یادداشت: عبور نفتکش های ایران از دیوار تحریم های آمریکا

چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 22:40
https://iswnews.com/?p=32167

رسیدن نفتکش های حامل بنزین ایران به ونزوئلا در میان هیاهوها و تهدید های آمریکا، علاوه بر دست آوردهای اقتصادی که در واقع عبور از دیوار تحریم های آمریکا است، بار دیگر بعد از موشک باران پایگاه عین الاسد در پاسخ به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، هیمنه پوشالی آمریکا را به شکست کشاند.

ونزوئلا یکی از کشورهای مهم در آمریکای لاتین است. این کشور مدت زمان زیادی مانند سایر کشورهای آمریکای لاتین از جمله بولیوی و کوبا تبدیل به حیات خلوت آمریکا شده بود.  بعد از روی کارآمدن هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا این کشور در زمره کشورهای ضد سلطه آمریکا قرار گرفت و برای این مقابله، اقدام به اتحاد با سایر کشورهای ضد سلطه آمریکا از جمله ایران کرد.
روابط  سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و ونزوئلا در زمان رئیس جمهور فقید این کشور ثروتمند وسرشار منابعی همچون نفت، مثال زدنی بود. ملی کردن صنعت نفت و به تبع آن بهبود وضعیت اسفبار اقتصادی این کشور از مهم ترین اقدامات چاوز در ونزوئلا بود.

تاوان مقاومت در برابر سلطه آمریکا

مردم سرزمین بولیواری حالا سال ها بعد از چاوز به دلیل ایستادگی در برابر سیاست های آمریکا تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار دارند به گونه ای که این کشور نفت خیز، توان تامین سوخت خود را به دلیل از کارافتادن پالایشگاه هایش را ندارد.
در ابتدای بحران آمریکا تلاش کرد تا ازطریق کودتا ی داخلی به رهبری خوان گوایدو رهبر حزب مخالفان مادورو و مهره آمریکایی که البته رئیس مجلس ونزئولا نیز بود مجددا ونزوئلا را به حیات خلوت خود تبدیل کند. آمریکا هم زمان با ونزوئلا در بولیوی نیز اقدام به کودتا کرد که البته در آنجا به دلیل ضعف رئیس جمهور قانونی بولیوی توانست موفق شود.

در مرحله بعد آمریکا این کشور را تهدید به اقدام نظامی کرد که البته با اعلام آمادگی ارتش ونزوئلا برای مقابله و نیز هشدارهای ایران، روسیه و چین در این مرحله نیز آمریکا نتوانست موفقیتی کسب کند. پاشنه آشیل ونزوئلا اما صنعت نفت وابسته این کشور بود. از این رو آمریکا توانست با اعمال تحریم بر صنعت نفت این کشور از رسیدن نیازهای پالایشگاهی  ونزوئلا جلوگیری کند. همچنین نیروگاه های برق نیز به دلیل کمبود سوخت و نیز دستکاریهای فنی از کار افتادند. در این مرحله دشوار بود که ایران به عنوان یکی از مهم ترین حامیان و متحدان ونزوئلا و متضرترین کشور از تحریم های ظالمانه آمریکا در ۴۰ سال گذشته وارد عمل شد و توانست با کمک های فنی  برخی از مشکلات نیروگاه های و پالایشگاه ها را برطرف سازد.

