به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مقامات و رسانه‌های آذری در اقدامی نامأنوس و معنادار، ایران را متهم به سازمان‌دهی حمله تروریستی به سفارت این کشور در تهران کردند.

ساعتی پس از وقوع حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، مقامات و رسانه‌های دولتی آذربایجان با اتخاذ مواضع ضدایرانی، عامل این حادثه را به نهادهای نظامی ایران منتسب کرده و منتقدین دولت الهام علی اف را در شکل گیری این حادثه مقصر دانستند.

الهام علی اف با تروریستی خواندن این حمله، آن را شدیدا محکوم کرده و خواهان بررسی فوری این حمله تروریستی و مجازات عاملان آن شده است. وزارت خارجه این کشور نیز با احضار سید عباس موسوی، سفیر ایران در باکو، ایران را به بی توجهی به درخواست‌های باکو برای افزایش امنیت سفارت این کشور در تهران متهم کرده و دستور تخلیه و تعلیق فعالیت سفارت آذربایجان در تهران را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید:
حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران + ویدیو
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ایران را متهم به حمله تروریستی کرد!

گنیره پاشایوا، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و از طرفداران ترکیه در این باره گفت:

«رژیم ملاهای فارس همیشه لانه تروریسم بوده و امروز یکی از اصلی ترین کشورهای حامی تروریسم است و تجربه بی نظیری در زمینه حمایت و سازماندهی تروریسم دارد. سازمان‌های ویژه به خوبی می‌دانند که تروریست کسی نیست جز شهروند ایرانی “یاسین حسین زاده” و احتمال ارتباط او با سازمان‌های ویژه ایران به ویژه سپاه وجود دارد.
ما خوب می‌دانیم که یک دولت شایسته چگونه باید عمل کند. ایران یا رسما به این حقارت اعتراف می‌کند یا با اراده سیاسی و احترام به قوانین بین المللی عمل می‌کند و گام های حقوقی ملموسی برمی‌دارد! برای شهیدمان رحمت و برای پرچم مان سرافرازی دعا می‌کنم!»

گنیره پاشایوا

وزارت خارجه ترکیه با اعلام حمایت از آذربایجان در پیامی خواستار مجازات مسئولین این حمله و جلوگیری از تکرار این دست حوادث شده است. کاهیت باغچی، سفیر ترکیه در باکو نیز در پیامی این حمله را خائنانه دانسته است.

یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت آذربایجان به نام “اوخو آذ” نوشته است:

«هدف از اقدام تروریستی سرویس‌های ویژه ایران، تیراندازی به تمامی کارکنان سفارت آذربایجان که در آن لحظه در ساختمان بودند، بود. شجاعت سرویس امنیتی سفارت و مسئول شهید قهرمان این سرویس، منجر شد تا از یک فاجعه بزرگتر جلوگیری کند.»

عین الله فتولایف، خبرنگار معروف نزدیک به خانواده الهام علی اف در کانال شخصی خود نوشته است:

«ایران به طور سنتی آشیانه و یکی از همدستان تروریسم جهانی است. در ایران هیچ تضمینی مبنی بر مصون ماندن هیچ سفارت یا نمایندگی دیپلماتیک در ایران وجود ندارد.
طرف آذربایجانی انتظار دارد در این زمینه تحقیقات عینی از سوی ایران انجام شود. با این حال، امید بسیار کمی به این امر وجود دارد. عامل این حادثه یاسین حسین زاده یک شهروند ایرانی است. بر اساس اطلاعات اولیه، مهاجم با سپاه در ارتباط است.
اگر حراست سفارت جلوی این ضربه را نمی‌گرفت، قرار بود همه کارمندان سفارت نابود سوند. پلیس محلی هیچ تلاشی برای جلوگیری از حمله تروریستی انجام نداد. هیچ اقدامی تاکنون انجام نشده است.
اکنون طرف ایرانی برای فرار از مسئولیت سعی در تحریف اصل ماجرا دارد. طرف ایرانی در تلاش است به این رویداد یک شخصیت داخلی بدهد. گفته می شود یک تروریست به همراه فرزندانش به سفارت آذربایجان رفته است. دروغ های ساختگی طرف ایرانی برای منحرف کردن توجه تروریست های مرتبط با سرویس های اطلاعاتی ایران و ایجاد تصور نادرست از اهداف واقعی حمله تروریستی است.»

عین الله فتولایف (فتح الله اف)

علیرغم اینکه ماهیت این حادثه شفاف شده و عامل حمله بر انگیزه‌ی شخصی و خانوادگی خود برای اجرای این حمله اعتراف کرده است، مقامات و رسانه‌های ضد ایرانی همچنان تحت نظر حلقه‌های صهیونیستی و عوامل ترکیه‌ای به صحنه گردانی علیه ایران می‌پردازند. هجمه رسانه‌ای و اتهام زنی‌های نامأنوس دستگاه رسانه‌ای دولت علی اف علیه ایران بی سابقه نیست و در مسائل مختلف از جمله جنگ قره باغ و دیگر تحولات منطقه قفقاز شاهد آن بوده‌ایم. اما آنچه که در این میان تغییر نمی‌کند، نگاه ساده لوحانه و مواضع غلط برخی مقامات مربوطه در ایران در رابطه با تحولات آذربایجان است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. اکبر جمعه, ۷ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸

