به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ بر اساس اطلاعات منابع آذربایجانی، نیروهای جمهوری آذربایجان به روستای ماتاغیس در استان مارتاکرت (آق دره) رسیده‌اند.

آخرین اخبار از این درگیریها به شرح ذیل می‌باشد:

۱- مجلس ارمنستان از اقوام غیر ترک جمهوری آذربایجان خواست تا از سیاست پان ترکیستی دولت این کشور پیروی نکنند. جمهوری آذربایجان طی روزهای نخست نبرد از اقوام غیر ترک نظیر تاتار در حملات استفاده کرده است که نشان می‌دهد نوعی سیاست قومی برای اعزام به جبهه وجود دارد.

۲- وزارت دفاع آمریکا اعزام نیروهای سوری به جمهوری آذربایجان توسط ترکیه را تایید کرد.

۳- دیده بان حقوق بشر سوریه نیز از کشته شدن ۲۸ نفر از مسلحین سوری در درگیریهای قره باغ خبر داده است.

۴- ترکیه از روز گذشته حریم هوایی خود را به روی ایران بسته است و اجازه عبور هواپیماهای ایرانی را نمی‌دهد.
گفته می‌شود این اقدام در پی تجاوز یک فروند پهپاد بیرقدار ترکیه به آسمان کشورمان در نوار مرزی شهرستان اصلاندوز و سرنگونی آن توسط پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. این پهپاد قصد داشته با عبور از فضای کشورمان وارد حریم هوایی مناطق اشغالی در طول خطوط مرزی ارس شود و عملا پای کشورمان را به درگیری آذربایجان و ارمنستان بکشاند.

۵- نیروهای جمهوری آذربایجان به روستای ماتاغیس در استان مارتاکرت (آق دره) رسیده‌اند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی آز تی وی گزارشی را پخش کرده و مدعی شده ارتفاعات این روستا را تصرف کرده است. روستا در کنترل ارمنیها قرار دارد و هنوز تصرف نشده است.

۶- عصر امروز بیست خمپاره دیگر به ساحل جنوبی ارس در روستای مرزی قره قباق شهرستان اصلاندوز در استان اردبیل اصابت کرده است و مردم منطقه را به وحشت انداخته و تعدادی از ساکنان خانه های خود را تخلیه کرده‌اند.
بنابر اطلاعات تحولات جهان اسلام منطقه هدف قرار گرفته در نزدیکی سد میل مغان_هورادیز قرار دارد که با توجه به کنترل آذربایجان در این نقطه گلوله های شلیک شده متعلق به ارمنستان است. سد میل مغان و بالا دست آن در سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ میلادی به دنبال سقوط منطقه فضولی به محلی برای عبور پناهندگان آذربایجانی به داخل خاک ایران تبدیل شده بود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. …. شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

    سلام.خدا شکر،که پاسخ،پهباد ترکیه که وارد حریم ما شده بود رو دادیم،امیدوارم دفعه بعدی به محض ورود چند متری فوری بزنش تا حساب کار دستش بیاد.با این جنگ مسخره که راه انداختن.
    امیدوارم عده ای که فکر میکن این جنگ بی خودی که راه افتاده،مقدس و .. دست بردارن.اذربایجان یک کشور لائیک،با اسرائیل هم در ارتباط نزدیکه.وهابی ها رو اورده درون کشورش.! همه گزینه ها باهم! ما مردمش مسلمانش رو دوست داریم برادران شیعه ما هستن. ولی دلیل نمیشه با دولت …! دوست باشیم. مگه با شاه یا صدام میشد دوست شد؟!
    ارمنستانم یک کشور مسیحی. و بعضی کارش شاید دستکم از اون طرف مقابل نداشته باشه.اما کمتر به ما خسارت وارد کرده.و در این چند ساله خیلی کمتر به مردم ما صدمه زده،(حداقل من اطلاع ندارم) . بهتره تلاش بشه این جنگ به صلح برسه. (که کلا این جنگ بخاطره ماست! بیشترین ضرر رو ما می ببینیم! بعدا مشخص خواهد شد..!)
    چون واقعا اذربایجان با این همه دشمن قسم خورده و درجه یک ما کنارشون،مطمعا باعث مشکل و جنگ با ما هم میشه…!

