به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بر اساس اطلاعات منابع میدانی، نظامیان ارتش ترکیه در حال جمع آوری تجهیزات و آماده سازی جهت خروج و ترک ایستگاه نظارتی مورک در شمال حماه و احتمالا چند ایستگاه نظارتی دیگر در منطقه ادلب هستند.

ایستگاه نظارتی مورک بزرگترین ایستگاه نظارتی ترکیه در شمال حماه است که از دو سال پیش در روستای مورک ایجاد شده است. اما پس از آخرین عملیات ارتش سوریه و متحدان که منجر به آزادسازی شمال حماه و قسمت های وسیعی از شرق و جنوب ادلب و همچنین غرب حلب شد؛ این پست نظارتی بعلاوه تعداد دیگری از پست های نظامی ارتش ترکیه در محاصره کامل قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون ارتش ترکیه از عقب نشینی از اراضی اشغالی سوریه و خروج از این پست های نظامی خودداری کرده است.

در حال حاضر ۸ ایستگاه نظارتی و ۴ الی ۵ پست نظامی ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل دولت سوریه در محاصره ی کامل نیروهای ارتش سوریه قرار دارند. ایستگاه های نظارتی که اکنون در محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارند ایستگاه نظارتی مورک، ایستگاه نظارتی شئرمغار، ایستگاه نظارتی صرمان، ایستگاه نظارتی تل الطوقان، ایستگاه نظارتی العیس، ایستگاه نظارتی الراشدین، ایستگاه نظارتی عندان و ایستگاه نظارتی جبل شیخ عقیل می باشند. پست های نظامی نیز در معرحطاط، اطراف سراقب و در الزربه قرار دارند.

هرچند که ترکیه تاکنون خبر هرگونه عقب نشینی از پست های نظامی و نظارتی را تکذیب کرده است اما برخی بر این باورند که ترکیه با درک این موضوع که احتمال آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه و روسیه در ادلب قریب الوقوع و حتمی است، از حضور بی فایده در عمق مناطق تحت کنترل دولت سوریه منصرف شده است و در حال عقب نشینی از آنها و آماده سازی استحکامات بیشتر در مناطق تحت اشغال مسلحین در منطقه ادلب برای مقابله با این خطر است. کما اینکه در ۱۷ اکتبر(۲۶مهرماه) ارتش ترکیه اقدام به احداث یک پست نظامی جدید در جنوب ادلب در روستای قوقفین کرد.

در گذشته ترکیه بر این باور بود که حضور پست های نظامی در عمق مناطق تحت کنترل ارتش سوریه می تواند بعنوان یک اهرم فشار و امتیاز چانه زنی در مذاکرات آتی با سوریه و دولت سوریه مورد استفاده قرار گیرد، اما به نظر می رسد این موضوع امری محال باشد. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که طی هفته های گذشته شاهد یک سری از تظاهرات مردمی در مقابل پست های نظارتی ترکیه در شمال حماه و شرق ادلب بودیم و مردم خواستار خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه شدند. این تظاهرات خواه چه مردمی باشد و خواه از سوی دولت سوریه تدارک دیده شده باشد، مشخصا می تواند در سرعت خروج نیروهای ترکیه از اراضی سوریه تاثیر گذار باشد و عملا حاشیه امنیت نیروهای ترک در عمق مناطق ارتش سوریه را در صورت وقوع یک عملیات نظامی جدید بشدت تحت شعاع قرار دهد.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس سه شنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷

    پس حرفی که زده بود درست بود عجب پیشبینی کرده بود طرف کم کم ترکیه نفذش رو تو سوریه از دست میده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.