    کشوری که توان حمایت از مقرهای دیپلماتیک راندارد چطور ادعای محو یک کشور دیگر را می نماید الله اعلم . این یکی انگیزه شخصی باشه درمورد عربستان چی بود؟اصلا کسی به زیان این مسائل فکر میکند

    پاسخ
    1. فرزند ایران یکشنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

      خود تحقیری تا کی؟؟؟!!! سفیر روسیه را در ترکیه و در داخل سفارت کشتند. در سفارت ایران در لندن گروگان گیری شد. به سفیر ایران در دانمارک حمله شد و موارد مشابه زیادی در بسیاری کشورها که ادعا های بزرگ و کوچک دارند دیده شده. تنها تفاوت نبود افراد کور و خود تحقیری است

  2. محمدمهدی بندرچی جمعه, ۷ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲

    هیچگاه فراموش نخواهم کرد که در سایت مربوط به یکی از دیپلمات های مشهور ایران هرزمان که مطلبی درباره ترکیه یا نیروهای نیابی وابسته به آن می نوشتم سیل فحاشی های پان ترک ها زیر مطلبم در سایت سرازیر می شد و به اسم دموکراسی،سردبیر سایت همه را منتشر میکرد چون خودش از ماهیت های پان ترکی برخوردار و در حقیقت پان اردوغان بود بطوری که وقتی تیتر زدم اردوغان هم مخالف اسرائیل هم قاتل حزب الله، طرف در تیتر دست برد و یک فعل است به آخر آن اضافه کرد و کل بارمعنایی را باطل ساخت البته حضور پان ترک ها و تجزیه طلبان حتی در مطلبی که همینجا هم منتشر کردم ـ البته قدیم هاـ به چشم می آمد. سیستم اطلاعاتی کشور انگار نسبت به مدیریت این مفاهیم بیگانه است و اصولا از قواعد امنیتی که در خصوص اقلیت ها توسط دولت اعتدال و اصلاح طلبان فاسد منتشر می شد پیروی می کند درحالیکه مدیریت اقوام در ایران یک ویژگی منحصر به فرد دارد که منبطق بر قواعد ملی و قومی کشورهای غربی نیست.

    پاسخ
  3. محمدمهدی بندرچی جمعه, ۷ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲

    اکنون در عصر بازگشت ژئوپلیتیک به عرصه سیاست بین الملل هستیم. مفهوم مناطق ژئواستراتژیک دوباره اهمیت یافته است. همانطور که روسیه می خواهد با نبرد در مناطق روس نشین اوکراین با ناتو به یک منطقه حائل برسد، در یک سیاست منطقه گرایی هم جمیع رقبای عربی و سنی اعم از ترکی یا خلیجی و مصری می خواهند ایران را از یک بازی استراتژیک وارد یک رقابت ژئوپلیتیک کنند بنحوی که در یک منطقه جغرافیای وارد کنشی از نوع روسیه شود. ناتو هم ترجیح می دهد این منطقه جغرافیایی در قفقازباشد تا ضمن رضایت رقبای عربی و سنی ایران، روسیه بیشتر و در صحنه پهناورتری گرفتار باشد. نقطه مهم در این میان حضور ایران و روسیه در شام است. چنان که ایران در قفقاز که فعلا ازصحنه های جنگ درمقایسه با مثلا اوکراین خالی است، دچار محدودیت های جغرافیایی شود مسلما در شامات وارد رقابت شدیدتر با ترکیه و اسرائیل خواهد شد. البته مانورهای سیاسی در عراق هم به نحوی تنظیم شده تا بازیگران حول شامات مثل مصر و اردن بتوانند وارد عراق شوند و با بخشیدن هویت عربی بر هویت شیعی عراق آن را برای عبور جغرافیایی ایران ناامن سازند. فشار ایران و روسیه در شامات می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد فلذا به ناتو ـ یعنی آمریکا ـ جهت عدم پشتیبانی از کارهای ترکیه در قفقاز فشار وارد کرده و برای آن لابی خواهد کرد. اتفاقا این حمله مسلحانه باعث شد بهتر معلوم شود که چه اهداف عملیاتی در زیر پوست تحرکات و تحریکات رقبای منطقه ای می گذرد.

    پاسخ
  4. amir شنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵

    گنیره پاشایوا، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و از طرفداران ترکیه در این باره گفت:«رژیم ملاهای فارس همیشه لانه تروریسم بوده و امروز یکی از اصلی ترین کشورهای حامی تروریسم است و تجربه بی نظیری در زمینه حمایت و سازماندهی تروریسم دارد. سازمان‌های ویژه به خوبی می‌دانند که تروریست کسی نیست جز شهروند ایرانی “یاسین حسین زاده” و احتمال ارتباط او با سازمان‌های ویژه ایران به ویژه سپاه وجود دارد.
    )))))چی گفته این یارو!!!!!!! دوباره اینجا رو بخونین

    پاسخ
  5. amir شنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷

    دم شما گرم اقا محراب…تنها سایتی که تحولات منطقه رو بدون تحریف پوشش میده سایت خبری شماست…تشکر از زحمات شما

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.