    واقعا درکش سخته که این همه موشک ها به سمت مرز ما پرتاب بشه…! جزء اینکه از اول هم هدف ما بودیم.! تا پاسخ و جواب قاطع به اینکار و رفتار وحشیانه اذربایجان در برخورد با مردم مسلمان خودش،اوردن اسرائیل،اوردن وهابی داده نشه. مطمعا شدت عمل و رفتار غلط اونا ها ادامه خواهد داشت و بیشتر موشک برد خطا خواهند داشت! ..

    پاسخ
    1. علی اس اس شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

      داداش نظر شما خیلی غلط بود ما جواب اون تجاوز پهپاد اسرائیلی رو یک جور دیگه یک جای دیگه قرار بدیم جنگ اخرش به نفعه ما تموم میشه جمهوری جعلی اذربایجان نمک نشناس بوده به وقتش جبران میشه این قضیه ارمنستان دقیقا الان میشه گفت با ایران مشترک منافع هستش چون با اسرائیل امریکا رابطه نداره بر عکس جمهوری جعلی اذربایجان شده نوکر بی جیره مواجب اسرائیل که بخواست اسرائیل جنگ شروع کرده رئیس جمهورش اذربایجان اقا میرزا بنظرم اون حرف اخرت اشتباه گفتی اذربایجان تمام موشک خمپاره ها رو به ایران میزنه نه ارمنستان چون اون اذربایجان میخواد پای ایران به جنگ باز کنه دقیقا این جنگ برا این بود ایران ورود کنه تا بتونه به اهدافش برسه اسرائیل ترکیه بعدا چوب اون قضیه رو توی ادلب میخوره فقط وایسید نگاه کنید من بخوام طرف کسی رو بگیرم تو این جنگ ارمنستان هست نه جمهوری جعلی اذربایجان چون ارمنستان فعلا برای منافع ملی ایران مفید داره کار میکنه

    2. محمود شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹

      ولی طبق قطعنامه های شورای امنیت حالا اینا به کنار طبق واقعیتهای تاریخی حق با آذربایجان هست و ارمنستان یک کشور اشغالگر در حداقل ۷ شهر اطراف قره باغ شناخته شده و در تمام نقشه های رسمی حتی خود کشور ما قره باغ در محدوده داخل مرزهای آذربایجان قرار دارد اگر در برابر حق آذربایجان ساکت میمانیم لااقل طرفداری ظلم را نکنیم ۲۷ سال هست که قدرتهای بزرگ آذربایجان را امروز فردا میکنن که از طریق مذاکره مناطق اشغالی را پس خواهند داد آذربایجان چاره ای جز توسل به جنگ چاره دیگری ندارد وهابی و اسراییل و اردوغان را خواهشا بهانه نکنید

  2. فرزند ایران شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

    اگر قره باغ برای اسلام باشد به آغوش آن هم باز خواهد گشت، شرع و قانون این مسئله را تایید می کنند. اما به هیچ تجزیه طلب احمقی نباید فرصت نفس کشیدن داد. آذربایجان سر ایران است. همان طور که انسان بی سر مرده، بدن بی سر هم زنده نیست. یاشاسین ایران، یاشاسین آذربایجان ایران

    پاسخ
  3. sadra شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸

    ترکیه داره خیلی دور بر می داره…
    به نظرم ایران رو با عراق و سوریه اشتباه گرفته.
    ایران اگه فقط صرفا ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خودش رو فرابخونه و مسلح کنه میتونه ظرف کمتر از یک ماه باکو و ایروان رو بگیره.
    امیدوارم کشورهای همسایه رفتار دفاعی و آرام ایران رو نشونه ترس و ناتوانی تلقی نکنند.
    ایران شیر خفته است. بیدار کردنش به ضرر ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز تموم میشه.

