کارنامه سیاسی نیکوول ووای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نشان می‌دهد که وی از دنیای روزنامه نگاری و نشر پا به عرصه سیاست گذاشته و سابقه مخالفت با دولت روسگرایان در سال ۲۰۰۷ و زندان سیاسی را در کارنامه دارد که در سال ۲۰۰۹ مورد عفو قرار گرفته است. پاشینیان که از سال ۲۰۱۲ نماینده پارلمان این کشور بوده در سال ۲۰۱۵ حزب «پیمان مدنی» و در سال ۲۰۱۷ ائتلاف راه کار را تاسیس کرده است.

روابط میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ از ۶ مهر(۲۷ سپتامبر) با شروع جنگ به سوی تنش همه جانبه کشیده شده است. این جنگ خونین بنابر گفته ولادمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه ۵ هزار کشته داشته و چهره متفاوتی از نبردهای جدید را به نمایش گذاشته است. ارتش ارمنستان در منطقه ناگورنو قره باغ مقابل حملات هواپیماهای بدون سرنشین اسراییلی و ترکی آسمان منطقه را بی قید و شرط باخته و کمتر از حد توان خود ظاهر شده است. بسیاری این رفتار در پدافند را ناشی از فرسودگی تجهیزات و تکنولوژی نسل پایین سلاحها و رادارهای ضدهوایی می‌دانند.
البته نیروی زمینی این کشور نیز ضمن رها کردن سنگرهایشان و عقب نشینی، سلاح، مهمات و تجهیزات سالم را در میدان رزم باقی می‌گذارند. چنین رفتاری در یک ارتش کلاسیک بسیار عجیب است و هر نظامی کار کشته هنگام عقب نشینی ضمن حمل سلاح شخصی به نابودی سلاح ،تجهیزات و مهمات اقدام می‌کند که در این جنگ کمتر دیده شده است. حتی نیروهای تازه نفس اعزامی ارمنستان به قره‌باغ نیز با کمبود آذوقه مواجه شده و لجستیک ارمنستان عملا کاری نمی کند. نیروهای مرزبانی این کشور نیز در طول خطوط مرزی رایون‌های اشغالی با ایران نیز با تخلیه پاسگاه های مرزی بدون مقاومت عقب نشینی کرده‌اند.

کنترل ارمنیها بر سد ماداگیز(سوگووشان) و سد ارس، شهرهای فضولی، جبراییل، هادروت و قوبادلی از دست رفته و آذربایجان در طول رود ارس به مرز بین المللی ارمنستان نیز رسیده است. حتی وزیر دفاع ارمنستان نیز به شکست‌های پی در پی اعتراف می‌کند. نمایش تجهیزات منهدم شده و غنیمتی ارتش ارمنستان و اسارت نیروهای ارمنی به دست ائتلاف آذربایجان هم مزید بر علت شده و مقاومت نیروهای دفاعی منطقه قره باغ در طول نبردهای اخیر به مراتب بیشتر از نیروهای ارتش ارمنستان بوده که این مورد نیز بسیار عجیب است.

بسیاری تا اینجای کار اقتدار نیروهای ائتلاف آذربایجان، ترکیه، نیروهای ویژه ارتش پاکستان، تروریست‌های سوری و قفقازی را عامل برتری در خطوط نبرد با نیروهای ارمنی می‌دانند.

اما چرا در طول یک ماه گذشته نیروهای مسلح ارمنستان جز عقب نشینی و ضد حملات کم حاصل، کار چندانی نمی‌کنند؟

ارمنیها با اینکه از موقعیت استقرار در ارتفاعات برخوردار هستند اما از این امتیاز به خوبی استفاده نمی کنند و نیروهای آذربایجانی به ۳۴ کیلومتری گذرگاه لاچین رسیده‌اند که این موضوع مهمترین کریدور ارتباطی میان ارمنستان و ناگورونو قره باغ را تهدید می‌کند.

حملات نظامی هوایی و توپخانه ای به داخل خاک ارمنستان نیز باعث نابودی مقادیری از تجهیزات نظامی در داخل خاک این کشور نیز شده است. نخست وزیر ارمنستان از فدراسیون روسیه به دلیل انعقاد پیمان دفاعی و نظامی تقاضای کمک کرده که با واکنش سرد ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه مواجه شده است.

