پرسش مخاطب: حوثی ها یا انصارالله؟

یکشنبه 25 آبان 1399 - 00:57
https://iswnews.com/?p=38830

به کار بردن کدام لفظ برای این جنبش یمنی صحیح است؟

پاسخ:
جنبش انصارالله نام یکی از جریان های یمنی است که توسط شهید سیدحسین بدرالدین الحوثی نهادینه شد و پیش از این با نام “شباب المؤمن” شناخته می‌شد.

این جریان در سالهای ابتدایی فعالیت در میان مردم یمن و رسانه ها با نام “حوثی‌ها” نیز مطرح شدند. نام حوثی نیز برگرفته از نام خاندان سید حسین بدرالدین، بنیانگذار این جنبش است که برگرفته از نام مدیریتی در استان عمران در شمال یمن است.

حال سوال اصلی این است که استفاده از واژه (حوثی) برای جنبش انصارالله چه مشکلی دارد؟

همانند سایر کشورهای منطقه غرب آسیا، کشور یمن هم دارای نژادهای گوناگون و قبایل مختلف است و در طول تاریخ این ویژگی در شکل گیری حکومت در این منطقه بسیار تاثیرگذار بوده است.
حالا این ویژگی باعث شده تا اتاق فکری رسانه‌ای غربی یک جنبش مردمی و وسیع در یمن را به نام یک خاندان محدود کنند و به جنگ فعلی برچسب جنگ طایفه‌ای بزند. در مطالب گذشته هم عنوان کرده بودیم که طرح تجزیه کشورهای اسلامی از طریق تفاوت دو مولفه دنبال می‌شود: ۱- نژاد ۲- مذهب
و در یمن نژاد و طایفه مدنظر سعودیها قرار گرفته است. البته این بدان معنا نیست که تفاوت مذهبی در یمن ابزاری برای تفرقه و جنگ افروزی قرار نگرفته است، اما تفاوت نژاد و اختلافات قبایل چاشنی اصلی این جنگ افروزی بوده است.
بنابراین به کار بردن واژه “حوثی” برای جنبش مردمی و فراگیر انصارالله ضمن دامن زدن به تحقق ادبیات رسانه‌ای دشمن، نادیده گرفتن پیوستن دهها حزب، جریان سیاسی و قبیله و همچنین میلیونها نفر مردم متحد انصارالله است.

برای درک این موضوع شناخت ترکیب جمعیتی استانهای الحدیده، صعده، مأرب و… که مطالب آن در آرشیو بخش یمن “تحولات جهان اسلام” وجود دارد، توصیه می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.