“عصائب اهل الحق” نامی آشنا برای شهروندان عراقی و نیز آشنایان با مسائل این کشور مظلوم است. عصائب اهل الحق گروهی از مجاهدان شیعه هستند که پس از اشغال عراق به وسیله آمریکا در گردان‌هایی موسوم به “مجامیع خاصه” سازماندهی شدند و به دفاع از کشور و مردم خود برخاستند. اما نقش پررنگ‌تر این مجاهدان، […]

“عصائب اهل الحق” نامی آشنا برای شهروندان عراقی و نیز آشنایان با مسائل این کشور مظلوم است. عصائب اهل الحق گروهی از مجاهدان شیعه هستند که پس از اشغال عراق به وسیله آمریکا در گردان‌هایی موسوم به “مجامیع خاصه” سازماندهی شدند و به دفاع از کشور و مردم خود برخاستند. اما نقش پررنگ‌تر این مجاهدان، در زمان حمله تروریست‌های متحد آمریکا و صهیونیسم به سوریه و سپس عراق دیده شد؛ یعنی زمانی که آنان برای دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) سینه سپر کردند و شهدای زیادی را در دفاع از حریم عقیله بنی هاشم(س) تقدیم نمودند. عصائب اهل الحق سپس در زمان هجوم داعش به عراق، مأموریت دفاع از عتبات عالیات را بر عهده گرفت و در این راه نیز در کنار ارتش عراق و گروه¬های دیگر مقاومت، مجاهدت های زیادی نمود. این گروه در آزادسازی مناطق مهمی همچون “آمرلی” و “جرف الصخر” نقش مهمی ایفاء کرد.

از “مجامیع خاصه” تا تشکیل رسمی عصائب اهل الحق عراق
این گروه دو دهه پیش، در زمان حضور «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق و پس از آغاز فعالیت های آیت‌الله شهید «سید محمد محمدصادق الصدر» در عراق تشکیل شد. البته در آن زمان نام این گروه “عصائب اهل الحق” نبود و تمرکز آن بر روی نماز جمعه‌ها قرار داشت. حاج آقا طباطبایی از اولین مسؤولان این گروه به‌ شمار می‌آیند که تنظیم برنامه‌های آن نماز جمعه‌ها را در زمان خفقان بعثی‌ها بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ «قیس خزعلی» دبیرکل فعلی عصائب نیز بعدها به این گروه پیوست. شیخ قیس الخزعلی روحانی و سیاست‌مدار اهل عراق و دبیرکل گروه عصائب اهل حق است قیس خزعلی در ایام حضور آمریکا در عراق به عنوان سخنگوی جریان صدر در مبارزه با نیروهای آمریکایی ایفای نقش می‌کرد. وی همچنین مدتی را در زندان‌های ارتش آمریکا در عراق گذرانده‌است.

پس از شهادت آیت‌الله سید محمد محمدصادق الصدر فعالیت نظامی عصائب اهل الحق در منطقه جنوب عراق برای حمله به جنایتکاران حزب بعث آغاز شد. همچنین پس از سقوط صدام و ورود نیروهای آمریکایی، چندین گروه‌ مقاومت علیه این نیروها فعالیت می‌کردند که از بارزترین این گروه‌ها، گروه عصائب اهل الحق بود که در آن زمان به ‌نام “مجامیع خاصه” شهرت داشت. در طی جنگ عراق این گروه به عنوان بزرگترین «گروه ویژه» (عنوانی که آمریکایی‌ها برای گروه‌های شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران بکار می‌بردند) شناخته می‌شد و مسئولیت بیش از ۵۰۰۰ حمله به نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف را به عهده گرفته‌است. این گروه پس از آزادسازی عراق، با گردآوری شبه‌نظامیان شیعه، در گردان‌هایی موسوم به «مجامیع خاصه» و به فرماندهی شیخ قیس خزعلی سازمان یافته تر شد. با آغاز یورش داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی این گروه، وظیفه مراقبت از عتبات را بر عهده گرفته ‌است.

