یادداشت: بررسی حمله دو سویه پ.ک.ک به ترکیه و ایران

شنبه 30 فروردین 1399 - 21:58
https://iswnews.com/?p=30645

حزب کارگران کردستان یا همان پ‌.ک.ک گروهی چپگرا و مسلح در کردستان ترکیه است که از سال ۱۹۷۰ میلادی تشکیل شده و از سال ۱۹۸۴ فعالیتهای مسلحانه و چریکی خود را علیه دولت ترکیه و با هدف تجزیه کردستان آغاز کرده است.

در این راستا پ.ک.ک در تاریخ ۱۲ فروردین سال جاری، خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در منطقه مرزی “دوغو بایزید” را در یک و نیم کیلومتری مرز بازرگان ایران منفجر کرد و مسئولیت آن را برعهده گرفت.

ابعاد این حمله مشکوک و تروریستی را در چند مورد می‌توان بررسی کرد:

۱- اگرچه حمله در خاک ترکیه و علیه حکومت ترکیه صورت گرفته است، اما این حمله مخاطب دیگری نیز دارد که ایران است.
پیام پ‌.ک‌.ک از این حمله تروریستی نمایش قدرت، قابلیت اجرای عملیات و تداوم آن پس از عملیات گسترده ارتش ترکیه علیه مواضع آنها در شمال عراق و سوریه است.
در واقع این حمله و همچنین انفجار تروریستی در منطقه سیلوان استان دیاربکر، تلاش این گروه تروریستی برای بی اثر نشان دادن حملات ترکیه و تکذیب اظهارات مقامات ترکیه‌ای در شکست پ.ک.ک بود.

۲- در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی از جمله تحریم نفت قرار دارد، چرا خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه باید مورد هجوم قرار گیرد؟
اینجاست که صحبت از وابستگی پ.ک.ک به اسرائیل و آمریکا پیش می‌آید، و علیرغم تروریست عنوان کردن این گروه از سوی آمریکا شاهد اجرای طرحهای مطلوب سیا و موساد توسط پ.ک.ک هستیم.
با توجه به شرایط سخت صادرات نفت و سایر کالاهای غیرنفتی ایران که با شیوع بیماری کرونا محدودتر شده اند، قطع و یا اخلال در صادرات گاز می‌تواند ضربه و خسارت سنگینی برای ایران باشد. بنابراین پ.ک.ک با انجام این حملات در جنگ همه جانبه علیه ایران همپیمان آمریکا قرار گرفته و متعاقبا بایستی منتظر دریافت پاسخ و واکنش ایران نیز باشد.

۳- چرا پ.ک.ک علیه منافع ایران عمل می‌کند؟
سوای از مباحث ماهیت، تفکرات و اهداف این گروه، بایستی به عملکرد پ.ک.ک در طرح تجزیه ایران در دهه هشتاد شمسی اشاره کرد که در آن برهه در کنار پژاک و عبدالمالک ریگی و… چه نقشی ایفا می‌کردند.
در سالهای ۸۶ تا ۹۰ که تهدیدات غربیها علیه ایران افزایش یافته بود و از سویی دیگر گروههای تروریستی موسوم به جندالله (جندالشیطان) و… حملات خود را به شدت افزایش داده بودند، پ.ک.ک حمایت همه جانبه‌ای از گروه پژاک داشت و مستقیما به درگیری با ایران پرداخت. این طرح تجزیه (که نمونه تکامل یافته آنرا سالهای بعد در سوریه مشاهده کردیم)، با امثال این گروهها برای ایران تدارک دیده شده بود که با قدرت ایران به شکست کشیده شد.
با درنظر گرفتن ضربات سخت آن موقع ایران به بدنه پ.ک.ک، علت دشمنی و تقابل این گروه نیز روشنتر می‌شود.
البته در جریان جنگ سوریه، پ.ک.ک در چند مساله وارد گفتگو با ایران شد و میتوان گفت روابط با ایران تا پیش از حمله اخیر در ترکیه، از وضعیت قرمز خارج شده بود. اما این حمله به دلیل هدف قرار دادن منافع ایران تبعات منفی‌ای برای پ.ک.ک به دنبال خواهد داشت که ممکن است مجددا وضعیت را برای این گروه قرمز کند.


در نتیجه علیرغم اینکه حمله در ترکیه انجام شده و غالب خسارات گریبان‌گیر این کشور شده و همچنین پ.ک.ک دولت ترکیه را آغازگر درگیری عنوان کرده است، نمیتوان از ضربه پ.ک.ک به منافع ایران چشم‌پوشی کرد؛ چرا که این خط لوله سالانه حدود ده میلیارد متر مکعب گاز ایران را به ترکیه منتقل می‌کند و با انفجار این خط لوله این روند متوقف شده و مشخص نیست چه زمانی انتقال گاز از سر گرفته خواهد شد.
بطور کلی برخورد ایران با معضل گروههای مسلحی مانند پ.ک.ک همواره با خویشتنداری و استراتژی ثابتی بوده است و همین موضوع موجب بالا رفتن سطح آگاهی مردم کُردها در برخورد با فتنه انگیزیهای گروههای مسلح در غرب در ایران بوده است، اما به نظر میرسد در این خصوص باید به نحو دیگری عمل کرد.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مختار شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴

    اشتباه ما اینکه با این گروهای تروریستی صحبت میکنیم باید مناطقی که این گروه تروریستی هستن رو اول با موشک بعد تیر خلاص استفاده از نیروی هوای و زمینی به کمک ارتش ترکیه برای همیشه کار این گروه رو به پایان برسونیم هیچگاه نباید گذاشت دشمنت قوی بشه نتیجش میشه سوریه قدرت حرف اول میزنه نه مذاکره مذاکره بعد از پیروزی نتیجه میده نه بعد از شکست

    پاسخ
  2. ناشناس یکشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱

    این تحلیل ها و قرار دادن ایران در کنار جانی مثل اردوغان جز خیانت به خون شهدای عزیز ما در جبهه‌های عراق و سوریه نیست. بی‌شک مشکلاتی از گذشته با گروهایی از اکراد وجود داشته و دارد اما قاطبه کردهای جهان خورد را ایرانی نژاد می دانند و دشمن اردوغان جنایتکار، بنابراین بهتر است همه در یک صف برای نجات همه مردمان منطقه از آتش برافروخته شده توسط ابن پلید و اخوان خبیث در صدد همگرایی بیشتر باشیم.

    پاسخ
    1. محراب یکشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

      سلام کدام تحلیل؟ کدام قرار دادن؟
      لطفا متن مطلب را صحیح مطالعه بفرمایید

    2. ناشناس یکشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

      عرایض شما در خصوص اینکه غاطبه اکراد خودشون رو ایرانی نژاد میدونن کذب محضه ، تنها کاری که ایران در مقابل تروریسم کردی باید انجام بده ، سعی و تلاش برای نابودیشونه

    3. ناشناس دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵

      در پاسخ اون شخصی که در این قسمت اونطور نوشته”عرایض شما”:
      تروریسم کردی؟این دیگه چه عبارتیه؟تو اینو هم یاد بگیر که اینطور از واژه تروریسم یه همراه یک قومیت نام نبری.نکته بعد اینکه بر اساس کدوم سند و مدرک موثق اونطور در این قسمت نوشتی”عرایض شما در خصوص اینکه غاطبه اکراد خودشون رو ایرانی نژاد میدونن کذب محضه”؟تو با این طرز تفکرت دوستدار ایرانی؟نکته بعد اینکه یکی از مواردی هم که باید یاد بگیری اینه که اونطور از واژه “عرایض”استفاده نکنی.منظورت از “نابودیشونه”در این پاسخت چیه؟نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟نظرت در مورد نقش ترکیه در جنگ در سوریه در سال های اخیر چیه؟

    4. ناشناس دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶

      تروریسم کردی یک مورد انکار ناپذیر است ، فرق است بین اکراد و تروریست های کرد ، فرق است بین یک قوم و گروههای تروریستی ، اتفاقا این شمایی که یک قوم رو مساوی با تروریست جماعت قرار دادی
      از دموکرات بگیر تا کوموله ، از پاک بگیر تا پژاک همه گروههای تروریستی هستند که نه مثل طالبان و القاعده مذهب رو بهانه قرار دادند ، نه مثل منافقین و فرقان و غیره خلق و غیره رو ، بلکه همگی یک صدا شعارشون تجزیه مملکت و ساخت مملکت خیالیشون بر پایه هویت کردی است ، حالا اگر اینها رو شما تروریست های کرد نمیبینید به خودتون مربوطه ،
      در مود پان جماعت هم همگی سر و ته یک کرباسند از عرب و ترک بگیر تا فارسو کردش

      نمیشود

    5. ناشناس دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸

      اگرچه گروه‌هایی از اکراد از ابتدای انقلاب برای ما ایجاد خسارت کردند، اما کردها همواره و همیشه از غیورترین اقوام ایرانی بوده و هستند هر چند که به جبر استعمار در زیر پرچم ایران نباشند. ضمنا درست نویسی املای فارسی در این دورانی که دشمنان به دنبال استحاله فرهنگی ما هستند، امری واجب هست.

    6. ناشناس دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵

      صرفا جهت اطلاع
      این قاطبه کردها در ترکیه معمولا به اردوغان رای می دهند! از زمانی که شوروی و آمریکا و انگلیس شروع به ایجاد هویت کردی کردند دیگر کردها هیچ ارتباطی با ایران ندارند

  3. ناشناس یکشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

    راه حل ها (یک یا ترکیبی از همه)
    نظامی
    حملات موشکی علیه پایگاه های پ.ک.ک. در عراق
    حملات روزانه پهپادی علیه تحرکات پ.ک.ک. در عراق
    اعلام همکاری با ترکیه برای نابودی پ.ک.ک.
    عملیات نظامی محدود و گرفتن خاک عراق، پاکسازی و نابودی مخفی گاه ها و ساخت پایگاه (در صورت حمله پ.ک.ک.)
    ترور یا دستگیری سران پ.ک.ک. در عراق و انتقال به کشور

