به نظر می رسد که اعتراضات اخیر لبنان علاوه بر دلایل اقتصادی و عدم برخورد مناسب با فسادها و مفسدان به جامانده از دولت حریری، با تلاش محور غربی عربی برای کاستن از اثرگذاری دولت های مخالف با خواسته های این محور در طرح معامله قرن از جمله لبنان از طریق مشغول کردن آنان با […]

به نظر می رسد که اعتراضات اخیر لبنان علاوه بر دلایل اقتصادی و عدم برخورد مناسب با فسادها و مفسدان به جامانده از دولت حریری، با تلاش محور غربی عربی برای کاستن از اثرگذاری دولت های مخالف با خواسته های این محور در طرح معامله قرن از جمله لبنان از طریق مشغول کردن آنان با مشکلات داخلی و بی ثباتی مرتبط باشد.

قابل کتمان نیست که یکی ازدلایل مهم شروع تظاهرات خیابانی در کشورهای عراق و لبنان نارسایی های اقتصادی و حتی اجتماعی بوده است. در این بین اما به خشونت کشیده شدن  این تظاهرات توسط گروهای مسلح و نقاب دار و نیز پخش پول در بین آنان توسط سفارتخانه های عربستان و آمریکا تردیدی در باره دخالت محور غربی- عربی در این آشوب ها نگذاشت. این دخالت ها در لبنان و عراق در بعضی موارد شبیه و در بعضی موارد هم با هم متفاوت بودند. از جمله عملیات های هماهنگ و متشابه می توان به بستن خیابان ها و جاده های اصلی و  تخریب دفاتر و چهره های نیروهای طرفدار مقاومت اشاره کرد.

تلاش برای ناآرام و ناتوان کردن لبنان بعد از شکست در تشکیل دولت همسو

لبنان به عنوان یکی از کشورهای حاضر در خط مقدم مبارزه با  صهیونیسم همیشه تحت فشار ها و اعمال نفوذهای محور غربی- عربی برای ایجاد موازنه قوا به نحو نیروهای ضد مقاومت بوده است. زمانی با جنگ و تنها گذاشتن حزب الله در مقابل ارتش تا دندان مسلح اسرائیل، زمانی با اعطای وام صندوق بین المللی پول با شرط خلع سلاح حزب الله و تهدید به قطع کمک های مالی و نظامی به ارتش و حالا هم با تحمیل آشوب و درگیری داخلی بعد از شکست همه سناریو های قبلی.
آمریکا و عربستان که به نوعی تامین کنندگان منافع اسرائیل در لبنان هستند در ایجاد دولت طرفدار خود و ضد محور مقاومت برای رسیدن اهداف تعیین شده خود ناکام ماندند. در واقع  با روی کار آمدن دولت حسان دیاب به عنوان یک مهره طرفدار مقاومت که حتی در مقابل دریافت وام از صندوق بین المللی پول برای حل مشکلات اقتصادی لبنان مشروط به تحت فشار گذاشتن حزب الله برای خلع سلاح  مخالفت کرد، ترجیح دادند تا به زعم خودشان، نتیجه را درکف خیابان های بیروت و با ایجاد بحران و ناامنی به نفع خودشان رقم بزنند.

تلاش برای موازنه قوا با تخریب و تضعیف حزب الله در داخل و خارج

در این سناریو باید چهره حزب الله به عنوان نماد مقاومت و حمایت از فلسطین در لبنان تخریب می شد. به همین جهت نیز در دوره اول بسیار تلاش کردند تا راه انداختن گروه هایی با نمادها و لباس حزب الله برای حمله به معترضین این گروه را در مقابل مردم و معترضین قرار دهند که با موضع گیری هوشمندانه و افشاگری به موقع سید حسن نصرالله و قرار گرفتن در طیف مطالبه گران از دولت سعد حریری این حربه خنثی شد. هم زمان با تخریب چهره حزب الله در داخل در عرصه بین المللی نیز تلاش ها برای تحت فشار گذاشتن حزب الله با اقداماتی مانند تروریستی خواندن آن ادامه دارد. تازه ترین تلاش در این راستا، تروریستی خواند حزب الله از سمت دولت آلمان و حمله به مساجد و موسسات شیعیان و طرفداران حزب الله است.

پروژه بی ثبات سازی یا بی دولت سازی در لبنان در راستای حمایت از معامله قرن

در طرف دیگر، لبنان باید هزینه ایستادگی خود در مقابل طرح آمریکایی – صهیونیستی معامله قرن را نیز بپردازد. کشورهایی چون عراق و لبنان از  مهم ترین کشورهای عربی  عضو اتحادیه عرب هستند که با طرح معامله قرن به صراحت مخالفت کرده اند. از این رو دشمن تلاش دارد تا با سرگرم کردن لبنان به مشکلات داخلی و ایجاد تفرقه در بین نیروهای داخلی لبنان از توانایی این کشور در مخالفت با این طرح ننگین جلوگیری نماید. حتی این محور تلاش دارد تا در صورت امکان اجازه بر سرکار ماندن هیچ دولتی داده نشود تا این کشور درگیر هرج و مرج و درگیری داخلی باشد و نتواند در عرصه سیاست خارجی عرض اندام نماید در واقع می توان گفت که دشمن به دنبال پروژه بی دولت سازی در لبنان است. تاکنون لبنان توانسته است با وحدت بین نیروهای سیاسی در مقابل ان فشارها بایستد اما برای حل ریشه ای مسائل چاره جز حل معضلات اقتصادی و قطع وابستگی خود به محور غربی –عربی ندارد.


از این رو به نظر می رسد که لبنان برای حفظ استقلال و یکپارچگی خود، باید به  سمت اصلاحات اقتصادی و خارج کردن منابع از انحصار برخی احزاب سیاسی، ایجاد منابع جدید برای توسعه اقتصادی و قطع وابستگی مالی به آمریکا و عربستان حرکت کند. در این مسیر استخراج منابع نفت وگاز عظیم خود و استفاده از گزینه مقاومت در برابر فشارهای اسرائیل و آمریکا  برای خنثی سازی فشارهای آنان به جهت عدم استخراج می تواند کمک شایانی به دولت لبنان نماید.

 صمد محمدی
صمد محمدی
کارشناس سیاسی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.