پوتین اعلام کرده تنها در صورتی که خاک ارمنستان مورد حمله قرار بگیرد حاضر به مداخله نظامی به نفع ارمنستان است که با سابقه روسها در جنگ نخست قره باغ تفاوت موضع آشکاری را نشان می‌دهد.

روسیه در شرایطی که پایگاه نظامی ۵ هزار نفری گیومری ارمنستان را در اختیار دارد با نیروی هوایی و پدافند هوایی این کشور می‌تواند همه تلاش‌های نیروهای متخاصم را با شکست مواجه کند.

ایران نیز پایانه مرزی نوردوز را در مرز آذربایجان شرقی با ارمنستان بسته است و عده ای گمان می‌کنند این کار به دلیل فشارهای داخلی ناشی از تجمعات حمایت از جمهوری آذربایجان در شهرهای آذری نشین است. در هر صورت اقدام ایران برای توقف مراودات اقتصادی با ارمنستان باعث بروز مشکلات اقتصادی بیشتر برای ارمنستان شده است کمااینکه مرزهای گرجستان نیز به روی ارمنستان بسته شده است و شرایط ارمنستان وخیم تر میشود.

همه موارد بالا را باید به این موضوع اضافه کرد که نخست وزیر ارمنستان فرماندهی مرزبانی این کشور را برکنار کرده که علت آن تیراندازی در شرایط آتش بس از داخل خاک ارمنستان به نیروهای آذربایجان در خطوط مرزی ارس و پاسخ متقابل نیروهای آذربایجانی است. هر چند آذربایجان هرگونه پاسخ به آتش طرف ارمنی را انکار میکند اما آتش دو طرف غیرقابل انکار است. همچنین نقض سه باره آتش بس در طول جنگ که هر دو طرف یکدیگر را متهم به آن می‌کنند چیزی نیست که بتوان آن را اراده طرف‌های سیاسی دانست.

چنانچه تاریخچه نیروهای مسلح کشورهای وارث اتحاد جماهیر شوروی سابق را مطالعه کنیم به روابط قوی میان نیروهای مسلح این کشورها با روسیه بر می‌خوریم که موضوع نفوذ در نیروهای نظامی این جمهوری ها را پیش می‌کشد.

اینکه روس‌ها یک پای نقض آتش بس هستند هنوز روشن نیست ولی در طرف ارمنی دست‌هایی موجود است که وضعیت را به سوی شکست نظامی، بی ثباتی سیاسی و اعتراض هدایت می‌کند. فضای غالب سیاسی ارمنستان بر علیه نخست وزیر پاشینیان است که عملا دولت و فرمانده قوای نظامی کشور را در دست دارد. تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه ها به عملکرد وی در ماجرای قره باغ تاخته اند.

اما چرا باید در شرایط جنگ چنین اتفاقی در ارمنستان بیفتد؟

کارنامه سیاسی نیکوول ووای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نشان می‌دهد که وی از دنیای روزنامه نگاری(ویراستار روزنامه هایکاکان ژاماناک) و نشر پا به عرصه سیاست گذاشته و سابقه مخالفت با دولت روسگرایان در سال ۲۰۰۷ و زندان سیاسی را در کارنامه دارد که در سال ۲۰۰۹ مورد عفو قرار گرفته است. پاشینیان که از سال ۲۰۱۲ نماینده پارلمان این کشور بوده در سال ۲۰۱۵ حزب «پیمان مدنی» و در سال ۲۰۱۷ ائتلاف راه کار را تاسیس کرده است.

