پل خون، سالروز کشتار گاوکادال

پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 22:40
https://iswnews.com/?p=40974

کشتار گاوکادال واقعه‌ای است که در ۲۱ ژانویه ۱۹۹۰ میلادی در پل گاوکادال واقع در جنوب شرقی شهر سرینگر رخ داد و در جریان آن نظامیان هندی تظاهرات معترضین کشمیری را به خاک و خون کشیدند.

در سال ۱۹۹۰ میلادی به دنبال انتصاب “جاگموهان مالهوترا” سیاستمدار هندی بر فرمانداری ایالت کشمیر، نیروهای امنیتی هندی در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی ۶۸) برای بازداشت مسلحین کشمیری و جستجو برای کشف سلاح‌های غیرقانونی به خانه‌های مردم هجوم برده و صدها نفر را دستگیر کردند.
صبح روز بعد هزاران نفر از مردم کشمیر در خیابان‌های سرینگر تجمع کرده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و استقلال کشمیر شدند. “جاگموهان مالهوترا” فرماندار هندی دستور منع تردد و حکومت نظامی را صادر کرد. در روز ۲۱ ژانویه (۱ بهمن ۶۸) مردم با سر دادن شعارهای استقلال طلبانه به سمت پل گاوکادال حرکت کردند. نیروهای امنیتی درصدد بستن پل برآمده و با معترضین درگیر شدند و با شلیک نظامیان هندی به سمت معترضین کشمیری دهها نفر شهید و زخمی شدند.
در جریان این کشتار که بدترین قتل عام در تاریخ معاصر کشمیر عنوان شده است (بنابر گزارش‌های محلی و…) بین ۵۰ تا ۲۸۰ نفر جان باخته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.