پاسخ به سوالات کلیدی در خصوص یمن_شماره ششم

چهارشنبه 18 تیر 1399 - 08:42
https://iswnews.com/?p=33493

از عملیات انصارالله در مأرب و سناریوهای ائتلاف سعودی برای حفظ آن تا بررسی حملات موشکی و پهپادی انصارالله به عربستان سعودی و احتمال دخالت ترکیه در یمن

تغییر موازنه جنگ یمن موقعیتی است که طی ۵ سال مقاومت سنگین، پرهزینه و حمایتهای مردمی از انصارالله بدست آمده و انصارالله بایستی از این موقعیت بدست آمده جهت اتمام کار ائتلاف سعودی و به پایان رساندن جنگ یمن استفاده کند.
از این رو وضعیت فعلی و مسائل موثر در تحولات آتی یمن که در روزهای اخیر توسط رسانه های مختلف مورد اشاره قرار گرفته است، در موارد زیر بررسی می‌شود:

۱۸- عملیات انصارالله در مارب چگونه پیش می‌رود؟

در ماههای اخیر انصارالله در جهشی فوق العاده درگیریها را از الجوف و صنعاء به مدیریت های مجزر و مدغل در غرب مأرب و از شمال البیضاء به مدیریت های ماهلیه و العبدیه در جنوب مأرب منتقل کرده است.
انصارالله با گام های شمرده اما استوار، در پی تسخیر مأرب و تثبیت این پیروزی است. انصارالله به دنبال سیطره بر مأرب و بیرون راندن طرفداران دولت مستعفی منصورهادی و حزب اصلاح از مأرب نیست، بلکه به دنبال آزادسازی به معنای واقعی آن و همراه سازی قبایل مخالف خود در برابر دشمنانش است. شاید یکی از علل عدم حمله وسیع انصارالله به استان مأرب، همین صبر استراتژیک باشد.
بنظر می‌رسد عملیات انصارالله در مأرب از جنوب و غرب تا جذب و همراهی قبایل این استان تداوم و کشش پیدا کند و در نهایت با انجام چند حمله دقیق به پایگاهها و نقاط مهم ائتلاف در مأرب، آزادسازی انجام پذیرد. البته این موضوع بستگی به واکنش ائتلاف و میزان آمادگی آنها جهت دفاع از مأرب دارد.

۱۹- آیا واگذاری کنترل مأرب به طارق صالح در آینده صحت دارد؟

برخی رسانه های تابع جنوبیها، از احتمال واگذاری امور مأرب به طارق صالح از سوی رهبری ائتلاف صحبت کرده‌اند که با توجه به وابستگی طارق به امارات و اختلافات دولت مستعفی منصورهادی با وی این امر دور از انتظار است. همچنین در صورت تحقق این موضوع نیز خطر جدیدی متوجه انصارالله نخواهد شد، چرا که انصارالله پیش از این در فتنه صنعاء (که منجر به کشته شدن علی عبدالله صالح شد) و نبردهای الحدیده شکستهای متعددی را به وی وارد کرده است.
از سویی ورود طارق صالح به نبردهای مأرب، مواضع ائتلاف سعودی در الحدیده را تضعیف خواهد کرد و این فرصت خوبی برای گشایش جبهه دوم و بازپسگیری خط ساحلی غرب یمن توسط انصارالله خواهد شد.

۲۰- آیا توان موشکی و پهپادی انصارالله کاهش یافته است؟

اخیرا استراتژی انصارالله در خصوص حملات موشکی و پهپادی از “حملات مداوم به مواضع ائتلاف سعودی و ایجاد ناامنی در عربستان و امارات” به “حملات هدفمند و ضربات اساسی” تغییر کرده است. بعنوان مثال عملیاتهای انصارالله که غالبا با کلید واژه‌ی “بازدارندگی” نامگذاری می‌شوند به جهت متوقف کردن حملات هوایی سنگین جنگنده‌های ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد. انصارالله هدف خود از عملیاتهای موشکی و پهپادی در عمق خاک سعودی را توقف حملات هوایی ائتلاف و رفع محاصره یمن عنوان می‌کند؛ بنابراین هدفمند کردن این حملات به معنای کاهش حملات و یا کاهش ذخایر موشکی و پهپادی انصارالله نیست.
(در خصوص نتایج این حملات نیز طرفین مدتیست که مستندات تصویری خود را ارائه نکرده اند و معمولا به آنچه که رسانه‌های رسمی طرفین اعلام می‌کنند میتوان استناد و اکتفا کرد.)

۲۱- آیا احتمال دخالت ترکیه در یمن وجود دارد؟

علیرغم موفقیت سیاست نوعثمانی گری ترکیه در سوریه و لیبی، اتحاد با قطر و حمایت از جریان اخوان المسلمین، وجود اقتصاد قوی و ارتش مجهز این کشور، می‌توان گفت ترکیه به دلایل مختلف ظرفیت و توان دخالت نظامی در یمن را ندارد.
این دلایل عبارتند از: وابستگی جریان اخوان‌المسلمین یمن به عربستان سعودی، فاصله جغرافیایی و نداشتن مرز خاکی و آبی ترکیه با یمن، روابط سرد ترکیه با طرفهای درگیر در یمن (عربستان و امارات)، حاکمیت قدرتمند انصارالله بر یمن، وجود نداشتن منافع اقتصادی و سیاسی، خسارت سنگین نظامی و مالی در صورت تحقق دخالت و دهها دلیل دیگر.
این ادعا از سوی رسانه ها مطرح شده و بطور کلی دخالت ترکیه در جنگ یمن با شرایط فعلی نه تنها منطقی بلکه محتمل هم نیست، چرا که دلیلی برای آن وجود ندارد. مگر اینکه یکی از طرفین جنگ یمن (انصارالله، امارات و عربستان) برای حضور ترکیه در این کشور چراغ سبز نشان بدهد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷

    واقعا ترکیه توی سوریه چه موفقیت آنچنانی کسب کرده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.