وی مهمترین معترض نتیجه انتخابات مجلس شورای ملی سال ۲۰۱۸ و برتری سرژ سرکیسیان رییس جمهور سابق و کاندیدای حزب جمهوری خواه (روس گرا) بود که این نتایج را تقلب در انتخابات خوانده بود. پاشینیان توانست با پیاده روی از شهر گیومری تا ایروان موج مخالفان علیه وی را سازماندهی کند و سرکیسیان از مقام نخست وزیری در ۲۳ آوریل استعفا کرد. پاشینیان ۸ می همان سال با رای اکثریت نخست وزیر شد اما وعده‌های وی برای حل چالش‌های دوره های پیشین بدون راه حل مناسب به سرانجام نرسید که اعتراض‌های مردمی و مخالفان وی را پیش از جنگ به دنبال داشته است. ویژگی ممتاز وی در این دوره غربگرایی و کمر رنگی نقش سیاسی و اقتصادی روسیه در ارمنستان بوده است. حضور در تمرین‌های نظامی ناتو، برقراری روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا بجای روسیه و اظهار نظرهای جنجالی وی درباره پایگاه گیومری موضوعات داغ دوران تصدی قدرت از سوی وی بوده است. عزم دولت پاشینیان برای عضویت در پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) نگرانی های ایران را نیز تشدید می‌کند و در تضاد با منافع ملی کشورمان است.

ابتکار مخالفان

روبرت کوچاریان و سرژ سرکیسیان طی دیدار با نخست وزیر پیشنهاد استعفای وی را برای خروج از بحران مطرح کرده اند و بعید نیست در صورت امتناع نخست وزیر گزینه راهپیمایی و کودتای نظامیان با عنوان نجات کشور از شکست نظامی در جنگ قره باغ اتفاق بیفتد که در شرایط فعلی مورد قبول اکثریت جامعه این کشور نیز قرار می‌گیرد.

می‌توان مدعی شد جنگ اخیر بزرگترین فرصت را برای طرفداران روسیه در ارمنستان فراهم کرده است تا پاشینیان را با زمینه سازی به بهانه ناکارآمدی و شکست نظامی کنار بزنند و فاتحه غربگرایان را در این کشور بخوانند.
البته پاشینیان به عنوان روزنامه نگار از تاریخ جنگ قره باغ سراسر درس عبرت نگرفته است. سناریویی مشابه این ماجرا در سال ۱۹۹۲ برای ایاز مطلب اف رییس جمهور آذربایجان طرح ریزی شد که ابتدا شبه نظامیان جبهه خلق آذربایجان(هوادارن ابوالفضل ایلچی بگ) جبهه لاچین و شوشا را در مقابل هجوم ارتش ارمنستان تخلیه کردند و پس از فاجعه خوجالی، این شبه نظامیان با حضور چند هزار نفری در باکو و مقابل کاخ ریاست جمهوری به عمر دولت پایان دادند. البته دولت بعدی یعنی دولت ابوالفضل ایلچی بگ نیز چندان دوامی نداشت و شکست‌های نظامی همراه با بحران اقتصادی و کودتای سیاسی حیدر علیف که از حمایت سیاسی ایران برخوردار بود باعث فروپاشی دولت ابوالفضل ایلچی بگ شد و عوامل سیاسی و نظامی دولت ابوالفضل ایلچی بگ به عنوان عامل شکست‌های آذربایجان برکنار و زندانی شدند. 

چنین تغییر احتمالی می‌تواند مسیر جنگ اخیر را به سمت دیگری تغییر دهد و ارمنستان با حمایت روس‌ها این بار چهره جدید با استراتژی نو نمایان کند که به هیچ وجهی برای ائتلاف آذربایجان خوشایند نخواهد بود. این ناخوشایندی از جایی شروع می‌شود که این ائتلاف مانند یک قمارباز همه برگ‌های خود را پای میز جنگ رو کرده و استراتژی نظامی آن در طول یک ماه گذشته شناخته شده است. برتری هوایی در سایه پرواز پهپادها، گلوله باران شدید، نفوذ گروه‌های کماندویی به پشت جبهه حریف و سپس حملات زرهی و پیاده استراتژی آذربایجان است که دیگر چیز پنهانی ندارد.

