فعالیت‌های جاسوسی چین در افغانستان افشا شد

جمعه 5 دی 1399 - 19:31
https://iswnews.com/?p=39699

اخیراً افشای اطلاعات مرتبط به هویت ۱۹۵ کادر حزب کمونیست چین یا (سی‌سی‌پی) باعث شد که شبکه گسترده جاسوسی چین در سراسر جهان افشا شود. کشف این شبکه، مداخله چین در امور کشورهای دموکراتیک و عمق فعالیت‌های جاسوسی آن کشور را نشان می‌دهد.

سازمان امنیت ملی افغانستان اخیراً یک شبکه پیچیده از جاسوسان چینی را کشف کرده است که نشانگر تحرکات جاسوسی حزب کمونیست چین برای تأثیرگذاری ژئوپلیتیک، برای حضور بیشتر این کشور در منطقه است.
در جریان این عملیات سازمان امنیت ملی افغانستان که در تاریخ ۱۰ دسامبر سال جاری بوده است، یک مأمور اطلاعاتی چین به نام “لی یانگیانگ” (Li Yangyang) که از جولای سال جاری در افغانستان فعالیت داشت، در محل اقامتش در شهر کابل دستگیر شد و از محل اقامت وی اسلحه، مهمات و مواد منفجره از جمله پودر کتامین را کشف شده است.
سازمان امنیت ملی افغانستان در همان روز طی عملیاتی دیگر، یک جاسوس چینی دیگر به نام “شا هونگ” (SHa hung) را در محل اقامتش در منطقه شیرپور شهر کابل دستگیر کرد و در جریان جستجوها مواد منفجره و سایر مواد ممنوعه از محل سکونت وی کشف شد. به علاوه این دو نفر، هفت جاسوس چینی دیگر شامل یک شهروند تایلندی توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر شده‌اند که تمامی افراد بازداشت‌شده به عنوان جاسوسان چینی در افغانستان فعالیت می‌کرده‌اند.

نیروهای امنیتی افغانستان مدعی هستند که “لی یانگیانگ” و “شا هونگ” افراد مهم این شبکه جاسوسی بوده و با فرماندهان گروه تروریستی شبکه حقانی رابطه داشته‌اند. آنها همچنین مدعی هستند که سازمان ISI پاکستان نقش میانجی میان شبکه حقانی و مأموران اطلاعاتی چین را داشته است.
چین علاوه بر این، از طریق پاکستان برای مقابله با نفوذ آمریکا به طالبان نیز کمک های نظامی و… می‌کند.

به گفته مقامات امنیتی افغانستان، جاسوسان چینی با فرماندهان طالبان برای ردیابی و نظارت بر جنگجویان اویغوری که به افغانستان یا غرب آسیا فرار کرده‌‌اند، دیدار و همکاری دارند و این موضوع را به دولت چین گزارش می‌دهند. “لی یانگیانگ” و “شا هونگ” مناطق مسکونی اویغورها در استان بدخشان را تحت تمرکز قرار داده بودند و با ارتباط با طالبان، القاعده و شبکه حقانی و همچنین سازمان ISI از جنبش و فعالیت‌های اویغورها به دولت چین گزارش می‌دادند.
یک منبع آگاه به زی نیوز گفت: «جاسوسان چینی در حال کار روی پروژه هدف قراردادن و از بین‌بردن رهبران اویغور در افغانستان از طریق تروریست‌ها بودند تا از تهدید جنبش شورشیان علیه حزب کمونیست چین جلوگیری کنند.»

پیش از این، در اواخر دهه ۱۹۹۰، دولت پاکستان به چین کمک کرده بود تا اویغورهایی را که از خشونت فرار کرده و به مناطق قبیله‌ای شمال‌غربی پاکستان پناه گرفته بودند، از بین ببرد. دولت پاکستان مخالفان اویغور را به چین برگرداند و یا آنان را ترور کرد.
شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اویغورهای فعال در افغانستان در لیست سیاه (سی‌سی‌پی) قرار دارند. دولت چین اویغورهای فعال در افغانستان را که برای دیدار با بستگان شان به سین کیانگ سفر می‌کردند، بازداشت کرده است.

این رابطه چین و پاکستان و گروههای تروریستی، علاوه بر خرابکاری در روند صلح در افغانستان، پیامدهای شومی برای ژئوپلیتیک منطقه‌ای و حقوق بشر اجتماع اویغور به همراه داشته است و در واقع این افشاگری باعث از بین رفتن اعتبار پاکستان در جهان اسلام و چین، در زمینه حقوق بشر شده است.

ترجمه: تواب طوطاخیل

منبع: سایت DNA india

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سیدعلی جمعه, ۵ دی, ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶

    خدایا کافران و ظالمان را در هرجای جهان، با هر اسم و رسمی لعنت و نابود بفرما، آمین

    پاسخ
  2. majid شنبه, ۶ دی, ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۲

    حالا ببینیم افغان ها جلوی سفارت چین و پاکستان تظاهرات میکنند یا فقط زبانشون برای ایران درازه !؟

    پاسخ
  3. بهزاد شنبه, ۶ دی, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

    یکی از کثیف ترین حکومت های جهان حکومت نکبت بار پاکستان هستش که ادعای دفاع از اسلام و مسلمانان رو هم داره

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.