طالبان بدنبال صلح هستند یا قدرت؟!

شنبه 29 شهریور 1399 - 01:20
https://iswnews.com/?p=37240

هدف طالبان از مذاکرات چیست؟ صلح یا دست یابی مجدد به قدرت در افغانستان؟

“ما دولت فاسد در کابل را به رسمیت نمی شناسیم، این دولت توسط افغانها انتخاب نشده و نماینده کسی نیست”. این اظهارات “استانکزی” عضو برتر مذاکره کننده طالبان در مصاحبه اخیر در مورد خروج آمریکا از افغانستان بود! 

طالبان همواره خواسته های افغان ها، علمای دین در سراسر جهان و جامعه جهانی را برای آتش بس و تعامل با دولت افغانستان در مذاکرات صلح رد کرده بودند. 

مذاکرات صلح بین الافغانی از شنبه گذشته در دوحه آغاز شد تا دو طرف در مورد چگونگی حل منازعات در افغانستان و شکل دولت آینده بحث کنند. طرفین به رسانه ها اعلام کرده اند که تاکنون مذاکرات بدون هیچ مانعی به خوبی پیش رفته است.  با این حال شرکت کنندگان هنوز به موارد چالش برانگیزتر بحث که شامل آتش بس که اولین و مهمترین خواسته افغانها است نرسیده اند. طالبان از نمایندگان خارجی خواسته است تا در مذاکرات پشت درهای بسته حضور نداشته باشند! 

گفتگوهای صلح بین الافغانی از سوی جامعه جهانی به عنوان گامی بزرگ برای حل منازعات در افغانستان مورد استقبال قرار گرفته است. با این حال ، این سوال همچنان باقی است، آیا طالبان خواهان صلح هستند یا قدرت؟  

شیر محمد عباس استانکزی عضو مذاکره کننده طالبان در یکی از مصاحبه های حاشیه ای گفت که فقط یک نفر نمایندگی دولت افغانستان را به عهده خواهد داشت و مابقی از احزاب سیاسی دیگر افغانستان خواهند بود. 

طالبان پس از امضای توافق با ایالات متحده، این گروه آتش بس با ایالات متحده را اعلام کرد اما با دولت افغانستان آتش بسی در کار نبود و این باعث افزایش حدس و گمان می شود که این گروه بدنبال باز پس گرفتن قدرت است! 

رهبران طالبان به مبارزان خود اشاره کرده اند که هدف رهبران طالبان بازگرداندن امارات اسلامی افغانستان است. ملا فاضل مظلوم که یک رهبر سیاسی طالبان در قطر است، در جمع رسانه ها و پس از دیدار با رهبران طالبان در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان گفت که رهبر آینده افغانستان از طالبان خواهد بود.

همچنین مولوی کبیر که یکی دیگر از اعضای ارشد رهبری طالبان است، اظهار داشت که موفقیت طالبان در تغییر دولت فعلی افغانستان است. اگر این سیستم در جای خود قرار گیرد و قرار است طالبان با دولت افغانستان به مذاکره بنشینند، اوضاع از گذشته بدتر خواهد شد. چنین وضعیتی از نظر طالبان قابل قبول نیست! 

ملا هبت الله رهبر طالبان نیز به پیروان خود در مورد توافق صلح ایالات متحده و طالبان گفته است که مجاهدان امارت اسلامی باید صفوف خود را به خوبی تنظیم و قدرتمند سازند تا به هدف بزرگ خود یعنی استقرار مجدد رژیم اسلامی پس از اشغال برسند!  در این ملاقات تاکید شد که در حضور امیر ملا هبت الله،  یک حاکم دیگر نمی تواند در افغانستان وجود داشته باشد! 

طالبان باید با اعلام آتش بس اعتماد افغان ها را جلب کنند. در غیر این صورت اعتقاد عمومی بر این است که این گروه در پی صلحی هستند که بتواند فقط امارت اسلامی خود را برگرداند!

منبع: سایت اُرف آنلاین

ترجمه: آقای طوطاخیل

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس یکشنبه, ۳۰ شهریور, ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۶

    طالبان همین امریکا و با سرمایه گذاری عربستان به وجود اومد بعدش نتونستن جمعش کنن امریکا کلا استاد گند زدن توی هر کشوری هست که میخواد برای مردمش کار کنه بعدش که گند زدن توی اون کشور نتونستن جمعش کنن

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.