 طاها عبدالهی
طاها عبدالهی
کارشناس مسائل قفقاز
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدمهدی بندرچی پنجشنبه, ۸ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

    عالی بود
    استفاده کردیم
    هم اطلاعات خوبی داشت هم جورچین مطالب مرتبط یک ایده واضح ارائه می داد
    معلوم شد پوتین همانطور که مشهور شده یک عنصر غیرقابل اتکاء و یک روباه سیاسی است
    باید دید چه سودای ژئوپلیتیکی در سر اوست که اینطور در قره باغ بازی می کند
    با همه این اتفاقات هنوز زود است که کار پوتین را تحلیل کنیم از طرفی هم منتظر نتایج انتخابات آمریکاست که اگر بایدن پیروز شود یکی از درگیری های اصلی او مساله پوتین و حقوق بشر در روسیه و همچنین پیمان مصالحه هسته ای با این کشور است.
    مطلب بسیار خوبی نوشتید
    بیشتر از این مطالب منتشر کنید

    پاسخ
    1. مهدی حبیب زاده میبدی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

      تحلیل بسیار جالبی بود و حقایق پنهانی داشت که کم تحلیلی به آن پرداخته بود
      اضافه بر ای همین نخست وزیر ارمنستان التماس اسرائیل کرد که با آن رابطه برقرار کند و الان اسرائیل پشت به او کرده
      و اخیراً هم برای نشان دادن اسلام‌ستیزی اش
      با رئیس جمهور منفور فرانسه ابراز همدردی کرده.
      آخر هیچ کس نیست بگوید مرتیکه احمق
      ۲ هزار کیلومتر از خاک قره باغ را از دست داده‌ای دیگر چرا با مکر مکرون ابراز همدردی می کنی،
      و بر روی زخمی که مکرون بر جهان اسلام وارد کرده نمک میپاشی

    2. کاوه شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

      ارمنستان یکی از معدود کشورهای جهان هست که جمعیت دیازپورای آن از جمعیت ساکنان ارمنستان بیشتر است و صد البته واضح است که لابی ارامنه در فرانسه یکی از قدرتمندترین و بانفوذترین لابی های ارمنستان در فرانسه این کشور مهم اتحادیه اروپا و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل می باشد.با عنایت به این موارد می توان نتیجه گرفت در چنین شرایطی که دولت غربگرای ارمنستان در حال شکست در جنگ قره باغ می باشد هرگونه تمجید از رفتارها و سیاستهای دولت ماکرون می تواندنوشداروی پاشینیان قبل از مرگ و برون رفت از باتلاق وضعیت فعلی تلقی شود.

  2. سید رسول زنگانلی پنجشنبه, ۸ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳

    خوب بود مرسی.

    پاسخ
  3. سیدعلی پنجشنبه, ۸ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱

    بسیار جالب و قابل تامل. ممنون

    پاسخ
  4. علی اس اس پنجشنبه, ۸ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸

    تمام کشور هایی که راس قدرتش دست غربگرا ها بوده وضعیتش رفته به فنا این میگم یک عده شاید مسخره کنن ولی یک واقعیت هستش چون این حرف رو که من میگم بر اساس دلیل میگم نه چیز دیگه

    پاسخ
  5. محمد پنجشنبه, ۸ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵

    به امید نابودی غربگرایان و شرق گرایان همه عالم و ظهور حاکم مطلق جامعه جهانی مولا صاحب الزمان (عج)

    پاسخ
  6. ناشناس جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴

    گرجستان آذربایجان ترکیه مرزهایش را به ارمنستان بسته اند شما هم میگید ایران هم مرزشرو به ارمنستان بسته روسیه چطور به ارمنستان سلاح می‌فرسته فکر کردید با بچه طرف هستید ارمنستان با ترکیه آذربایجان گرجستان و ایران مرز داره

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

      اگر مقداری فکر کنید متوجه خواهید شد که امروزه با هواپیماهای باری تسلیحات و تجهیزات ارسال میکنند! نیازی به عبور از مرز زمینی نیست. همانطور که از اسرائیل با هواپیمای باری تسلیحات و تجهیزات نظامی به باکو ارسال میشود تا سرزمین اسلام را آزاد کند!

    2. امید جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵

      داداش ولش کن ……
      در ضمن ارمنستان و آذربایجان روزی جزئی از ایران بودند و هم ارمنی و هم آذری در ایران هستند. ایران نمیتواند از یکی جانب داری کند… همانطور که یک مادر نمیتوانم فرقی بین فرزندان قائل باشد .