نیروهای عصائب اهل الحق در مجموع ۵۰۰۰ عملیات ویژه علیه اشغالگران آمریکایی انجام دادند که این آمار بیش از ۷۰ درصد ضربات گروه‌های مقاومت علیه آمریکایی‌ها در خاک عراق را شامل می‌شود. نیروهای آمریکایی در اجلاس‌ رسمی خود، به عملیات گروه عصائب اهل الحق اقرار می‌کردند و در آن زمان می‌گفتند که ۷۳% از عملیاتی که علیه ما انجام می‌شود را مجامیع خاصه انجام می‌دهد. وزارت‌خارجه آمریکا، سازمان عصائب اهل حق، گروه تحت حمایت ایران را در لیست تروریستی قرار داد.
اضافه بر این، رهبر این گروه قیس الخزعلی و برادرش لیث الخزعلی نیز در لیست قرار گرفتند. وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «این سازمان و رهبران آن یک نیروی خشونت گرای نیابتی جمهوری اسلامی می‌باشد که به‌نمایندگی از اربابانش در تهران، از خشونت و ترور برای پیشبرد اهداف رژیم ایران جهت تضعیف حاکمیت ملی عراق استفاده می‌کند».

دفاع از حرمین ویژگی جدانشدنی عصائب
عصائب اهل الحق هم اکنون وظیفه حفاظت از حرمین ائمه شیعه در عراق را به عهده دارد. در طی سال های جنگ در سوریه نیز عصائب یکی از مهمترین گروه های مقاومت در سوریه به شمار می رفت. حدود هشتاد درصد از اعضای عصائب اهل الحق برای جهاد و دفاع از مرقد حضرت زینب(س) به سوریه رفتند. تعداد زیادی از شهروندان عادی عراقی نیز برای رفتن به سوریه به‌ همراه اعضای عصائب اهل الحق اعلام آمادگی کردند و با آنان به میدان‌های نبرد اعزام شدند.
فرماندهی نیروهای عصائب اهل الحق در آن زمان، به عهده یکی از فرماندهان به نام «حاج مهدی» بود و اعضای گروه تروریستی جبهه النصره به اعضای گروه عصائب، “فرزندان حاج مهدی” می‌گفتند. تروریست‌ها پس از مشاهده جرأت و شجاعت نیروهای عصائب اهل الحق می‌گفتند: “اگر صد نفر از فرزندان حاج مهدی هم کشته شوند، آنان از مرگ هراسی نخواهند داشت و همچنان به میدان نبرد می‌آیند”.
پس از ورود داعش به خاک عراق، تمامی گروه‌های مقاومت عراقی از خاک سوریه به عراق رفتند؛ اما عصائب اهل الحق در سوریه ماند. اکنون نیز عصائب اهل الحق، تنها گروه مقاومت عراقی است که همچنان در خاک سوریه فعالیت می‌کند. رهبران عصائب صراحتاً اعلام می‌کنند که هم اکنون حراست از مناطقی از ریف دمشق تا حرم حضرت زینب(س) به ‌دست نیروهای این گروه است.

کارنامه عصائب در میدان جنگ نظامی
علاوه بر عملیات های کوچک و بزرگی که عصائب طی سالیان متمادی علیه اشغالگران آمریکایی، طراحی و اجرا می کرد، چندین عملیات مهم در جنگ داعش نیز از افتخارات این گروه به حساب می آید.
حصار منطقه “العظیم” (واقع در استان دیالی) که جزء مناطق مهم و استراتژیک به حساب می آید به طور اختصاصی با مجاهدت گروه عصائب اهل حق شکسته شد و منطقه آزاد شد و پس از آزادی این منطقه شیخ قیس خزعلی دبیرکل عصائب برای بازدید به این منطقه رفتند. همچنین منطقه “سلیمان بیک”، منطقه “گرمه” واقع در ۱۰ کیلومتری بغداد، منطقه “ابراهیم بن علی” واقع در کمربند بغداد، مناطق “لطیفیه” و “محمودیه” و مناطق دیگری را عصائب به تنهایی آزاد کرد.
عصائب در آزادی مناطق زیاد دیگری نیز با ارتش و گروههای مردمی همکاری داشت. عصائب گروهی است که در مبارزه علیه دشمنان فرا مذهبی کار میکند. فی المثل در آزادسازی شهر “الضلوعیه” که سنی نشین است، به خواسته مردم آن منطقه، برای مقابله با داعش به شهروندان آنان آموزش های نظامی دادند. نمونه دیگر وحدت گروه‌های مقاومت شیعه و سنی در آزادسازی شهر “آمرلی” بود که متحد شدند و ارتش عراق را یاری کردند.

