به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه ای از حمله موشکی پیشگیرانه علیه اهداف نظامی در داخل خاک ارمنستان خبر داد.

– اولین حمله رسمی آذربایجان به خاک ارمنستان
بر اساس بیانیه وزارت دفاع آذربایجان شب گذشته حوالی ساعت ۱:۰۰ و صبح حوالی ساعت ۸:۳۰ اهداف نظامی در داخل خاک ارمنستان در مناطق مرزی هدف حملات موشکی آذربایجان قرار گرفته و نابود شدند. آذربایجان اعلام کرد که نیروهای ارمنستان در نزدیکی منطقه کلبجر(کاروانجار) در حال آماده سازی برای حمله با موشک های بالستیک “البروس” علیه آذربایجان بودند که توپخانه آذربایجان در اقدامی پیشگیرانه این تجهیزات نظامی را منهدم کردند. از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان ادعای آذربایجان در خصوص آماده سازی این تجهیزات برای حمله موشکی به شهرهای آذربایجان را رد کرد.

این اولین بار است که آذربایجان بصورت رسمی به خاک ارمنستان حمله میکند و این موضوع می تواند با توجه به پیمان امنیتی CSTO بهانه های لازم را به ارمنستان برای وادار کردن روسیه جهت ورود به درگیریهای قره باغ را فراهم کند. پیشتر ولادمیر پوتین گفته بود که ارمنستان تاکنون مورد تعرض قرار نگرفته است و بر اساس توافق امنیتی روسیه و ارمنستان هر زمان که به خاک ارمنستان تعرض شود، روسیه امکان دفاع از ارمنستان را پیدا خواهد کرد.
پس از این حمله سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه عنوان کرد که در حال بررسی ابعاد این مسئله هستند.

– وزارت دفاع آذربایجان ویدیویی را از سامانه های ادعایی موشک بالستیک البروس که گفته میشود در نزدیکی مرز ارمنستان منهدم کرده است را منتشر کرد. این ویدیو لحظات رصد این سامانه را پیش از حمله آذربایجان نشان میدهد. با توجه به تصاویر منتشر شده به نظر میرسد برخلاف اطلاعات ارائه شده توسط آذربایجان، سامانه های مذکور در واقع راکت اندازهای WM-80 MRL چینی باشند که توسط ارمنستان از چین خریداری شده است.

ویدیوی منتشر شده توسط وزارت دفاع آذربایجان از سامانه های موشکی ارمنستان

– درگیریها در محور روستای هادروت بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد. تاکنون پیشروی خاصی در روستای هادروت اتفاق نیفتاده است و نیروهای ارمنستان و آذربایجان در بلندیهای دو طرف روستای هادروت مستقر هستند.

– الهام علیف رییس جمهور آذربایجان در توییتی از پیشرویهای جدید نیروهای آذربایجان در نزدیکی هادروت بین مرز رایون های خوجاوند و فضولی خبر داد. بر اساس اطلاعات ارائه شده روستاهای قرداغلی، خاتون بولاق، قره کوله، بولوتان، ملکجانلی، کمارتوک و تکه به کنترل نیروهای آذربایجان در آمدند.

پیشرویهای اعلام شده توسط الهام علیف در جنوب قره باغ (۱۴اکتبر-۲۳مهر)

– توپخانه آذربایجان مناطق آقدام و مارتاکرت را در شرق قره باغ بمباران کردند. توپخانه ارمنستان مناطق ترتر را در شمال شرق قره باغ بمباران کردند

– نیروهای آذربایجان یک فروند پهپاد ارمنستان را در منطقه فضولی سرنگون کردند.

– بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای مسلح آذربایجان طی شب گذشته ۵ دستگاه تانک تی-۷۲، سه دستگاه راکت انداز BM-21 گراد، دو نفربر، یک سامانه دفاع هوایی Osa-AKM، دو هویتزر D-30 متعلق به نیروهای ارمنستان را نابود کرده است.

– بر اساس اطلاعات منابع غربی، جسد ۵۲ نفر از مزدوران سوریه ای که در نبردهای قره باغ کشته شدند توسط ترکیه به کشور سوریه بازگردانده شدند.

– وزارت دفاع جمهوری موسوم به قره باغ(آرتساخ)، اسامی ۲۳ نفر دیگر از نیروهای ارمنستانی که در نبردهای قره باغ جان خود را از دست دادند منتشر کرد. با توجه به این اطلاعات، آمار تلفات نیروهای ارمنستانی که بصورت رسمی منتشر میشود به ۵۵۵ نفر رسید.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.