در هفته های اخیر شاهد عقب نشینی گسترده ارتش ملی از مناطق شمال غربی لیبی نظیر صرمان، صبراته، الوطیه، جنوب طرابلس، ترهونه و مناطق غربی سرت و جولان نیروهای دولت وفاق در میدان خالی از رقیب بودیم. برخی از دلایل این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

برخی رسانه های غربی علت تغییر روند تحولات در کشور لیبی را “عملیات پهپادهای ترکیه” عنوان میکنند، با این حال این علت به تنهایی برای این تغییرات صادق نیست. این تغییر روند علل مختلفی دارد، از جمله:
۱- حمایت ترکیه و ورود نیروهای سوری به لیبی.
۲- عدم حمایت کافی امارات و مصر از ارتش ملی.
۳- سیاست خارجی بسته و مبهم ژنرال خلیفه حفتر.
۴- اتخاذ تاکتیکهای غلط نظامی ارتش ملی در جنگ شهری (بخصوص در طرابلس) و اجرای عملیاتهای دفاعی.

در واقع می‌توان گفت طرفین درگیر در لیبی، قواعد یک جنگ و هماهنگی با شرایط و امکانات موجود را بلد نیستند و در این میان پیروز ماجرا کسی است که بتواند استقامت بیشتری از خود در حاکمیت بر لیبی نشان دهد. از این رو نقش ترکیه بر تحولات لیبی مشخص می‌شود که باعث شد دولت وفاق بتواند در برابر حملات ارتش ملی توان خود را حفظ کند و در موقعیت مناسب ضربات خود را عملی کند.

با توجه به جهت حملات دولت وفاق پس از بازپسگیری مناطق یاد شده در شمال غرب لیبی، سیطره بر سه هدف(و منطقه) کلی توسط دولت وفاق پیش بینی می‌شود:
۱- پایگاههای نظامی نظیر الجفره، القرضابیه: برای جلوگیری از توان اجرای عملیاتهای هوایی ارتش ملی و همچنین جلوگیری از فرآیند جذب و آموزش نیروها و عملیاتهای زمینی.(دایره سبز در نقشه)
۲- میادین نفتی جنوب غرب لیبی نظیر الشراره و الفیل: به جهت راه اندازی مجدد پالایشگاهها و افزایش فروش و درآمد نفتی.(دایره قهوه ای در نقشه)
۳- منطقه هلال نفتی در شمال شرق لیبی: علاوه بر افزایش درآمدهای نفتی، به جهت تضعیف موقعیت ژنرال حفتر و منحل کردن تشکیلات وی.(دایره سیاه در نقشه)

به طور کلی جنگ لیبی تقابل دو جریان تابع «ترکیه_قطر» و «امارات_روسیه» است و هر زمان که یکی از این حامیان تصمیم به مداخله بگیرد و به مراتب هزینه بیشتری در لیبی بکند، کفه‌ی قدرت به سمت همان طرف نیز سنگینی خواهد کرد.

برای نمایش نقشه در اندازه اصلی کلیک کنید


 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

    این تحلیل خوبی بود برعکس بعضی از تحلیلهاتون..ممنون….و یه چیز دیگه اینکه الان دوبار به مواضع نیروهای مقاومت درشرق سوریه حمله کردن هواپیماهای ناشناس و تعدادی شهید ومجروح شدن ،یکیش پریشب اتفاق افتاد، ولی خبری ندیدیم راجبش اینجا،صحت داره؟

    پاسخ
    1. عرفان سه شنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

      مصر و امارات و عربستان هر چی هم که حمایت کنند حریف ترکیه نمیشن فک کنم بعد لیبی ترکیه دهن عربستانو تو یمن سرویس کنه

    2. ممد دوشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

      نه این اتفاق خیلی سخته بره تو یمن مداخله کنه … ترکیه از اخوانی ها حمایت میکنه … هر جای دنیا باشی اخوانی باشی ترکیه و قطر ازت حمایت میکنن !!! ولی تو یمن حوصی ها شیعه ان و قضیه فرق میکنه و اونجا ایرانه ک با حمایت از شیعه ها داره کارشو انجام میده

    3. ناشناس جمعه, ۲۴ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

      تو یمن اخوان المسلمین هم هست حتی با حوثی ها بارها همکاری کردن ترکیه قصد نفوذ به یمن رو داره

  2. علی دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

    از مصراته تا سرت رو کمتر از ۲۴ ساعت اومدن اینکه الان تقریبا ۳۰ ساعته پشت سرت هستن شاید روسیه وارد شده!
    و سازماندهی هایی کرده یا اینکه سرتوگرفتن ما خبر نداریم هنوز

    پاسخ
    1. علی خان سه شنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

      آرزو بر جوانان عیب نیست آمدی جانم به قربانت ولی حالا که معرکه تمام شده چرا .به نظر من اتفاقا ورود اتباع یک یا چند کشور اروپایی در دوران رنسانس به بعد این اتفاقات را دامن زده و تازه واردها معرکه بازیچه های به روز شده ایشان هستند

  3. FARIDON.GH484 سه شنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

    آنچه جای تعجب است که ترکیه در حل مناقشه قطر با عربستان حمایت از قطر نمود وپایگاههای آنجا احداث نمود ودر حالیکه در لیبی تقابل قطر است سیاست را نمی توان پیشینی کرد وانچه ارزش ندارد اخلاق وانسانیت است

    پاسخ
    1. محمد چهارشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳

      ترکیه در لیبی پشت قطره نه مقابلش متن رو درست نخوندی

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.