شناخت و بررسی جایگاه استان صنعاء و نقش مهم آن در تحولات یمن

استان صنعاء با مرکزیت شهر تاریخی صنعاء، جمعیتی قریب ۴ میلیون نفر و مساحتی حدود ۱۳۸۵۰ کیلومتر مربع (کمی بزرگتر از استان تهران) دارد که بزرگترین شهر یمن است و در نیمه غربی این کشور واقع شده است.
شهر صنعاء در میانه‌ی کوهستان غرب یمن، در بین کوه نُقم در جهت شرقی این شهر و کوه عیبان در جهت غرب شکل گرفته است و در قرن های اخیر به مرور وسعت بیشتری یافته و بعد از انقلاب سال ۱۹۶۲ میلادی دستخوش تغییرات جدی تری شده است.
مشاغل دولتی، صنعتی و تجاری عمده فعالیت ساکنان این شهر است و آب و هوای این استان عموما معتدل است.

 

صنعاء پیش از دوره اسلامی بعنوان پایتخت حکومت های سبأ، همدان و… واقع شده بود و پس از سفر حضرت علی (ع) به صنعاء و اسلام آوردن یمانیها از اهمیت فراتری در منطقه برخوردار شد؛ تا جایی که حکومت عثمانی بارها برای تصرف یمن لشکرکشی کرده و سالهای طولانی با حکومت زیدیها جنگیده است.

 

شرایط و موقعیت صنعاء نقش مهمی در کنترل نیمه غربی یمن دارد و از این رو انصارالله در سالهای ابتدایی انقلاب یمن و پس از پاکسازی کامل استان صعده (در سال ۲۰۱۴ میلادی)، عمده‌ی نیروی خود را صرف به کنترل درآوردن صنعاء کرد. در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از ناکامی عبدربه منصورهادی در حفظ پایه های دولت دست نشانده کشورهای خارجی در صنعاء و بعد از آن ورود ائتلاف سعودی به جنگ یمن، ائتلاف جهت تسخیر صنعاء از محور شرقی به استان صنعاء حمله کرد و تا عمق مدیریت نِهم نیز پیشروی کرد که پس از عملیات ماههای اخیر انصارالله تحت‌ عنوان “فأمکن منهم” این پیشرویها به طور گسترده ای تا نیمه غربی استان مأرب عقب زده شد.
همچنین علی عبدالله صالح در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی در صنعاء علیه انصارالله شورش کرد و فتنه او با هوشمندی رهبر و فرماندهان انصارالله درهم شکسته شد و وی کشته شد.

 

صنعاء از جهت شرقی به شهر مأرب، از جهت شمال ابتدا به شهر عمران و سپس به صعده متصل می‌شود و از سمت جنوب پس از گذر از شهر ذمار به عدن می‌رسد و همچنین از غرب بوسیله جاده ای نه چندان طولانی به طور مستقیم با بندر الحدیده در ارتباط است. این موقعیت مهم موجب تثبیت کنترل نیمه غربی یمن می‌شود، که یکی از دلایل ثبات انصارالله در جبهات مقاومت علیه ائتلاف سعودی این موضوع بوده است.

 

قبایل بزرگ صنعاء شامل قبایل همدان، خولان، الروس، سنحان، المطری و… هستند که طوایف مختلفی را در خود جای داده اند و از قدرت قابل توجهی برخوردار هستند. در حال حاضر عمده‌ی این قبایل با انصارالله همپیمان هستند.
استان صنعاء دارای ۱۶ مدیریت است که شامل مدیریتهای أرحب‏، بلاد الروس‏، جحانه‏، بنی حشیش‏، الحصن‏، الحیمه الخارجیه‏، الحیمه الداخلیه‏، خولان‏، سنحان و بنی بهلول‏، صعفان‏، بنی ضبیان‏، الطیال‏، بنی مطر‏، مناخه‏، نهم‏ و همدان‏ می‌شود.

نقشه مدیریت های استان صنعاء

 