    3. مهدی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

      زمانی از خاک ایران بودند که حکومت ترکی داشتند ،با آن منطق همه روی کره زمین زندگی میکنند و زمانی افغانستان هم خاک ایران بود ، البته کتابهای ایران این ادعا رو داره

    4. مسعود جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

      اسرائیل هرگز برای اسلام و سرزمین اسلامی قدمی بر نمی‌دارد ….
      اسرائیل با دولت فاشیسم و نژاد پرست و اسلام گریز آذربایجان توافق کرده تا موی دماغ ایران بشه و نقشه پلید داره ….

    5. امید جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

      نخست وزیر قبلی ارمنستان روسگرا بود.
      پاشینیان غرب‌گراست. همه‌ی این اتفاقات با چراغ سبز روسیه اتفاق افتاده. تا یه درسی به پاشینیان غربگرا داده باشه.

      آذربایجان قبل از درگیری نظامی چندین بار پیشنهاد داده بود که مثل قبل ارامنه و آذریا باهم توی اون منطقه مشترک زندگی کنن ولی پاشینیان قبول نمیکرد و …

      قربانیان این حملات فقط مردم عادی و بی‌گناهه…

      صلح خوبه

  7. نیما صاد جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱

    احسنت
    ممنون از تحلیل‌های خوب شما طاهای عزیز

    پاسخ
  8. مهدی حبیب زاده میبدی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

    بسیار جالب بود
    ممنون

    پاسخ
  9. بهروز جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

    اشتباهت زیاد بود ارتش اذربایجان تنهایی میجنگد تروریستای کردی وسوری طرف ارمنستان هستش .درواقع اذربایجان نیازی نداره به پاکستان و ترکیه خاهشن مطالب رو درس بنویس.

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

      حضور نیروهای سوریه ای در آذربایجان شایعه نیست. حتی خود مسلحین از حضورشان در آذربایجان فیلم و تصاویر منتشر کرده اند. تاکنون اجساد بسیاری از همین مسلحین به سوریه منتقل شده و حتی محل سکونت و روستای تعدادی از این مسلحین در سوریه نیز مشخص شده است! حتی اخیرا یک فرمانده بارز مسلحین در قره باغ کشته شده است. این موضوع آنقدر واضح و روشن است که انکار آن توسط آذربایجان احمقانه به نظر میرسد.
      اما برعکس در طرف ارمنستانی هنوز تصاویر قابل استنادی از حضور PKK و امثالهم در دسترس نیست.

    2. ایرانی شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

      ارمنستان دارای جمعیت کردی است که ایزدی هستند و آذربایجان جمعیت کرد مسلمان دارند تالشها هم در آذربایجان هستند و گروهی روس هم ساکن وتابع دو کشورند حالا به روسهای اسیر واگنر گفته شود غلط است به نیروهای ایزدی پکاکا گفته شود غلط است و سرپوش گذاشتن بر ورود تروریست‌ها توسط ترکیه به جنگ قره باغ آنهم زمانیکه عملا با فرستادن نیروهای ویژه کماندو در جنگ دخالت کرده و حضور کماندوهای پاکستانی تایید شده و بنحوی گوشه ای از نیروی هوایی اسرائیل در مناطق مرزی میهنمان جولان می‌دهد ویا توجیه آن غلط است

    3. انسان جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

      هم ترکیه هم سلاح های اسراییلی و هم تروریست های سوری. واقعیت رو نمیشه پنهان کرد، تروریستهایی که ترکیه برده اونجا تا به حال کشته هم دادن.

    4. Ali جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲

      ترکیه رسما نیرو فرستاده شما چشمات رو باز کنی میبینی. اپراتورهای پهپادهای اسرائیلی هم از اسرائیل اومدن. تروریست‌های بین المللی که در سوریه و لیبی هستند هم توسط ترکیه اعزام شدن فیلم‌هاشون هم هست که عربی صحبت میکنن.
      تعصب چشماتون رو کور کرده کارشون با ارمنستان تموم بشه تروریست‌ها میچرخند به سمت ایران اون موقع است که بیدارشدن شما فایده نداره.

