جان بولتون: تجزیه عراق مفید است!

پنجشنبه 16 مرداد 1399 - 23:07
https://iswnews.com/?p=34241

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ “جان بولتون” مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و از تئوریسین های سیاست خارجی آمریکا، در گفتگو با شبکه رووداو کردستان اظهارات مهمی در خصوص برنامه های آینده آمریکا برای منطقه غرب آسیا داشت.

خلاصه اظهارات جان بولتون به شرح ذیل می‌باشد:

«_سیاست و رفتار آمریکا در قبال کردها تفاوتی با سیاست اروپاییها نداشته و به اندازه کافی فعالانه نبوده است. کردها بارها برای تشکیل کشورشان تلاش کرده و هربار نیز به عقب بازگشته‌اند.

_به این نتیجه رسیده ام که تجزیه عراق مفید است و آمریکا حداقل باید کشور “کردستان عراق” را به رسمیت بشناسد. اما مسأله دشوارتر به کردهای دیگر کشورهای منطقه مربوط می‌شود و به نظرم آمریکا باید با این موضوع به صورت استراتژیک برخورد کند؛ چرا که ممکن است نتیجه آن بسیار مهم و مثبت باشد.
_مسئولین دولت در وزارت خارجه آمریکا آن زمان تجزیه عراق را قبول نداشتند یا اینکه نمی‌خواستند به این حقیقت اقرار کنند که عراق در عمل تجزیه شده به حساب می‌آید. هنوز برخی امیدوار هستند که عراق تجزیه نشود. اما حکومتی که پس از جنگ جهانی دوم در عراق شکل گرفت و با سقوط صدام خاتمه یافت، دیگر در عراق تشکیل نخواهد شد و تضمینی برای این مسئله نیست.

_بهترین راه‌حل برای شمال شرق سوریه، بازگشت نیروهای ائتلاف و اخراج روسها، ارتش سوریه و گروههای همسو با ایران از این منطقه است تا ثبات و امنیت برای کردهای سوریه فراهم آمده و آن‌ها بتوانند در سایه این حمایتها با دولت دمشق وارد مذاکرات جدی بشوند. کردهای سوریه در حال حاضر برای مذاکره با بشار اسد ضعیف هستند. آنها باید خود را برای انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری آمریکا آماده کنند.

_اگر جو بایدن در انتخابات آتی پیروز شوند نیروهای ائتلاف آمریکایی بار دیگر به شمال شرق سوریه باز خواهند گشت.
_ترامپ برای پیروزی شانس کمی دارد اما بطور قطعی نمی‌گویم که او شکست می‌خورد.

_دولت آمریکا باید در راستای تغییر حکومت ایران گام بردارد و این مسأله را هدف اصلی خود در ایران تعریف کند. نابود کردن سپاه پاسداران یکی از راههای براندازی در ایران است و زمینه آشوب و هرج و مرج در ایران است.»

 

اظهارات جان بولتون گویای برنامه های آتی آمریکا برای تجزیه عراق، سرگردان کردن کردهای سوریه، حملات مستقیم به سپاه پاسداران و به راه انداختن ناآرامی در ایران است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. m.a پنجشنبه, ۱۶ مرداد, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳

    تاسف میخورم که اینا گاهی وقتا آشکارا دارن برنامه خودشون فریاد می زنن و برخی ها در کشور ما خواب هستند مثلا جناب آقای زائری عزیز به فیلم حدیث خوانی جو بایدن اشاره می کنن و به وجد میان غافل از اینکه ترامپ و بایدن و اوباما تفاوت چندانی با هم ندارن!!!!
    بنده انتخابات ۲۰۰۸ امریکارو به یاد دارم اونجا هم اوباما کلی شو آف اومد و از اسرائیل انتقاد کرد ولی بعدش چی شد؟؟؟
    ضمنا امروز مکرون در لبنان حرف هایی زد که مهمتر از حرفاش یکی دو نفر سمپادی یا مزدور بودن که در فیلم میگفتن مارو از شر حزب الله خلاص کن!!! بنظر روزهای مهمی برای محور مقاومت در لبنان در پیشرو هست و ای کاش جبهه مقاومت هم از ظرفیت لنگ کفش و گوجه فرنگی پرت کردن استفاده کند تا حداقل فضای عمومی بنفع غربی ها تمام نشه!!!! بنظر فضای لبنان قرار هست جوکر گونه و شبیه عراق در پاییز بشه!!!

    پاسخ
  2. علی اس اس جمعه, ۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

    اگه ایران از سوریه خارج بشه نیروه هاش بخدای بالا سر به خون سردار بقیه جوان هایی دست گل محمدی که توی سوریه پرپر شدن خیانت شده این دیگه اسمش سیاست هزار تا چرت پرت دیگه نیست فقط فقط خیانت به ارمان امام نظام خون سید شهدا رهبری اگه سر این مسئله کوتاه بیاد بخدا قسم دیگه ازش حمایت نمیکنم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.