    فرهنگی
    کاهش تعداد روستاهای منطقه کرد نشین در ایران و ترکیه
    جابجایی جمعیت به این منطقه و خروج جمعیت کرد به مناطق دیگر با استخدام دولتی
    افزایش میزان سواد
    کاهش تدریجی استفاده از زبان کردی

    اقتصادی
    افزایش قدرت اقتصادی منطقه
    افزایش تجارت با منطقه کردستان عراق و وابسته کردن بیشتر منافع دو طرف
    سرمایه گذاری در منطقه کردستان عراق و گرفتن امتیاز از حکومت محلی

    تبلیغات
    نشان دادن وضعیت وخیم اقتصاد منطقه کردستان عراق
    نشان دادن وضعیت سیاسی این منطقه (حکومت دو خانواده و نبود دموکراسی)
    ادغام تمام شبکه ها و سایت های خبری دولتی کردزبان برای افزایش نفوذ در میان توده ها
    کمک های انسان دوستانه به منطقه کردستان عراق

    پاسخ
    1. ناشناس دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲

      خروج جمعیت کرد به مناطق دیگر؟کاهش تعداد روستاهای مناطق کرد نشین در ایران و ترکیه؟هدف و نیت واقعیت از نوشتن این نظرت چی بود؟از نظرت چه کسانی جایگزینشون بشن؟اگر منظورت اینه که جمعیتی ترک زبان جایگزین اونا در اون مناطق بشن، میدونی که عده ای با تفکرات پانترکیسمی چقدر تلاش میکنند تا یک پیوند کاذب بین آذربایجان و ترکیه ایجاد کنند؟میدونی عده ایشون چقدر تلاش می کنند به اسم “هویت”یک هویت جعلی و دروغین و تحقیر شده در برابر ترکیه برای آذربایجان بسازن؟

    2. ناشناس دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲

      امیدوارم حالتان خوب باشد!
      اولا جایی نگفته شده ترک، دوما کاهش تعداد روستاها یعنی افزایش شهرنشینی و افزایش استفاده از زبان معیار و اضافه شدن جمعیت کرد به فارس زبانان در دهه بعدی (همانطوری که نسل جدید ترک، عرب، لر، بلوچ و … حالا فارس شدند یا بهتر هست بگوییم ایرانی)
      در هر حال این کار به طور آهسته در حال انجام هست اما اگر فشار دولت باشد بسیار سریع تر انجام می شود، نسل جدید تمام قومیت های ایران حالا فارس زبان هستند و زبان های قومی را نمی دانند یا اگر بدانند در حد چند جمله و عبارات روزانه هست و نه بیشتر
      وجود گروه تروریستی کردی و حکومت خودمختار در عراق و تا حدودی در سوریه با حرف زدن یک عده آذری زمین تا آسمان فرق می کند، آنها به هیچ جایی نمی رسند و نسل جدید آذری حالا فارسی حرف می زند و تمام!

  4. ناشناس یکشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

    متأسفانه دود حمایت جمهوری اسلامی از گروه تروریستی پ ک ک به چشم خودمون خواهد رفت ، همونطور که حمایت از بارزانی هم کم برامون باعث دردسر نشده
    ا

    پاسخ
  5. نادر دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۸

    بسم رب الشهدا والصدیقین .ما یکبار پیش مرکهای انها را سرجایشان نشوندیم ورهبر جمهوری اسلامی بهترین امکانات زندکی را برایشان محیا کردند وکسانیکه سال ۶۰ را بخاطر دارند باالان مقایسه بکنند ونگاه بکنند به گردهایی که دراطرفشان هستند مثل ترکیه وسوریه وشگر گذاربوده وناشگری بکنند با امکانات بهتر از ان موقع وبا جوانان هدفمند طرف خواهند شد وحتی نیاز باشه خودمان استین بالا خواهیم زد فکر نکنند امریکای دزد کاغذ دستمال ازانها حمایت خواهد کرد

    پاسخ
    1. شجاع الدین پنجشنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳

      فقط خورد وخوراک وپول خرج کردن ؟؟تعجب میکنم از ناشناس که واقعیتها ی اجتماعی را ندیده گرفته وبیاناتی میفرمایند که دقیقا نتیجه معکوس در حفظ وحدت سرزمین ایران دارد .اغلب نظراتی مشابه نظرات شما دست مایه تجزیه طلبان قرار گرفته وبا استناد به سخنان افرادی چون شما ایجاد نارضایتی بین مردم مینمایند .چه معنی دارد این جمله شما که نسل جدید قومیتها فارس زبان شده اند یا فارسی صحبت کردن را مترادف ایرانی بودن لحاظ کرده اید با عرض پوزش یا آگاهی کافی از تاثیر منفی سخنانتان ندارید یا شما دقیقا تجزیه طلبی هستید که با بیاناتتان سعی در ایجاد اختلاف دارید .

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.