    5. محمد جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲

      برعکس مشخصه آذربایجان بدون حمایت ترکیه و پاکستان و تروریست‌های سوریه قدرت یک کیلومتر بره جلو نداشت مشخصه آخه تمام پهبادهای ترکیه و اسراییل هستند و حتی تصاویر تروریست‌های سوریه هست که برای آذربایجان میجنگند دولت آذر بایجان اسلامستیز هست مشخصه های آف داره نقشه اسراییل بازی می‌کنه حالا ببین

    6. علی اس اس شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸

      خوبه نخست وزیر پاکستان تایید حدود چند هزار نیرو فرستاده کمک جمهوری جعلی باکو انوقت شما چطور میگی نیرو نفرستاده اسرائیل و ترکیه فرت فرت تجهیزات میدن جمهوری جعلی باکو تریکه هم کلی از تروریست های تحت حمایتش رو از سوریه لیبی اورده قره باغ نمیدونم این توجیه مسخره چی جمهوری جعلی باکو تنها میجنگه فقط کم مونده امریکا نیرو بفرسته کمک ش فعلا که ارمنستان تنها داره میجنگه تا باکویی که کلی حمایت نیرو براش فرستادن

  10. مجید جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

    عالی بود

    پاسخ
  11. حسین رضایی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

    بسیار تحلیل جالبی بود،گرچه عامل اصلی ضعف ارمنستان رو سطح پایین تر تکنولوژی نظامی در مقابل حریف هستش،اما احتمال کودتا و تظاهرات و برگشت ورق بعید نیست.

    پاسخ
  12. محمدرضا رحمانیان جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

    به این میگن یه تحلیل عالی..احسنت و ممنون

    پاسخ
  13. پیام علم قلیلو جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

    در کل مقاله ای جامع و نزدیک به واقعیت بود.
    فقط ازتون خواهش میکنم در مطلب جداگانه ای در مورد اسناد و شواهد حضور نیروهای نظامی ترکیه، پاکستان و سوری به بحث بپردازید.
    از ابتدای شروع جنگ آزادسازی قره باغ، شایعات حضور نیروی سوری در منطقه به گوش میخوره بدون هیچ گونه شواهدی، که صرفا جنبه تبلیغاتی داره و از سوی ارمنی ها مطرح میشه، که مشخصا هدفشون ایجاد رعب علی الخصوص در ایران هست.
    روی کاغذ بخواییم محاسبه کنیم، ارتش به مراتب مجهزتر آذربایجان، از نظر تعداد نیروی انسانی آموزش دیده نیز برتری محسوسی داره و احتمال استفاده از مزدور بسیار کم است.

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

      حضور نیروهای سوریه ای در آذربایجان شایعه نیست. حتی خود مسلحین از حضورشان در آذربایجان فیلم و تصاویر منتشر کرده اند. تاکنون اجساد بسیاری از همین مسلحین به سوریه منتقل شده و حتی محل سکونت و روستای تعدادی از این مسلحین در سوریه نیز مشخص شده است! حتی اخیرا یک فرمانده بارز مسلحین در قره باغ کشته شده است. این موضوع آنقدر واضح و روشن است که انکار آن توسط آذربایجان احمقانه به نظر میرسد.

  14. Majid جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

    نه ارمنستان ونه ایتلاف ادر ترکیه داعش وپاکستان این بی لیاقتی ایران اگر مقتدر بود ۴۸ ساعته هردو جمهوری رو میگرفت اذربایجان که برای ماست قسمتی واز ارمنستان همیشه برای ما بوده وکردستانها ۲۰ میلیون کردستان در ترکیه وکردستان در سوریه وکردستان در عراق وتا بغداد برا ایران بوده البته کل عراق ونصف ترکیه وگرجستان باید برگردند به ایران سرزمین مادری افغانستان کلا وتا رود یند ایلت وزیرستان وشمال پنجاب و قسمتی ازازبکستان سمر قند

    پاسخ
    1. علی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

      لطفا آرزوی چیزهای محال را نکید.

