناس پنجشنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵

    سلام، انشاا باآزادی ادلب درسوریه وبیرون ریختن عناصر مرتجع وتروریست به مردم کشورهای عرب درس ایستادگی و مقاومت را خواهیم آموخت

    پاسخ
  7. ناشناس سه شنبه, ۱۳ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶

    نقش اردوغان شبیه عبدالله بن زبیر حاکم مکه در فیلم مختار نامه است

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.