از کتائب حزب الله تا کتائب سیدالشهداءریشه های شکل گیری و آغاز فعالیت کتائب سیدالشهداء به ۴ ماه پیش از سقوط رژیم بعث در کشور عراق باز می گردد که با نام «کتائب حزب الله» عراق وارد میدان مبارزه با اشغالگران آمریکایی شد. اولین عملیات این گردان ها بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی […]

از کتائب حزب الله تا کتائب سیدالشهداء
ریشه های شکل گیری و آغاز فعالیت کتائب سیدالشهداء به ۴ ماه پیش از سقوط رژیم بعث در کشور عراق باز می گردد که با نام «کتائب حزب الله» عراق وارد میدان مبارزه با اشغالگران آمریکایی شد. اولین عملیات این گردان ها بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی با حمله به خودرو «هامر» حامل نظامیان آمریکایی در منطقه «البلدیات» رقم خورد.

کتائب حزب الله در آن مقطع زمانی متشکل از چندین کتیبه مقاومت شیعی همچون کتائب ابو الفضل العباس، کتائب کربلاء، کتائب زید ابن علی، کتائب علی الاکبر، کتائب السجاد و غیره بودند که بدون هماهنگی و به صورت مستقل و جدای از یکدیگر مبارزات جهادی خود را دنبال می کردند. این وضعیت تا بیست و یکم آگوست سال ۲۰۰۷ میلادی ادامه داشت تا اینکه در این تاریخ کتائب حزب الله با انتشار بیانیه ای از ادغام گردان های در حال فعالیت تحت لوای این کتائب را اعلام کرد تا از آن پس مبارزه با نظامیان آمریکایی و هم پیمانانش در عراق را با تاکتیک ها و تکنیک های مختلف نظامی مانند بمب­گذاری خودروهای نظامیان آمریکایی و حملات خمپاره ای به مقرها و پایگاه های اشغالگران ادامه دهد . اولین تحول در عملیات نظامی کتائب حزب الله سال ۲۰۰۶ میلادی رخ داد، هنگامی که این نیرو به سلاح «کاتیوشا» و سپس قناصه و موشک های پدافند هوایی مجهز شد.

بیست و یکم فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی برخی منابع خبری عراق طی پوشش مراسم گرامی داشت دومین سالگرد خروج نظامی آمریکا از عراق توسط کتائب حزب الله، از جدایی برخی چهره های بارز این گردان ها و تشکیل گروهی جدید به نام «کتائب سید الشهداء» خبر دادند. رسانه های عراقی مدعی شدند، دلیل این جدایی ظهور برخی چهره های جدید در کادر رهبری و فرماندهی کتائب حزب الله بود که موجب به حاشیه رانده شدن چهره های قدیمی این گروه و سرانجام جدایی آنها از کتائب شد.

با جدایی سه چهره بارز کتائب حزب الله به نام های «ابو مصطفی الشیبانی»، «أبو مصطفی الخزعلی» و «هاشم ابو الاء الولائی» گروه مقاومت جدیدی به نام «کتائب سید الشهداء» را بنیان نهادند. در حالی که ناگفته نماند، پس از تشکیل کتائب سید الشهداء  شهید ابومهدی المهندس، بر فعالیت های آن اشراف و نظارت داشت.

ابوآلاء الولائی، دبیرکل کتائب سیدالشهداء، درباره ایدئولوژی این گروه می­گوید: ” کتائب سیدالشهداء گروهی است که برپایه اعتقاد دینی ما بر مدار ولایت فقیه تشکیل شد. این گروه از هیچ شخص یا گروه سیاسی خاصی پیروی نمی­کند و منظور ما از ولی فقیه، پیشوای انقلاب اسلامی یعنی حضرت آیت الله خامنه ­ای است.”