    2. علیرضا جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

      خواب دیدی خیر باشه

  15. علی ساعدی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

    بزرگترین درس تاریخ اینکه مدام تکرار میشه . و در این جنگ تکرار بر علیه ارمنستان . روسیه کشور غیر قابل اتکا به ارمنستان گوشزد که برادر بزرگتر روسیه است و بدون او ارمنستان قدرتی ندارد

    پاسخ
  16. کریم فولاد خوزستان جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

    اخبار و اطلاعات کامل و جامع از دوماه اخیر خسته نباشید سردبیر

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

      خیلی ممنونم دوست عزیز

  17. محمد جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

    تمام تحلیل ها خوب بود اما یک نکته بسیار حائز اهمیت است نباید دست عثمانیها به باکوو خزر برسه هر اتفاقی که پیش بیاد اون ۳۰تا۴۰کیلومتر مرز ارمنستان و ایران باید پابرجا بمونه در ضمن نباید به امید روسیه منافق باشند مسئولین.ممکنه که روسیه پشت پرده امتیازات خوبی از آذربایجان و عثمانیها گرفته باشه .امیدوارم رهبری ومشاورین سیاسی نظامی ایشان به این موضوع واقف باشند خطر داعش و عثمانیها و افراطیها از ناتو بدتر است وتمامیت ارزی ارمنستان باید به هر قیمتی حفظ بشه .بنده فکر میکنم منطقه قره باغ یه بهونه برای ائتلاف آذربایجان و عثمانیها و روسیه است ما باید حتما کمک باشیم ونزاریم ارمنستان نابود و نخجوان به آذربایجان بچسبه و این خط قرمز ما باشه

    پاسخ
  18. رحیم جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

    مطلب خوبی بود.به امید رهایی و آزادی اراضی آذربایجان عزیز

    پاسخ
    1. آذر اوغلو جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

      بامیدخدا ورشادتهای دلاور مردان ارتش آذربایجان اراضی اشغالی از دست متجاوزین آزاد خواهدشد

  19. وحید جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

    بسیار بسیار عالی و دقیق بود واقعا ممنون

    پاسخ
  20. مهدی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

    تمام این قضایابه ماثابت میکنه که امنین هرکشوری فقط باقدرت نظامی سیاسی واقتصادی خودش.روس هاتوکل تاریخ غیرقابل اعتمادبودند.ازطرفی چشم داشتن به کمک غربی هاهم اشتباه بزرگتریه.متاسفانه ماهم توی این اواخر داریم همین راه اشتباه میریم.شایدروسیه ازحق وتوش توسازمان ملل برای ما خرج کرده باشه اما قطعا صدهابرابرش چپاول کرده

    پاسخ
  21. داریوش جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

    فکر نکنید آذربایجان پیروز بشه برای ما خوبه بر عکس به ضرر ما هست چون فردا ادعای مالکیت آذربایجان شرقی و غربی رو هم میکنه

    پاسخ
  22. Mostafa جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸

    ممنون دیدگاه خوبی بود

    پاسخ
  23. آقای دور اندیش جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱

    آقای طاها عبدالهی تحلیل حضرت عالی اشتباه و طرف داری یک جانبه از علی اف بود …باید نگاه اقتصادی کرد و اینکه کارتل های نفتی و معادلات نفت چطور پیش میره …ضمنا آقای عبدالهی تحلیل احساسی و فارق از نکات مهم بود فقط و فقط نظر شخصیت بود تا یک پروتکل باز و زوایای دید مناسب …

    پاسخ
    1. طاها عبدالهی شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

      سلام. طاها عبدالهی هستم. تحلیلها و پیش بینیهای قبلی را هم بخوانید. نقش اقتصادی ترکیه و اسراییل در آذربایجان و این جنگ نوشته شده است. موضوع نفت و گاز در تحلیلهای بعدی مطرح میشود و این تحلیل به وضعیت چینش نیروهای سیاسی و ارمنستان اختصاص داشته است. متاسفانه بیشتر تحلیلگران فقط از آذربایجان مطلب منتشر میکنند و به موضوع ارمنستان کمتر اشاره میکنند. با تشکر

  24. آدر جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸

    ۳۰سال تکه ای ازخاک اذرباییجان دست ارمنستان بودحالااگه تیکه ای ازخاک ارمنستان دست آذرباییجان باشه چه عیبی داره
    چیزی که عوض داره گله نداره

    پاسخ
  25. عباسی جمعه, ۹ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹

    آذربایجان هم از نظر جمعیت هم وسعت هم اقتصاد از ارمنستان جلوتره و نیازی به بقیه نداره،در جنگ دهه نود میلادی هم ارمنستان با مشارکت نظامی روسیه توانست قره باغ رو اشغال کنه

    پاسخ
  26. کاوه شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

    از ارسال این مقاله سپاسگزارم .کاش از جاه طلبی های ترکیه در منطقه و نقش این کشور و رژیم اشغالگر قدس در جنگ اخیر هم صحبت می شد.