دست آوردهای های سیاسی اقتصادی ارسال سوخت و کمک های فنی به ونزوئلا

مهم ترین اقدام ایران اما ارسال ۵ نفتکش بنزین و نیز قطعات مورد نیاز پالایشگاهی  به  ونزوئلا بود. اهمیت این اقدام به دلیل در محاصره بودن ونزوئلا و تهدید های شدید آمریکا برای مقابله با هرگونه کمک رسانی به مردم ونزوئلا است. جمهوری اسلامی اما بی اعتنا به این تهدیدها و با دور زدن سیستم مالی مبتی بر دلار توانست در این شرایط بسیار سخت در کنار مردم ونزوئلا باقی بماند. ابتکار اقتصادی ایران و ونزوئلا در این معاملات، استفاده از طلا به جای دلار و سایر ارزها بود که برای تبادل نیازمند سیستم بانکی هستند. حالا نفتکش های ایران یکی از پس دیگری به ونزوئلا می رسند و آمریکا با همه تهدیدهای و بلوف هایش و کشتی های جنگی حاضر در اقیانوس اطلس اکنون تنها نظاره گر این معامله بزرگ است. ارسال سوخت و قطعات پالایشگاهی به ونزوئلا در بحبوحه سخت ترین تهدید های آمریکا پیامدها و دستاوردهای مهمی دارد.

‍۱. دست آورد اقتصادی:
ایران به عنوان کشوری که تحت تحریم های شدید اقتصادی از سوی آمریکا قرار گرفته است، فرصتی یافته تا بتواند توانمندی های فنی و اقتصادی خود را به کشورهای نیازمند مانند ونزوئلا در مقابل دریافت هزینه خارج از سیستم مالی تحت نظارت آمریکا ارائه نماید. این روش برای کشوری مانند ایران که سال ها از وابسته بودن به مبادله با دلار رنج برده است  یک نقطه قوت محسوب می شود. چرا که حالا می تواند بدون نگرانی از بلوکه شدن پول هایش اقدام به تجارت نماید. در واقع ایران حالا می تواند با این ابتکار از دیوار بلند تحریم های آمریکا عبور کند. مبادله با طلا البته مسبوق به سابقه است. روسیه در سال های گذشته برای افزایش ذخایر طلا خود برای بیشتر کردن پشتوانه پولی از این نوع معامله در  تجارت با برخی کشورها استفاده کرده است.

۲. دست آورد سیاسی:
ایران همواره به عنوان یک کشور قدرتمند و پایبند و به عهد و پیمان خود در میان کشورهای دوست و غیر دوست شناخته شده است. این مسئله برای کشورهای دوست در مسئله سوریه نمایان شد. حمایت ایران از ونزوئلا در سخت ترین شرایط و با وجود تهدیدهای آمریکا نشان از قابل اتکا بودن جمهوری اسلامی بر خلاف آمریکا دارد. آمریکایی که در شرایط سخت و صرفا برای به دست آوردن منافع اقتصادی، بعنوان نمونه کردهای سوریه به عنوان متحدان اصلیش در سوریه را در مقابل ترک ها رها کرد…

۳. شکست چند باره هیمنه پوشالی آمریکا:
بعد از سیلی سخت جمهوری اسلامی به آمریکا در قضیه موشک باران پایگاه عین الاسد در پاسخ به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، آمریکا متوجه شد که ایران در حفظ منافع و کرامت خود بسیار عمل گراست و اگر تهدیدی کند به آن عمل خواهد کرد. بنابراین با وجود تهدیدهایش برای برخورد با نفتکش های ایرانی و اعزام کشتی های جنگی به منطقه اما بعد از دریافت هشدار ایران، دست بسته ماند تا بار دیگر هیمنه پوشالی آمریکا در برابر قدرت جمهوری اسلامی شکسته شود.

۴. تشکیل باشگاه تحریمی ها:
کشورهای ونزوئلا و ایرن از کشورهای بسیار تاثیر گذار در بلوک های نفتی هستند. از این رو معامله این دو کشور با طلا به جای دلار می تواند سبب شکل گیری بلوکی از کشورهای تحت تحریم و تهدید آمریکا از جمله  روسیه، چین، ایران، کوبا، کره شمالی و ونزوئلا برای تجارت با طلا و ارزهایی به غیر از دلار شود.

 صمد محمدی
صمد محمدی
کارشناس سیاسی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سروش پنجشنبه, ۸ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

    تحلیل عالی وکاملی بود

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.