الصادقون و اقدامات سیاسی عصائب
عصائب الحق کاندیداهای خود را در انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان لیست الصادقون وارد انتخابات کرد. یک میتینگ انتخاباتی که تخمین زده می‌شد در آن ۱۰۰۰۰۰ نفر در استادیوم صنعتی در شرق بغداد شرکت کرده‌اند بنا به گفته پلیس عراق با زنجیره‌ای از بمب‌گذاریها بهم ریخت و در نتیجه ۳۷ کشته شده و تعدادی دیگر به سختی زخمی شدند. سازمان دهندگان این گروه می‌خواستند در این گردهمایی اسامی کاندیداهای انتخابات را اعلام کنند. در نهایت لیست الصادقون فقط توانست یک کرسی از ۳۲۸ کرسی پارلمان عراق را بدست آورد. احمد الکنانی از رهبران فراکسیون «صادقون» وابسته به «عصائب اهل الحق» در پارلمان عراق درباره تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر قرار دادن نام عصائب در فهرست تروریسم گفت که این اقدام، بیانگر شکست دولت آمریکا است و ثابت می‌کند که ما در مسیر درست در حال حرکتیم و به آن افتخار می‌کنیم.
وی در گفت‌وگو با شبکه کردی «رووداو» اظهار داشت: این تصمیم کنگره شکست دولت آمریکا را ثابت می‌کند. ما افتخار مقابله با نیروهای اشغالگر [آمریکایی] را داریم و در این راه شهدای زیادی تقدیم کشور کرده‌ایم اما در نهایت اشغالگران را در بسیاری از مناطق کشور، شکست دادیم. الکنانی تصریح کرد: عصائب اهل الحق می‌تواند بر اساس قانون سازمان‌های سیاسی صادره در سال ۲۰۱۵، در فعالیت‌های سیاسی شرکت کند و این تصمیم کنگره آمریکا، دخالت آشکار در امور عراق به شمار می‌رود.

روایت عصائب اهل الحق عراق از اسنادی که شهید قاسم سلیمانی فاش کرد
دبیرکل جنبش «عصائب الحق» عراق در مصاحبه با شبکه «العهد» گفت: «شهید قاسم سلیمانی مدارکی برای او فرستاده که در آن جاسوسی یکی از «سران سه گانه» و رئیس یک دستگاه مهم امنیتی در عراق برای «سیا» (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) را فاش کرده است.»
وی در برنامه «لقاء خاص» ضمن اشاره به انجام پروژه‌های آمریکا و اسرائیل به دست افراد بومی عراق گفت: « یکی از رؤسای سه گانه از جهات زیادی به آنان کمک می‌کند، او با در اختیار داشتن گروه‌رسانه‌ای فعال، تیراندازی به تظاهر کنندگان را به آسانی انجام می‌دهد.»

شیخ قیس الخزعلی همچنین فاش کرد که اسنادی در اختیار دارد که همکاری یکی از رؤسای سه گانه برای سازمان سیا را ثابت می‌کند در حالی که او و چند نفر دیگر در سال ۲۰۱۲ صاحب این مناصب شده‌اند. آمریکا قصد داشت مقتدی صدر را ترور کند و عصائب الحق را مسئول این ترور اعلام کنند. به گفته وی طرح ترور رهبر جنبش صدر نخستین طرح آمریکایی_اسرائیلی بود که قصد داشتند بعد از انجام آن عصائب الحق را به عنوان متهم معرفی کنند و درگیری‌های داخلی بوجود‌ آورند.

فاش شدن اطلاعات این طرح برای ایران و مقتدی صدر باعث شد که تصمیماتی اتخاذ شود تا این اتفاق نیافتد و با کمک خدا این پروژه شکست خورد. او افزود: «منبع این مدارک شخص قابل اعتماد قاسم سلیمانی است، کسی که نشان داد شخصی مسئولیت‌پذیر بود و برای مقابله با توطئه‌های آمریکایی‌ها کار می‌کرد.»

