هشام الهاشمی را چه کسی ترور کرد؟

چهارشنبه 18 تیر 1399 - 11:32
https://iswnews.com/?p=33495

خبر ترور کارشناس زبده و متبحر امنیتی عراقی، هشام الهاشمی از آن دسته خبرهای تکان‌دهنده بود. درباره او باید گفت که از جمله بهترین و مسلط ترین کارشناسان عراقی در زمینه امنیتی و خصوصا شناخت سازمان داعش و القاعده عراق بود.

به طور واضح موضع او همسوی با ایران نبود، بلکه برعکس در بسیاری موارد در سالهای اخیر به نفع امریکا و ائتلاف امریکا موضع گیری می کرد.

در جریان سالهای مبارزه با داعش بارها مباحثه های مختلفی با او داشتیم و شاید اوج این مباحثه ها به جریان آزادسازی موصل برمیگردد که کاملا نظرات او را برخلاف جریان حقیقی در میدان و در تبلیغ و بزرگنمایی عملکرد ائتلاف امریکا می دیدیم.

این مواضع او در جریان اعتراضات اخیر عراق کمی بیشتر بر علیه ایران و همپیمانان ایران در عراق گرایید. و این خود مایه فاصله بیشتر او با جریان های شیعه شد. در حالی که در جریان مبارزه علیه داعش، بارها او در شبکه های شیعی حامی حشدالشعبی و حتی جلسات کارشناسی نزدیک به مقاومت حاضر شده بود و ارتباط نزدیکی شکل گرفته بود.

سابقه مواضع او باعث شد که پس از حادثه دیشب جریان طرفدار امریکا به سرعت انگشت اتهام را به سمت گروه های مقاومت شیعی در عراق نشانه روند. که حقیقتا اتهام ناروایی است. چرا که اگر قرار بر تصفیه‌های خیابانی باشد، هشام الهاشمی در آخر لیست قرار می‌گرفت. و از جانب او خطر سیاسی یا امنیتی ویژه‌ای متوجه ایشان نبود.
اساسا چنین روندی حتی در برابر افراد مسلح و نیمه‌مسلحی که در ماه‌های گذشته علیه حشدالشعبی و مقرهای مقاومت علنا تیغ کشیده‌اند و با سلاح گرم و سرد نیروها و مقرهای مقاومت را مورد هجمه قرار دادند، دیده نمی‌شود، چه رسد به آنکه چنین اقدامی علیه کارشناسی امنیتی با این سر و صدای رسانه‌ای صورت پذیرد.

البته آنطور که در رسانه‌ها به نقل از رسانه‌های طرفدار داعش منتشر شده، مسئولیت این ترور را داعش به عهده گرفته است که در صورت صحت، عملا باقی اتهامات راه به جایی نخواهند برد.
اما جریان ضدمقاومت در عراق، قطعا از این فرصت برای مقاصد خود بهره خواهد برد و بعید نیست فشار بر گروه های مقاومت در روزهای آینده افزایش پیدا کند. و اساسا چنین اتفاقاتی خود منجر به تحولات بعدی در عراق خواهد شد و مسیر روزهای آتی عراق را بیشتر به سمت حوادث و تقابلات امنیتی و سیاسی خواهد کشاند.

جهاد رضا

جهاد رضا
کارشناس و پژوهشگر مسائل غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس پنجشنبه, ۱۹ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷

    اینهمه فعالان تظاهرات ترور شدن کار کی بود پس؟!دقیقا فعالان منتقد شدید حشد

    پاسخ
    1. ناشناس پنجشنبه, ۲۶ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

      مگر اونها برای محرکینشان اهمیتی دارند ؟ فرستادن به میدان و کشتنشان با عوامل دیگرشان ، برایشان کاری دارد ؟

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.