گزارشی از روند آخرین تغییرات نظامی در کشور سوریه طی ماه های اخیر

شمال غرب سوریه
ارتش سوریه عملیات نظامی بزرگ خود را که توسط بسیاری از ناظران لحظه شماری میشد با عنوان “فجر ادلب” از ۱۳ اردیبهشت ۹۸ (۳ می ۲۰۱۹) در شمال غرب سوریه و در منطقه ادلب آغاز کرد و تا تاریخ ۸ شهریور ۱۳۹۸ (۳۰ آگوست ۲۰۱۹) مناطق وسیع و مهمی را در جنوب استان ادلب و شمال غرب استان حماه از اشغال تروریست ها آزاد کرد. عملیات ارتش سوریه حدود چهار ماه و ده روز به طول انجامید و در این بازه زمانی شهرهای مهمی مانند قلعه المضیق، کفرنبوده، لطامنه، کفرزیتا، مورک و خان شیخون به کنترل ارتش سوریه درآمد.

بصورت کلی عملیات ارتش سوریه در منطقه ادلب تاکنون در دو مرحله اصلی اجرا شده است. مرحله اول که منجر به آزادسازی شمال حماه و بخش هایی از جنوب ادلب شد و در مرحله دوم نیز با پیشروی در عمق منطقه ادلب حدود ۵۰ درصد از استان ادلب و بخش قابل توجهی از جنوب غرب استان حلب آزاد شده است.

مرحله دوم عملیات ارتش سوریه با نام عملیاتی “فجر ادلب ۲” از تاریخ ۲۸ آذر ۹۸ (۱۹ دسامبر ۲۰۱۹) آغاز شد. این مرحله از عملیات ارتش سوریه بر خلاف عملیات مرحله اول، با همکاری بیشتر نیروهای مقاومت همراه بود و نیروهای ایرانی و محور مقاومت یعنی فاطمیون، زینبیون، حزب الله و … بار اصلی عملیات در حومه شهر حلب را بدوش می کشیدند و نیروهای ارتش سوریه نیز پیشروی در عمق ادلب را برعهده داشتند.
تاکنون حدود دو ماه و سه روز از آغاز مرحله دوم عملیات ارتش سوریه در منطقه می گذرد و مساحتی نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از اشغال تروریست ها آزاد شده است.
از دیگر دستاوردهای مهم عملیات تا این لحظه میتوان به مواردی مانند آزادسازی و بازگشایی بزرگراه حلب-دمشق یا همان M5 پس از هشت سال بطور کامل و آزادی ده ها مناطق مهم و راهبردی من جمله معره النعمان و سراقب اشاره کرد. همچنین با آزادسازی کامل غرب حلب از وجود گروه های مختلف تروریستی و عقب راندن آنها از این شهر، شهر حلب پس از سالها بطور کامل از اشغال و تهدید تروریست ها آزاد شد.

در حال حاضر پیشرویهای ارتش سوریه در منطقه ادلب متوقف شده است و به نظر می رسد گفتگو های منطقه ای برای تصمیم نهایی در خصوص ادامه عملیات و یا برقراری آتش بس موقت جهت سر و سامان دادن به وضعیت تروریست ها ادامه دارد.
*مناطقی که در منطقه ادلب آزاد شده است بروی نقشه با خط مشکی مشخص شده است.

شرق سوریه
ارتش ترکیه در تاریخ ۱۷ مهر ۹۸ عملیات نظامی جدیدی را با عنوان “چشمه صلح” در مرزهای شمالی سوریه در شرق فرات بین راس العین و تل ابیض علیه نیروهای کرد آغاز کرد.
این عملیات مانند عملیات های گذشته ترکیه در خاک سوریه یعنی عملیات های سپر فرات و شاخه زیتون با همکاری گروه های مختلف مسلحین انجام شد.
ارتش ترکیه طی یک ماه و ۱۵ روز از عملیات خود در شرق فرات موفق شد تمامی مناطق بین راس العین و تل ابیض را به اشغال خود در بیاورد و عملا تا عمق ۳۲ کیلومتری در خاک سوریه نفوذ کند.
از نکات قابل توجه عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه آن بود که آمریکا با عقب نشینی نیروهایش از شمال سوریه به ترکیه برای آغاز عملیات جدید چراغ سبز نشان داد و عملا نیروهای کردی در شرق فرات را در برابر ترکیه تنها گذاشت. از این رو کردها به سمت ارتش سوریه متمایل شدند و ارتش سوریه پس از گذشت سالها مجددا وارد شرق فرات شد و با در دست گرفتن کنترل مناطق راهبردی در منطقه و ایجاد پست های مشترک با نیروهای کردی، در کنار کردها در برابر یورش ترکیه به خاک سوریه ایستاد. این موضوع مانع از پیشرویهای بیشتر ارتش ترکیه در عمق خاک سوریه شد.
به هر روی، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان آتش بسی نامطمئن بین طرفین درگیر برقرار شد و بر طبق مفاد این آتش بس فعلا ارتش ترکیه مناطق مابین تل ابیض و راس العین را که طی عملیات “چشمه صلح” اشغال کرده است را همچنان با عمق ۳۲ کیلومتر در اختیار خواهد داشت. گشت های مشترک روسیه و ترکیه بصورت منظم در طول مرزهای سوریه و ترکیه انجام می گیرد و همچنین نیروهای ارتش سوریه در تمام طول مرزهای شمالی این کشور با ترکیه مستقر شدند. یکی دیگر از موارد توافق شده در این آتش بس، تضمین خروج نیروهای کردی از نزدیکی مرزهای ترکیه تا عمق ۳۲ کیلومتری است، با این وجود هنوز این موضوع بصورت کامل انجام نشده است و این موضوع تبدیل به بهانه ای برای ادامه عملیات ها و بمباران های جسته و گریخته ترکیه علیه مواضع مشترک ارتش سوریه و کردها در منطقه شده است.
در حال حاضر عملیات نظامی ترکیه در این منطقه از چهارم آذر ۹۸ متوقف شده است و در صورت تشدید حوادث، احتمال از سرگیری عملیات نظامی وجود دارد.

برای نمایش نقشه در اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید


بررسی نقشه و مطلب پیشین در خصوص تحولات میدانی در کشور سوریه؛ در ۳۰ مهر ۹۷: اینجا

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس یکشنبه, ۴ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

    توقف در عملیات نظامی تا بعد از مذاکرات سه جانبه تهران موسکو انکارا ، جان سربازان سوری و نیروهای مقاومت رابیشتر در خطر میاندازد برای اینکه ترکیه مسولیت حملات غافلگیرانه تروریستها را نمیپذرد

    پاسخ
  2. ناشناس یکشنبه, ۴ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

    کنترل حسکه نصف نصفه چرا همش رو قرمز کردید؟ عملا ارتش قدرتی در حسکه نداره

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.