اعلام آتش‌بس دوباره در لیبی

شنبه 1 شهریور 1399 - 16:17
https://iswnews.com/?p=35052

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ دولت وفاق ملی (GNA) و رئیس مجلس لیبی (HoR) آمادگی خود را جهت برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لیبی اعلام کردند.

براساس بیانیه های جداگانه‌ی “فائز السراج” رئیس دولت وفاق(مستقر در غرب لیبی) و “عقیله صالح” رئیس مجلس لیبی(مستقر در شرق لیبی)، طرفین درگیر در لیبی ضمن اعلام آتش‌بس و توقف فوری درگیریها، برای برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی و همچنین از سرگیری مذاکرات در خصوص استخراج و درآمدهای نفتی و خارج کردن تسلیحات نظامی از شهرهای سرت و الجفره اعلام آمادگی کردند. در صورت اجرایی شدن این آتش بس، شهر سرت تبدیل به مکان موقت شورای ریاست جمهوری لیبی خواهد شد.

سازمان ملل، کشورهای اروپایی و خارجی دیگر نیز از این توافق استقبال کرده و بر خروج نیروهای خارجی از لیبی تاکید کردند.

پیش از این، درگیریهای دولت وفاق و ارتش ملی با عملیات ژنرال حفتر در جنوب طرابلس و شمال غرب لیبی شدت گرفته بود و دولت وفاق با برخورداری از حمایت قابل توجه ارتش ترکیه موفق به شکست این عملیات شد و مناطق شمال غربی لیبی را مجددا تحت سیطره خود درآورد.
طرفین درگیر در لیبی در سالهای اخیر تاکنون در چند نوبت با یکدیگر توافق کرده‌اند اما هر بار با زیاده خواهی یا دخالت کشورهای خارجی توافقها به شکست کشیده شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.