احمد العوده کیست؟!

شنبه 21 تیر 1399 - 01:27
https://iswnews.com/?p=33551

احمد العوده فرمانده سابق گروه های مسلح و فرمانده فعلی نیروهای سپاه پنجم ارتش سوریه در جنوب استان درعاست که پس از اتفاقات هفته های اخیر در جنوب سوریه نام او بیشتر از هر زمان دیگری بر سر زبان ها افتاد.

احمد العوده در ۲۳ ژوئن در پی کشته شدن تعدادی از نیروهای سپاه پنجم (مسلحین سابق) بر اثر بمب کنار جاده ای، در مراسم تدفین این نیروها از تشکیل یک ارتش جدید در جنوب سوریه خبر داد.
احمد العوده گفت: “به زودی، حوران یک بدن و یک ارتش خواهد داشت. و این فقط برای دفاع از حوران نیست، بلکه قدرتمندترین ابزار برای دفاع از سوریه خواهد بود.”

این سخنان عجیب در حالی مطرح میشود که سپاه پنجم جزئی از ارتش سوریه است و نواحی جنوبی سوریه نیز بصورت کامل در کنترل ارتش سوریه است و سخن از ایجاد یک ارتش جدید می تواند بعنوان یک سرکشی و شورش تلقی شود.

اما سوابق نظامی احمد العوده چیست

العوده فعالیت نظامی خود را بعنوان یک معارض نظام سوریه آغاز کرد و در سالهای نبرد علیه نظامی سوریه سه برادر خود را از دست داد، با این حال وی چندین بار مواضع خود را در قبال گروه های مسلح تغییر داد و در نهایت به ارتش سوریه پیوست.

برجسته ترین تغییر موضع وی هنگامی بود که بعنوان فرمانده گروه شباب اهل السنه دوشادوش جبهه النصره و جنبش المثنی نیروهای ارتش سوریه را در مارس ۲۰۱۵ از زادگاهش یعنی شهر بصری الشام اخراج کرد اما در ادامه، وی علیه جبهه النصره و المثنی شورید و آنها را نیز از شهر بصری الشام اخراج کرد.

همچنین احمد العوده با ارتباط گیری با “اتاق عملیات موک” موفق شد جایگاه خود در جنوب سوریه را تقویت و تثبیت کند.
“اتاق عملیات موک” یک مقر فرماندهی در عَمان پایتخت اردن است که در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توسط آمریکا تاسیس شد و کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات برای برنامه ریزی و اداره گروه های مسلح در سوریه و به صورت ویژه در جنوب سوریه در آن با یکدیگر همکاری میکردند.

در سال ۲۰۱۶ کودتایی در مسلحین تابع العوده اتفاق افتاد و انبارهای تسلیحات و سلاح های سنگین وی به کنترل مخالفینش درآمد و وی به خارج از بصری الشام فرار کرد. اما مجددا با حمایت گروههای “الجبهه الجنوبیه” موفق به بازگشت و کنترل بصری الشام شد.

ثبات بازگشت وی دوام چندانی نداشت و در سال ۲۰۱۷ درگیری بین دو گروه اصلی در منطقه شرقی درعا یعنی “شباب السنه” و “الیرموک” که تحت رهبری بشار الزعبی بود آغاز شد و تلفات سنگینی برای دو طرف به همراه داشت.

پس از آنکه ارتش سوریه طی عملیات بزرگ خود برای آزادسازی جنوب سوریه در اواسط سال ۲۰۱۸ مناطق اللجاه و بصرالحریر را تحت کنترل گرفت و به منطقه بصری الشام نزدیک شد، مذاکرات با احمد العوده در شهر بصری الشام و تحت نظر طرف روسی آغاز شد و در نهایت پس از ورود نیروهای ارتش سوریه به بصری الشام، توافق نامه صلح با احمد العوده شکل گرفت. به موجب توافق، ارتش سوریه داخل شهرها و مناطق جنوبی شد و مسلحین کنترل حکومت بر مناطق جنوبی سوریه را پذیرفتند.
العوده نیز سلاحهای سنگین خود را تسلیم ارتش کرد و به “سپاه پنجم” که زیر نظر روسها اداره میشود، پیوست و روس ها و فرماندهی ارتش سوریه، فرماندهی سپاه پنجم در منطقه جنوبی را به وی واگذار کردند.

شایان ذکر است احمد العوده که دارای مدرک ادبیات انگلیسی است، پس از پیوستن به سپاه پنجم ارتش سوریه همواره بعنوان یک میانجی بین مخالفان و ارتش سوریه عمل کرده و در برهه های مختلف هرگاه تنش ها بین ارتش سوریه و مناطق مصالحه بالا گرفته است، وی به موضوع ورود پیدا کرده و اوضاع را آرام میکند.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس شنبه, ۲۱ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

    رسانه های وابسته به مخالفین و تروریستا دارن از کشته شدن نزدیک به ۳۵نفر از نیروهای وابسته به ایران با دو مقام ارشد میدانی خبرمیدن ازین ور هم ، همزمان سپاه از شهیدشدن یکی ازنیروهای ایرانی میگه؟! جریان چیه آمیرزا جان

    پاسخ
    1. Mirza دوشنبه, ۲۳ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

      دروغ

    2. ناشناس یکشنبه, ۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

      روی‌عربها‌نمیشه‌حساب‌کرد

  2. m.a شنبه, ۲۱ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

    بعضی از این جذب نیروها واقعا منطقی بنظر نمیرسن!!ارتش سوریه همینطوری هم پر از جاسوس برای صهیونیست هاست چه اطمینانی هست که فردا دوباره یک پادگان رو بصورت کامل در اختیار تروریست ها قرار ندن؟ نمونه خوبش پایگاه ۵۲ در همین جنوب سوریه بود که حوالی سالهای ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ با خیانت فرمانده اون پایگاه براحتی بدست نیروهای مخالف افتاد!!!
    من با طرز فکر و عملکرد آقای خلخالی موافق نیستم ولی گاهی به این نتیجه میرسم که وجود افرادی مثل خلخالی برای سوریه و عراق لازمه!!!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.