عصائب اهل الحق چگونه پروژه انتقام سخت را دنبال می کند؟
عصائب اهل الحق، پروژه خروج آمریکا از منطقه را در قدم هایی آهسته و با تکه بر راهکار دیپلماتیک از سوی مقامات عراق شروع می کند و راهکارهای بعدی مقاومت را منوط به اجرایی نشدن این گام می داند:

۱- علت تعویق افتادن واکنش نظامی نسبت به ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس: شیخ قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق گفت: من اعتقاد داشتم که بعد از ترور فرماندهان شهید، عراق باید واکنشی سریع و قوی نشان دهد. قرار بود واکنش نظامی علیه نیروهای آمریکا ظرف ۴۸ ساعت توسط تمام گروه‌های مقاومت انجام شود اما ایران خواست که پاسخ عراق به جنایت ترور فرماندهان تا زمان واکنش نظامی این کشور به تعویق بیفتد. دبیرکل عصائب اهل الحق در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه برخورد با حضور آمریکا در عراق در صورت مخالفت واشنگتن با خروج از این کشور گفت: در صورت مخالفت رسمی و قطعی آمریکا برای خروج نیروهایش از عراق گزینه مقاومت مطرح خواهد شد.

۲- ابتدا راهکار دیپلماتیک توسط مقامات عراقی برای اجرای طرح پارلمان و خروج آمریکا:
دبیر کل عصائب اهل الحق ادامه داد: شرط گروه های مقاومت و مردم عراق این است که نخست وزیر به تصمیم اخراج نیروهای آمریکایی پاسخ مثبت دهد و در صورت ضرر به منافع اقتصادی عراق، گزینه مقاومت، حضور نظامی آمریکا را از لحاظ منافع اقتصادی هدف قرار خواهد داد. سخنانی که بین فرماندهان گروه‌های مقاومت مطرح شد،‌ این بود که ابتدا به فعالیت سیاسی فرصت دهیم و آنگاه فرصت به فعالیت مردمی بدهیم با در نظر گرفتن این نکته که فعالیت مردمی، اهمیتش و تاثیراتش کمتر از اقدام نظامی نیست.
عملیات اعتراضات و تظاهرات در برابر سفارت آمریکا در واکنش به ترور، تاثیراتش بر طرف آمریکایی بیش از شلیک یکصد موشک به پایگاه‌های نظامی آمریکا بود. باید یک موضع واحد و یکپارچه عراقی وجود داشته باشد و تصمیمی در سطح مقاومت وجود داشته باشد پس از آنکه به موضع اجماع ملی برسیم، ابتدا فرصت را به راه حل سیاسی بدهیم، و دولت به نقش خود عمل کند، آنگاه راه حل مردمی و برگزاری تظاهرات میلیونی با همکاری تمام گروه‌ها و طرفها و مردم ما و آنگاه منتظر بمانیم و ببینیم چه پیش می‌آید.
نعیم العبودی عضو گروه عصائب اهل الحق در پارلمان عراق هم از دولت عراق خواست اقدامات ویژه اخراج نظامیان خارجی از عراق را سرعت بخشد. همچنین دبیرکل عصائب عراق، شیخ قیس الخزعلی، از دولت و مردم این کشور خواست به جد اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق را پیگیری کنند.

