روابط عربستان سعودی و ترکیه؛ از پهپاد تا خاشقچی

چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 15:18
https://iswnews.com/?p=42708

رونمایی اردوغان از درخواست خرید پهپادهای ترکیه‌ای توسط عربستان سعودی نشانگر ابعاد جدیدی از روابط دو کشور است.

اردوغان روز گذشته بدون بیان جزئیات دیگری از این درخواست، به روابط نظامی عربستان و یونان و انجام مانور نظامی مشترک اخیر این دو کشور اشاره کرد و به طور تلویحی درخواست سعودیها را منوط به کاهش ارتباط و توقف همکاریهای نظامی با رقیب جدی ترکیه یعنی یونان کرد.

با توجه به اینکه این درخواست پس از سالها روابط سرد سعودیها و اردوغان بخاطر مسأله قتل خاشقچی مطرح می‌شود، می‌توان گفت فصل جدیدی در روابط کشورهای عربی با ترکیه را رقم خورده است و بخشی از علت این تجدید روابط را می‌توان عدم حمایت ویژه دولت جدید آمریکا از عربستان، و ناکارآمدی تسلیحات چینی و… در جنگ یمن و همچنین شکست‌های اخیر ائتلاف سعودی در یمن دانست.

در صورتی که توافقی بین بن سلمان و اردوغان در این مذاکرات حاصل شود، کشورهای عربی دیگر نظیر امارات، مصر و… نیز سطح روابط با ترکیه را افزایش خواهند داد و این موضوع منجر به افزایش رشد اقتصادی ترکیه خواهد شد و این رشد برای تداوم بخشیدن به حکومت حزب عدالت توسعه در ترکیه لازم است. بنابراین دو طرف به این مذاکرات به چشم حل مشکلات داخلی و خارجی خود نگاه می‌کنند و این نگاه سطح اهمیت روابط ترکیه و عربستان سعودی را از یک مذاکرات ساده بالاتر می‌برد.

محورهای اصلی مذاکرات ترکیه و سعودیها مواردی چون:
۱- قرارداد فروش پهپادهای ترکیه‌ای به سعودیها
۲- خاتمه دادن به ماجرای قتل خاشقچی
۳- روابط عربستان و یونان
۴- ترغیب کشورهای دیگر به افزایش سطح روابط با ترکیه و… می‌تواند باشد و ممکن است به مسائل منطقه‌ای نظیر “دخالت نظامی ترکیه در یمن” و “مقابله با کشورهای محور مقاومت” نیز منجر شود.

به هر صورت دیپلماسی فعال و واکنش‌های مناسب ایران و محور مقاومت به خصوص در زمینه‌ی یمن می‌تواند در سطح روابط ترکیه و عربستان سعودی تاثیر گذار باشد.

محراب
محراب
کارشناس مسائل مناطق غرب آسیا، آسیای میانه و شمال آفریقا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سیدعلی چهارشنبه, ۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳

    سلام، قلم توانایی دارید ولی ای کاش منظورتونو از واکنش های محور مقاومت رو بازتر میکردید، بازهم ممنون به خاطر سایتتون

    پاسخ
  2. جمعه, ۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷

    سلام.هیچ کاری نمی تونه بکنه در یمن،بزرگ تر از ترکیه،یعنی امریکا و انگلیس همین الان اونجا هستن! این یعنی در سطح اربابشونه؟! اینا همش بازی،قبل از این هم پشت پرده باهم بودن! قاعدتا و بدون شک لائیک و سکولار و منافقین اختلاف بسیار وحشتناکی باهم دارن!(چون منطق هوای نفس،و ایده های من دراوردیه!) اما سر مسئله خدا و منافعشون که میرسه! همه باهم جمع میشن! همانطور که شوروی و امریکا و باقیشون در زمان جنگ ایران،باهم جمع شدن!
    البته من درکشون میکنم! چون الان مثل اتیش جهنم ! داران از درون میسوزن! همشون! یک حکومت دینی! انسان ها درستکار،بلند شدن پرچم الله اکبر! پرچم مبارزه با ظالمان حال حاضر! ترس تمام وجودشون رو گرفته.. ولی هیچ غلطی نمی تونن بکن..انشالله بزودی یمن ازاد میشه.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.