    پاسخ
  4. اسماعیل شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹

    این را کجای دلمان گذاریم میفرمایند جنگ مسخره!!! جنگ برای رهای ۲۰ درصد مناطق اشغال شده کشور مسخره هست. به نظر حضرات پروفسور آزادی این مناطق با مذاکره امکان دارد؟ اگر داشت در این سی سال چرا قدمی برنداشتند. چون گروه مینسک روسیه آمریکا فرانسه دربست طرفدار یک سمت اختلاف هستند. ایران هم با سیاست کجدار و مریض آذربایجان تنها را به دامن اسرائیل انداخت. ایران هم ظاهرا دنبال بهانه بود تا بدلیل خیانت سیاسیون احمق آذربایجان در گذشته جانب ارمنستان را بگیرد .دولت های قبلی ترکیه شهامت جانبداری امروزی را از آذربایجان نداشت.

    پاسخ
    1. سید دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

      دولت های قبلی جمهوری آذربایجان از همون اول با ایران مشکل به هم زدن و شمشیر عناد رو بر علیه ایران کشیدن که هیچ، با رئیس جمهورای خودشون هم شدیدا مشکل به هم زدن تا حیدر علیف میاد و مملکتشون رو درست می کنه. فعلا هم که پسرش با این آبروریزی های مالی گند زده به اعتبار پدرش.
      سیاست مدارای آذربایجان که با اسرائیل و وهابیون هم که ارتباط برقرار کردند‌.

      خب دیگه بعد از این همه گند زدن و آتو نظام ایران باید چیکار کنه؟
      ضمن اینکه کجای تاریخ کشوری به نام آذربایجان وجود داشته؟
      اینا همشون ایرانی هستن خودشون باید ضمیمه ایران بشن، حداقل طبق قرارداد ترکمانچای‌. حتی خود ارمنستان.
      به نظر من جنگ بی خاصیتیه، چون آذریها خودشون ایرانی ان. تنها خاصیتش اینه که اگه روزی آذربایجان بخواد دوباره به ایران ملحق بشه، قره باغ رو از چنگ ارمنیها در آورده باشه، چون بعدش دیگه ایران نمی تونه با مسیحیای ارمنستان که مورد حمایت روسیه و فرانسه و سایر کشورهای اروپایی هستن وارد جنگ بشه و قره باغ رو پس بگیره.

    2. نوروزی دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹

      جمهوری جعلی گنجه و اران از همون اول بی چشم و رو نامرد بود. تمایل خاندان کثیف علی اف به اسرائیل رو به پای رفتار ایران نذارید (هرچند خود من از سیاست کشور در قبال آذربایجان و ارمنستان دل خوشی ندارم). مشکل ما با خاندان علی اف و اعقاب و اذنابش همون مشکلیه که با اعراب داریم. به جای اسلام حرف قومیته. به هیچ وجه نباید منابع ما صرف طرفی بشه که ترک بودن به جای مسلمانی براش اولویت داره. عین اتفاقی که برای بیشتر همسایه های فلسطین اشغالی و اتحادیه مسخره عرب افتاده. اونجا هم عربیت به اسلامیت ترجیح داره و فقط زمانی که گیر می کنن داد وااسلاما می زنند. در جنگ پیش رو هم به جای این که ما بخوایم از دید نظامی هزینه کنیم باید به فکر منافع خودمون باشیم. ارمنستان از نظرم تو این درگیری از جهتی برای ما ارجحیت داره که حداقل تهدیدی برای امنیت ملی ما به شمار نمیاد. ما توی عراق خاکریزهامون رو ۳۰ کیلومتر جلوتر از مرزها قرار دادیم تا گروه های تکفیری جرئت نزدیک شدن به کشور رو نداشته باشن، الان تو بعضی از مناطق فقط چندصد متر فاصله دارن. امیدوارم این رو بفهمید.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.