ترکیه به دنبال فتح فضا

پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 16:39
https://iswnews.com/?p=41476

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با حضور در مراسم معرفی برنامه ملی فضایی مرکز فرهنگی بش‌تپه در آنکارا (پایتخت این کشور) قول فتح فضا در یکصدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه را داده است.

اردوغان در این مراسم مدعی شده است: تمدن‌مان پیشگام صدها ساله عدالت، اخلاق و صلح روی زمین بوده و به دنبال کشف راهی در سفر آسمانی خود است و باید در رقابت فضایی پیشرو باشد.

اردوغان در ادامه گفته است: روند ادغام ماهواره دیده‌بانی İmece (نخستین تولید داخلی و ملی‌ ترکیه) تمام شده و فرآیند آزمایش‌های آن در کنار مطالعه و تحقیق روی ماهواره گوک ترک-۳ برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا در تمام شبانه ‌روز ادامه دارد.

وی از بکارگیری نرم‌افزارهای داخلی ساخت مهندسان تُرک برای تامین امنیت اطلاعات ماهواره ها در آینده نزدیک سخن گفته و تصریح کرده است: فراخوان‌ها و مسابقاتی را ترتیب خواهیم داد که به دانشگاهیان، کارآفرینان و شهروندان فرصت می‌دهد تا به اهداف ما کمک کنند.

 رییس جمهور ترکیه درباره منابع مالی طرحهای فضایی این کشور گفته است: طی ۱۸ سال گذشته برای ۵۶ پروژه در حوزه ماهواره، فضا، سیستم‌های پرتاب و تجهیزات فضایی در مجموع ۲.۱ میلیارد لیره بودجه فراهم شده است.

اردوغان همچنین گریزی به مسئله فلسطین نیز زده و تاکید کرده است: ما باید در امر مهم برنامه ملی فضایی برای برادران عربی که در محله‌های یهودی‌نشین تحت فشار قرار گرفته و در چنگال فاشیسم و ​​شبکه‌های جنایتکار گیر افتاده‌اند، موفق شویم. راه برقراری عدالت در جهان از طریق حضور قوی در فضا می‌گذرد.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به ساخت گسترده هواپیماهای بدون سرنشین در این کشور تاکید کرده است: با سرمایه گذاری در بخش ساخت پهپاد‌های مسلح و غیر مسلح در زمان مناسب موفق شدیم تغییر دهنده این رقابت‌ها باشیم.

وی  از زبان‌شناسان‌ و مردم این کشور خواسته تا نامی ترکی برای مسافران فضایی‌مان بیابند. ترکیه با ۸۳ میلیون نفر جمعیت که تنها عضو مسلمان پیمان دفاعی سازمان آتلانتیک شمالی است اهداف ده گانه برای برنامه ملی فضایی به شرح زیر ارایه کرده است:

– نخستین و مهم‌ترین هدف‌ در برنامه ملی فضا برقراری تماس با ماه در یکصدمین سالگرد جمهوریت است که نخستین پرتاب فضاپیما در مدار نزدیک با همکاری بین‌المللی محقق می‌شود.
– دومین هدف ترکیه تلاش برای برندسازی برنامه ملی فضایی است تا بتواند در زمینه تولید نسل بعدی ماهواره با جهان رقابت کند.
– سومین هدف‌ نیز توسعه سیستم موقعیت‌یابی و زمان بندی متعلق به ترکیه
– چهارمین هدف‌ دسترسی به فضا و راه‌اندازی یک بندر فضایی
– پنجمین هدف سرمایه‌گذاری در حوزه آب و هوای فضایی و توسعه اختیارات ترکیه در فضا‌
– ششمین هدف ارتقای ترکیه در مشاهدات نجومی و ردیابی اجسام فضایی از سطح زمین به سطح بالاتر
– هدف هفتم نیز توسعه بیشتر سیستم اقتصاد صنعت فضایی در این کشور
– هدف هشتم در برنامه فضایی، راه‌اندازی منطقه توسعه فناوری فضایی
– هدف نهم نیز توسعه منابع انسانی کارآمد و با کفایت در زمینه فضا
– دهمین و آخرین هدف برنامه فضایی‌، اعزام یکی از شهروندان‌ به فضا برای وظیفه علمی برای روشنگری راه نسل‌های آینده

طبق طرح ریزی برای تحقق هدف نخست، پرتاب راکت هیبردی ساخت ترکیه به مدار زمین و فرود در سطح ماه تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود تا پرچم این کشور با نقوش هلال ماه و ستاره در کره ماه نصب شود. در سال ۲۰۲۸ نیز فضاپیما به مدار نزدیک می‌رود و و اولین پرتاب با این موشک‌های ملی انجام می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.