۳- پاسخ همه جانبه مقاومت درصورت عدم تصمیم آمریکا برای خروج از عراق:
سخنگوی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «روسیا الیوم» اعلام کرد، اگر آمریکا تصمیم پارلمان عراق را برای ترک این کشور از طریق قانونی و دیپلماتیک رد کند، این جنبش شکستی بزرگ به نیروهای آمریکایی تحمیل خواهند کرد.
محمود الربیعی گفت: «اگر نیروهای آمریکایی حاضر به تسلیم در برابر اراده دولت و ملت عراق نباشند، گروه‌های مقاومت با همه تشکیلات خود کاملا آماده وارد آوردن شکستی بزرگ به آنهاست.» وی افزود: «به اعتقاد من آمریکا از رویارویی مستقیم با جنبش‌های مقاومت هراس دارد، زیرا پیش‌تر تجربه تلخی از رویارویی با آنها دارد؛ با این تفاوت که نیروهای آمریکایی که تا قبل از سال ۲۰۱۱ در خاک عراق بودند با نفرات بالا و تجهیزات کامل و بزرگ خود آماده مبارزه بودند.»
قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق نیز در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه برخورد با حضور آمریکا در عراق در صورت مخالفت واشنگتن با خروج از این کشور گفت: در صورت مخالفت رسمی و قطعی آمریکا برای خروج نیروهایش از عراق گزینه مقاومت مطرح خواهد شد و مقاومت نظامی علیه حضور آمریکا تنها به گروه های شیعه محدود نخواهد شد بلکه در استان های سنی همچون صلاح الدین، الانبار و موصل نیز شاهد مقاومت خواهیم بود.

۴- عصائب اهل الحق هشدار داد: همکاری کردها با آمریکا موجب تجزیه عراق و باقی ماندن آمریکایی ها است
محمود الربیعی سخنگوی جنبش عصائب اهل الحق عراق، درباره توطئه تجزیه عراق با باقی‌ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان هشدار داد. وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: پارلمان عراق و تظاهرات میلیونی، خواست ملت ما درباره مسئله حضور نیروهای آمریکایی در کشور را نشان داد. تصمیم پارلمان، تصمیمی است که تمام نیروهای آمریکایی در سراسر عراق از جمله الانبار و اربیل را شامل می‌شود. سخن گفتن از باقی ماندن نیروهای آمریکایی در این دو استان، طرحی برای تجزیه کشور است. باقی ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان، طرح واشنگتن برای تجزیه عراق است.
الربیعی افزود: ما از شروط اساسی خود یعنی اخراج نیروهای آمریکایی از کشور و اجرای توافقنامه چین، کوتاه نخواهیم آمد.


از موضع گیری ها و بیانیه های جنبش عصائب اهل الحق به نظر میرسد که این جنبش حساب ویژه ای بر راهکار سیاسی از سوی عراق مبنی بر خروج آمریکا باز کرده است. تاکید ویژه ی دبیرکل عصائب بر خشم عمومی مردم عراق و سیاستمداران از دولت آمریکا نیز ادله ی مخصوص به خود را دارد.
به عقیده ایشان خروش عمومی عراق تاثیری کمتر از حملات نظامی و شلیک موشکها ندارد. به نظر میرسد عصائب بر گزینه اول خود یعنی راهکار سیاسی بسیار مصمم تر است (راهکاری که سایر گروه های شیعی عراق خیلی روی آن تاکید ندارند) تا جایی که شیخ الخزعلی نسبت به روی کارآمدن نخست وزیر جدید نیز این بحث را مطرح کرده و در توئیتی نوشته است: “پاسخ نخست ایران به ترور فرمانده شهید سلیمانی داده شد و اکنون نوبت پاسخ نخست عراق به ترور فرمانده شهید المهندس است. از آنجا که عراقی‌ها صاحبان شجاعت و غیرتند، پاسخ آنها کمتر از پاسخ ایران نخواهد بود. این یک وعده است.”

تهیه کننده: احسان حسنی
فروردین ۱۳۹۹
۹۰ روز پس از شهادت سرداران مقاومت

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس جمعه, ۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰

    آمریکا نیروهاشو برده عین الاسد و اربیل و از عراقم خارج نمیشه و حالا هم سامانه دفاع هوایی دارن دیگه نمیشه ازشون انتقام گرفت در عراق

    پاسخ
  2. ناشناس جمعه, ۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰

    به قول خزئلی قبل از ۲۰۱۱ با اون عظمت تجهیزات و نفرات خارج شدن.حالا اینا دیگه چی هستن.اگه آمریکا قرار داشت که از عراق نره بیرون جواب حمله به عین الاسد رو به بدترین وجه میداد.الان همه تلاش آمریکا اینکه در محور مقاومت تفرقه بندازه تا شاید بتونه همین حداقل حضور نظامیش رو در عراق حفظ کنه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.