    پاسخ
  27. امیراحمدی شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

    اینکه روسیه ازپاشینیان نخست وزیرغربگرای ارمنستان دل پر دارد شکی نیست ولی درحقیقت پشت پرده درگیری های باکو وایروان تقابل روسیه مرموز وترکیه فرصت طلب سایه افکنده وتنها تفاوت پوتین واردوغان در این است که ترکیه با اسب تروی ونیروهای اجاره ای وارد معرکه شده ولی روسیه در منطقه قفقاز سرزمین قفقازاشرافیت سوق الجیشی دارد وازهم اکنون کاملا مشهود است که در کمین نشسته تا با تادیب نخست وزیرغرب گرای ارمنستان وتادیل قدرت سیاسی ونظامی شخص پاشینیان(نه ارمنستان) حرفش را بکرسی بنشناد وباپیشروی آذربایجان هردو کشورتازه بدوران رسیده به تعادل برسند یعنی آذربایجان با بازپس گیری قسمتی از سرزمینهای از دست رفتهوخود از نظر حقوق بین الملل شناخته شده که حق مسلم حاکمیت آذربایجانست
    و سوای از منطقه مورد مناقشه قرباغ بتصرف ارمنستان درآمده وتاکنون ارمنستان هیچ وقعی به قطع نامه های سازمان ملل نکذاشته وکستخی میکند اگر پیش روی آذربایجا باهمین سرعت به پیش رود وجنگ ودرگیری به منطقه اصلی موردمتاقشه قرباغ وخانکندی برسد تازه اول جنگ ودرگیری وخون خون ریزی شروع خواهد شدوامکانواینکه یک فاجعه انسانی دیگری روی دهداز نظرهادورنیست، دراینصورت به احتمال اینکه با پادرمیانی قدرت های منطقه ای مثل ایران وروسیه وترکیه وفرامنطقه متطقه ای هردوطرف برسرمیز مذاکره برگردن محتمل است در غیر اینصورت اگر آذربایجان با پشتیبانی ترکیه وبا سلاح های اسرائیلی همچنان پیشروی کند ومرکز فرماندهی سیاسی ونظامی قرباغ وخانکندی را بتصرف خود درآورد باتوجه به غرور مکتسبه اینکه متوجه تصرف قستمی ازخاک جنوبی ارمنستان هم بشود از نظرهاو دیکاهای سیاسی دورنیست که با یک تیر ۳ نشان بزند هم مواصلات خاکی نخجوان را به آذربایجان وصل کند وهم ارتباط مرزی ارمنستان با ایران را قطع کندومهمتر ازهمه آرزو وآمال دیرینه ترکیه را برآورده کند ودر اینجاست که دستهای پشت پرده ورویائی اصلی روسیه باترکیه نمایان خواهد شده ودرهمینجاهم نقش ایران نظاره گر مثل یک وزنه نقش آفرین خواهد کرد.

    پاسخ
  28. آیت شنبه, ۱۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

    سلام .تحلیل خوبی بود. سیاست کشور ایجاب میکند ما با ارمنستان روابط مستحکمتر داشته باشیم ولی بدون پاشینیان. چون غرب گرا و غریب پرست است دوستان و همسایگان را فراموش کرده و به دامان غرب رفته . روسیه و ایران درس خوبی به او دادند انشالله برکنارش میکنند.در ضمن دوستان بدانید نباید آذربایجان و ترکیه مرز مشترک داشته باشند چون همانند ارمنستان فرصت را غنیمت بشمارند ایران و روسیه را دور می‌زنند به نقشه خوب توجه کنید ارمنستان سدی هست بین این دو کشور.انشاالله دوباره این دو کشور به مرزهای ۱ماه پیش خوش برمیگردند که از همه بیشتربه نفع ایران هست.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.