مسیر فتح مأرب چگونه طی خواهد شد؟ – شماره سوم

دوشنبه 10 آذر 1399 - 22:32
https://iswnews.com/?p=39230

در مطلب شماره دوم به بررسی راههای مختلف پیشروی انصارالله در استان مأرب پرداختیم. حال بر این مبنا، با بررسی چند خبر مهم دیگر از تحولات اخیر این محور به تحلیل و بررسی اتفاقات پیش رو می‌پردازیم.

همان طور در مطالب گذشته عنوان کردیم مسیرهای پیش روی انصارالله در این مرحله از درگیریهای جبهات مأرب و الجوف شامل موارد کلی زیر می‌باشد:
۱- پاکسازی مدیریت رغوان
۲- حرکت به سمت پایگاه کنایس
۳- حرکت در مسیر پایگاه الرویک
۴- حرکت از جنوب مأرب
۵- حرکت از مسیر غربی


در این راستا انصارالله در روزهای اخیر حملات موشکی به مواضع ائتلاف سعودی در مأرب را به اردوگاه تداوین که محل استقرار تجهیزات و آموزش نظامی نیروهای ائتلاف است، متمرکز کرده و براساس اطلاعات منبع میدانی “تحولات جهان اسلام” تنها در یک نمونه از این حمله ها موفق به انهدام یک فروند بالگرد (مستقر در تداوین) و تلفات بیش از ۱۵ نفر که ۷ نفر آنها جزء نظامیان سعودی بوده‌اند، شده است.
طبق آخرین بررسی های ما، انصارالله در یک ماه اخیر بیش از ۸ حمله موشکی و پهپادی به اردوگاه تداوین داشته است که در جریان آنها از ۱۸ فروند موشک بدر یک و بدر p_1 و… استفاده شده است که این حجم از حملات در این بازه زمانی گویای نقش مهم اردوگاه تداوین در پشتیبانی جبهه مأرب علیه انصارالله است.
با توجه به برتری انصارالله در درگیریهای زمینی و همچنین تضعیف پایگاه مردمی ائتلاف در مأرب، ائتلاف سعودی بیش از پیش رو به اعزام نیروهای القاعده و داعش به یمن آورده است. بنابر گزارش منابع محلی، در آخرین سری از همکاریهای القاعده و سعودیها، سه فرمانده القاعده به نامهای “عبدالله علی حمد میقان”، “راید بن سعود بن معیلی” و “سلمان علی حمد میقان” که در جنگ سوریه شرکت داشته‌اند، به همراه دهها نفر از اعضای این گروه تروریستی از سوریه وارد مأرب شده‌اند. بنابراین یکی از دلایل حملات مکرر موشکی انصارالله به پایگاههای ائتلاف در مأرب از جمله تداوین، تضعیف پشتیبانی و برهم زدن هماهنگی القاعده با سایر نیروهای ائتلاف می‌باشد.

انصارالله برای فتح مأرب، دو استراتژی دارد: ۱- عملیات نظامی ۲- مذاکره با قبایل.
طبق گزارشهای اخیر منابع محلی، برخی قبایل مأرب اخیرا جلسه‌ای با محوریت مسائل جنگ و درگیریهای مأرب برگزار کرده‌اند و بیانیه‌ای نیز تحت عنوان “بیانیه اجتماع جوانان مأرب” از این جلسه صادر شده است که شامل نکات مهمی مبنی بر موارد ذیل است:
«الف- قبایل مأرب در جنگ ۶ ساله با انصارالله تاکنون ۶۳۲۶ نفر کشته و ۲۱۴۴۸ نفر تلفات داده اند و از کشیده شدن جنگ به داخل مأرب هراسی ندارند.
ب- نیروهای خارجی و بیگانه به جهت پایان دادن به جنگ در مأرب، بایستی از این استان خارج شوند.
ج- تمام بزرگان و شیوخ قبایل مأرب با اتخاذ موضعی واحد، بایستی با طرف های جنگ بخصوص حکومت صنعاء (انصارالله) مذاکره و توافق کنند و مأرب را از جنگ و خونریزی دور کنند.
د- کنترل و مناصب اداره‌ی مأرب به اهالی این شهر و جوانان قبایل سپرده شود.»
از این رو می‌توان گفت فشار قبایل بر حزب اصلاح و دولت مستعفی منصورهادی بسیار زیاد شده و با رسیدن انصارالله به دروازه‌های غربی شهر مأرب این فشارها به اوج خود برسد. همچنین گفته می‌شود قبایل عبیده (ساکن در نیمه شرقی مأرب) مذاکره با انصارالله را آغاز کرده‌اند که در روند آزادسازی بی دردسر مأرب توسط انصارالله تاثیر زیادی دارد.

با توجه به این موارد یاد شده انصارالله در حال حاضر دو برنامه “مذاکره با قبایل مراد و عبیده” و “تشدید حملات موشکی به پایگاههای ائتلاف” را پیش گرفته و با تدارک نظامی انصارالله در مدیریت صرواح، بنظر می‌رسد عملیات در جبهه غربی شهر مأرب نیز بزودی آغاز شود.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حبیب سه شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹

    سلام
    تحلیل خوبی بود
    ممنون

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.