کتائب سیدالشهداء در سال ۲۰۱۲ در تیپ لواء ابالفضل العباس در جنوب دمشق، فعالیت نظامی خود در حفاظت از حرم حضرت زینب سلام­الله را آغاز کرد. تیپ ابالفضل العباس سازماندهی گروه­های مقاومت عراقی از جمله عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله و کتائب سیدالشهداء در سوریه را در سال­های جنگ با داعش انجام می­داد. کتائب سیدالشهداء در ابتدا با ۲۰۰ رزمنده خود به فرماندهی ابومصطفی الشیبانی (یکی از فرماندهان ارشد کتائب سیدالشهداء) وارد سوریه شد و در تیپ اباالفضل العباس سازماندهی گردید. کتائب سیدالشهداء همچنین در سال ۲۰۱۳ مقری در شهر کربلا تاسیس کرد که وظیفه آن حراست از حرمین در کنار دیگر گروه­های حشدالشعبی است. هم اکنون شمار رزمندگان و اعضای این گردان ها ۳ تا ۴ هزار نفر تخمین زده می شود.

حسن خاقانی، مسئول تبلیغات جنگی و روابط بین الملل کتائب سید الشهداء در معرفی این نیرو آن را یادگار مدرسه امام خمینی (ره)، رهرو مقام معظم رهبری (مد ظله) و دانش آموخته مکتب «سردار سلیمانی» معرفی می کند. مهمترین عرصه فعالیت کتائب سید الشهداء به گفته مسئول تبلیغات جنگی و روابط بین الملل کتائب، عرصه جهاد و مبارزه است، اما این به معنای غافل ماندن از تحولات جاری در عرصه سیاسی عراق نیست که از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است.

عراقی­ هایی که قول دادند انتقام شهید حججی را بگیرند
با اعلام شهادت «محسن حججی» به دست تکفیری های داعش، کتائب سید الشهداء با صدور بیانیه ای تاکید کرد که انتقام خون شهید حججی و خون های شهدای این کتائب را از داعش خواهد گرفت.
در عمل به این وعده کتائب سید الشهداء روز سی ام مرداد ماه ۱۳۹۶ با انتشار بیانیه ای از عملیات ویژه در عمق البادیه الشام به خونخواهی شهدا از جمله شهید «محسن حججی» خبر داد. در این بیانیه آمده بود که پهپادهای کتائب سید الشهداء ادوات و مواضع تروریست های تکفیری داعش در بیابان های شرق سوریه را در عملیاتی منحصر به فرد و ویژه و پس از رصد تحرکات دقیق تکفیری ها هدف قرار دادند. این عملیات به خونخواهی شهادت جمعی از رزمندگان کتائب سید الشهداء و شهادت مظلومانه محسن حججی انجام شد و ما در کتائب سید الشهداء مجددا بر عزم راسخ خود برای هدف قرار دادن مواضع و مخفیگاه های تروریست های تکفیری و تعقیب بازماندگان آنها تا آخرین نفر تاکید می کنیم و این رویه را تا پیروزی کامل بر تروریست ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آنها ادامه می دهیم.

کتائب سیدالشهداء و انتقام سخت: جز با اخراج آمریکایی­ها دلمان آرام نمی­شود
گردان‌های سید الشهداء عراق در بیانیه‌ای در واکنش به خبر ترور و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی بر تشدید مبارزه نیروهای مقاومت عراق با اشغالگران آمریکایی تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «مبارزه در شدیدترین وضعیت خود قرار دارد و جز به اخراج اشغالگران دلمان آرام نمی‌شود».

بعد از ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، جبهه یکپارچه و گسترده­ای متشکل از گروه­های مقاومت، جریان­های سیاسی شیعی و مردم عراق برای پاسخ به اقدام تروریستی آمریکا و پیگیری روند اخراج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز شد. سناریوهای متعددی برای واکنش آمریکا به این اقدام وجود دارد که یکی از آنها واکنش نظامی علیه گروه­های مقاومت است. در یک ماه گذشته شاهد بالارفتن تنش­ها و نوعی جنگ روانی میان آمریکا و این گروه­ها بودیم که از بارزترین آنها می­توان به تخلیه چندپایگاه توسط آمریکایی­ها و تقویت پایگاه عین الاسد در غربی­ترین نقطه عراق اشاره کرد. در این بین فرماندهان مقاومت نیز به صراحت بیان می­کنند که درصورت هرگونه اقدام اقدام نظامی علیه ­شان، با تمام قوا وارد میدان درگیری می­شوند و تمامی پایگاه­های آمریکا را هدف قرار می­دهند.

