به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ درگیری ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای روز سوم در منطقه ناگورنو-قره‌باغ ادامه دارد و خطوط تماس بین طرفین بدون تغییر باقی مانده است.

آخرین اخبار از این درگیریها به شرح ذیل می‌باشد:

۱- رسانه های آذربایجانی مدعی شدند نیروهای آذربایجان سامانه دفاع هوایی S-300 ارمنستان که از ایروان به نزدیکی استپاناکرت منتقل شده است را منهدم کرده اند. از سوی دیگر منابع ارمنستانی این ادعا را رد کردند. رسانه های آذربایجانی تاکنون تصویر و ویدیویی از این ادعا منتشر نکرده اند.

۲- ادعای تلفات سنگین از هر طرف در نبردهای سه روز اخیر:
طی سه روز اخیر آذربایجان و ارمنستان با انتشار آماری از تلفات جانی و زرهی طرف مقابل مدعی وارد آمدن تلفات سنگین در طرف مقابل شده اند؛ این درحالی است که آمار منتشر شده به وضوح اغراق آمیز و به دور از واقعیت به نظر میرسد.
بر اساس آمار وزارت دفاع آذربایجان تاکنون ۲۳۰۰ نیروی ارمنی کشته و زخمی شده‌اند. همچنین ۱۳۰ تانک و خودروی زرهی، بیش از ۲۰۰ سامانه توپخانه‌ای و موشکی، ۲۵ سامانه دفاع هوایی، ۶ مقر فرماندهی، ۵ انبار مهمات، ۵۰ سلاح ضد تانک و ۵۵ خودرو متعلق به ارتش ارمنستان منهدم شده است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت دفاع ارمنستان نیز ۷۹۰ نیروی آذری کشته و ۱۹۰۰ نفر زخمی شده اند. همچنین ۷ هلیکوپتر، ۱۳۷ تانک و خودروی زرهی و ۷۲ پهپاد آذربایجان را منهدم کرده است.

۳- اخبار نبردها در منطقه فضولی در جنوب منطقه قره باغ ضد و نقیض است. آذربایجان مدعی افزایش پیشرویها به سمت شهر فضولی است اما ارمنستان این ادعا را رد کرده است. تاکنون هیچ تصویر و ویدیوی قابل استنادی توسط آذربایجان از میزان پیشرویها در جنوب قره باغ منتشر نشده است.

۴- طی سه روز اخیر پروازهای هواپیماهای ترکیه به باکو افزایش پیدا کرده است. در یکی از این پروازها یک پرواز مستقیم از طرابلس لیبی به باکو انجام شده است و گمانه زنی ها از انتقال مزدوران سوریه ای ترکیه از لیبی به آذربایجان حکایت دارد. طی ماه اخیر و روزهای گذشته، انتقال مزدوران ترکیه از شمال سوریه به کشور آذربایجان و انتشار تصاویر حضور آنها در شبکه های اجتماعی خبر ساز شده است.

۵- بر اساس اطلاعات میدانی از ادلب و حلب سوریه، مرگ ۹ نیروی سوریه ای در جبهات قره باغ تایید شده است. این اولین بار است که آمار تلفات مزدوران ترکیه ای در آذربایجان منتشر میشود. با فرض صحت این اطلاعات، حضور مسلحین سوری در خطوط مقدم نبرد در قره باغ تایید میشود.

۶- بر اساس ادعای وزارت دفاع ارمنستان، نیروهای ارمنستان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ تانک آذربایجان را منهدم کرده اند.

۷- بمباران شدید مواضع نیروهای ارمنستان در هاردوت توسط توپخانه آذربایجان

۸- بر اساس ویدیو منتشر شده توسط وزارت دفاع آذربایجان، ۴ تانک ارتش ارمنستان توسط پهپادهای انتحاری آذربایجان مورد هدف قرار گرفتند.

۹- درگیریهای سنگین در محور ترتر-ماداغیس-تالش در شمال منطقه قره باغ بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان ادامه دارد.

۱۰- سامانه های دفاعی ایران یک پهپاد دیگر را در نزدیکی اصلاندوز در داخل خاک ایران سرنگون کردند.

۱۱- بر اساس اطلاعات رسانه های آذری، جنگنده ارمنستانی که روز گذشته ساقط شد خلبان آن موفق به اجکت شده و بصورت زنده توسط نیروهای آذربایجان دستگیر شده است.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.