جغرافیای استان صنعاء دارای شبکه گسترده‌ای از پایگاههای مختلف نظامی است که تاثیر زیادی در مدیریت و پشتیبانی جبهات نبرد علیه ائتلاف سعودی را دارد. تعدادی از این مناطق عبارتند از:
_پایگاههای فرماندهی کل، النهدین، الزبیری، صبره که غالبا محل فعالیت “گارد ریاست جمهوری” هستند.
_مقر لشکر ۵ و ۶ موشکی در منطقه عطان، مقر لشکر ۸ توپخانه در پایگاه صبره که عمدتا تحت فعالیت نیروی موشکی است.
_مقر فرماندهی نیروی ویژه و مقر نیروی مبارزه با تروریسم در منطقه الصباحه.
_مقر فرماندهی نیروهای ذخیره در منطقه حزیز، لشکر ۸۳ توپخانه در منطقه جبل الصمع، لشکر ۶۲ در منطقه الفریجه، لشکر ۶۳ در منطقه بیت دهره، لشکر ۱۰۲ پیاده نظام در مدیریت بنی حشیش.
_پایگاه نیروی هوایی الدیلمی در شمال صنعاء و پایگاه السبعین که در گذشته تحت نظر نیروی هوایی بود و در حال حاضر گفته می‌شود نیروی پهپادی تبدیل شده است.
البته انصارالله برای مقابله با حملات ائتلاف به این نقاط بسنده نکرده و اماکن نظامی دیگری را برای ساخت و انبار تسلیحات خود احداث کرده است که از دید و رصد ائتلاف سعودی دور مانده است.

 

به طور خلاصه اهمیت صنعاء در تحولات یمن را میتوان در موارد ذیل خلاصه کرد:
۱- پایتخت فعلی یمن است.
۲- نقش مهمی در کنترل نیمه غربی یمن دارد.
۳- قبایل مهم و جمعیت زیادی را در خود جای داده است.
۴- نقش مواصلاتی مابین شهرهای شرقی نظیر حضرموت و مأرب با شهرهای جنوبی و غربی یمن نظیر الحدیده و… دارد.
۵- مرکز اداری، سیاسی و تجاری یمن است.
۶- دارای زیرساخت های نظامی گسترده‌ای است.


 

 

یادداشت بالا را می پسندید؟ هم اکنون از ما حمایت کنید!

 

[maxbutton id=”1″ ] [maxbutton id=”2″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”6″ ]

 

در مورد ما بیشتر بدانید: صفحه کمک های مردمی

 

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس سه شنبه, ۲۴ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

    سلام ممنون ازمطلب خوبتون.باوجودبمباران های سنگین ائتلاف انصارالله ازاین پایگاهااستفاده میکنه؟چطوری؟

    پاسخ
  2. ناشناس سه شنبه, ۲۴ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶

    سلام چرا انصارالله تا حالا از بخش بنی ضبیان واقع در شرق استان صنعا و غرب استان مارب حمله ای نکرده چرا این جبهه ساکت درصورتی که هم به مارب نزدیک تره هم به جاده مارب به بخش جنوبی چرا واقعا تو این جبهه درگیر نشدن دلیل خاصی داره

    پاسخ
  3. ناشناس سه شنبه, ۲۴ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹

    سلام بلخره عملیات مارب چی شد

    پاسخ
    1. Mirza سه شنبه, ۲۴ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰

      سلام خبری نیست

    2. ناشناس چهارشنبه, ۲۵ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸

      سلام میرزان جان اینکه بعضی ازخبرگزاری هامیگن انصاراالله میانجیگری قبلیه یی براتسلیم مارب فرستادن اماکاری ازپیش نبردن راسته؟

  4. m سه شنبه, ۲۴ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴

    چند روزه از جبهه قانیه و جاده مأب به صنعا خبری نیست..احتمالش هست که پیشروی متوقف شده باشه. یا علت دیگه ای داره؟؟

    پاسخ
  5. ناشناس چهارشنبه, ۲۵ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱

    باسلام.. اکبرزاده هستم رزمنده ۸ سال دفاع مقدس. میخوام درباره یمن بگم.‌. یمن سرزمین گمشده ماایرانیان بود.سرزمین یمن مقدس هست. چون سرزمین یمن جایگاه یاران نزدیک وباوفای پیامبر همچون (( اویس قرنی )) هاست. حوثی های یمن برادران دینی ماهستند .حوثی ها کسانی هستند که بادست خالی رژیم منحوس و بی ارزش عربستان را به زانو درآوردند. درود بر مردم قهرمان . ارتش دلاور. حوثی های قدرتمند یمن. بعنوان یک مسلمان شیعه بهت افتخار میکنم.‌وهرزمان در کنارتیم. موشک های بالستیک ما حلالت باشد. بزن قلب عربستان گاو شیرده . پهباد هایت که انتحاری هستند برمالایشگاههای عربستان نشانه بگیر ما پشتیبانت هستیم. درود برشما .درودبرمردم اهل سنت فلسطین. درور برعراق.لبنان.سوریه. وامثالهم.. درودبریمن که الان قلب تپنده اسلام است. درودبرارتش بزرگ عربی یمن. درودبربرادران عزیز حوثی که دنیارا شگفت زده کردند. افتخارمیکنیم که شیعه چنین نیروی قوی دارد. تنها نیستید بتازید و سرزمین تان را آزاد کنید.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.