کاظم الفرطوسی، سخنگوی کتائب سید الشهداء در این باره می­گوید :« مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا حاضر و آماده است و اگر واشنگتن به حمله علیه شخصیت‌هایی در الحشد الشعبی یا گروه‌های مقاومت اقدام کند عواقب این امر وخیم خواهد بود و پاسخی غیر قابل پیش بینی از ما دریافت خواهد کرد.»

کتائب سیدالشهداء اقدامات دیپلماتیک را در خصوص اخراج آمریکایی­ها از عراق عملی نمیداند. در این خصوص سخنگوی کتائب سید الشهداء با بیان اینکه موازنه‌های قوا میان دو کشور عراق و آمریکا برابر نیست، گفت: «بنابراین گفت‌وگوی راهبردی میان دو طرف هم هیچ فایده‌ای ندارد، زیرا واشنگتن که در هر چیزی مربوط به عراق است دخالت می‌کند.»

و ان عُدتّم عُدنا
کتائب سیدالهشدا که از آغاز تشکیل با تروریست­های داعش در سوریه و عراق درگیر بوده و به مقابله با آنان پرداخته است، در خصوص تحرکات جدید و تهدیدات آنان آمادگی کامل خود را اعلام کرده است. این موضع که این روزها با تأسی به آیه ۸ سوره شریفه اسراء ” وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا[۱] ” هرگاه برگردید، ما هم بازمی‌گردیم، اتخاذ گردیده و بازتاب گسترده­ای با همین عنوان داشته است. دبیرکل کتائب سیدالشهداء در خصوص همین موضوع در مصاحبه اختصاصی با تسنیم بیان کرد: « معتقدم نبرد کماکان ادامه دارد، ما اکنون در موصل روزانه انبارهای سلاح را کشف می‌کنیم، کمربند انتحاری کشف میکنیم و تا به امروز در موصل تونل کشف می‌کنیم، حتی در برخی از منازل انبار مهمات کشف می‌کنیم.”

نقش رژیم تروریستی امریکا در حمایت از گروه­های تروریستی در همین ایام هم مشهود است. کاظم الفرطوسی سخنگوی کتائب سیدالشهداء در گفتگو با پایگاه خبری “المعلومه” در این باره می­گوید: «هواپیماها و بالگردهای آمریکایی هرگز تفتیش نمی‌شوند و به راحتی تروریست‌ها را از سوریه به مناطق امن در عراق منتقل می‌کنند و این اقدامی خطرناک است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا فعالیت این گروه تروریستی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته، لذا نیروهای آمریکایی تلاش دارند تا تروریست‌ها را به مناطق امن منتقل کنند.»

فعالیت­های فرهنگی کتائب سیدالشهداء
علاوه بر فعالیت در عرصه های سیاسی و میدانی، کتائب سید الشهداء با توجه به اصل مهم ایجاد آگاهی و بیداری در جوامع بشری و روشنگری فکری و اعتقادی در طیف­های مختلف جامعه عراق فعالیت های فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی را با تاسیس موسساتی مانند موسسه فرهنگی «وثق» آغاز کرد. همچنین شبکه تلویزیونی “الموقف” نیز وابسته به کتائب­ است و محتوای خبری، تحلیلی در حوزه­ های مختلف و تولیدات رسانه ­ای این گروه را پخش ­می­کند.

تهیه کننده: احسان حسنی
اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۱۰ روز پس از شهادت سرداران مقاومت


[۱] معنای کامل آیه شریفه: امید است پروردگارتان به شما رحم کند! هرگاه برگردید، ما هم بازمی‌گردیم؛ و جهنّم را برای کافران، زندان سختی قرار دادیم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سینا دوشنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸

    داغ خون به نام حق ریخته تنها با ریختن خون قاتلان، اندکی آرام می‌گیرد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.