نگاهی به گفتگوهای راهبردی عراق و آمریکا

شنبه 21 فروردین 1400 - 13:07
https://iswnews.com/?p=43643

در ادامه گفتگوهای راهبردی عراق و آمریکا، دور جدید این گفت‌وگوها مجددا در ۱۸ فروردین آغاز شد و قرار شد دو طرف در زمینه‌های مختلفی مانند امنیتی، اقتصادی، سیاسی، مبارزه با تروریسم، تعداد نظامیان آمریکایی و نحوه و زمان خروج آنان از عراق و موضوعات مختلف دیگر بحث و گفتگو کنند

دور اول گفتگوهای راهبردی عراق و آمریکا در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ و دور دوم در ۱۸ مهر ۱۳۹۹ در واشنگتن برگزار شد؛ در ادامه گفتگوهای راهبردی عراق و آمریکا، دور جدید این گفت‌وگوها مجددا در ۱۸ فروردین آغاز شد و قرار شد دو طرف در زمینه‌های مختلفی مانند امنیتی، اقتصادی، سیاسی، مبارزه با تروریسم، تعداد نظامیان آمریکایی و نحوه و زمان خروج آنان از عراق و موضوعات مختلف دیگر بحث و گفتگو کنند. با این وجود این گفتگوها بدون هیچ توافق خاصی بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق به پایان رسید.

با توجه به تصمیمات کاخ سفید، بسیار بعید به نظر می رسد آمریکا بخواهد نیروهایش را از این کشور خارج کند زیرا برخی مقامات کاخ سفید خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را مساوی با افزایش نفوذ ایران در عراق و افزایش اتحاد نیروهای مقاومت در عراق می‌بینند و این موضوع اصلا برای مقامات آمریکایی خوشایند نیست.

در سومین جلسه گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، برخی مسئولین و مدیران دولتی و تعدادی از فرماندهان نظامی عراق حضور داشتند. وزیر امور خارجه عراق اظهار داشت: برای تقویت همکاری با آمریکا در تمام زمینه‌ها اهمیت قائل هستیم.

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق اعلام کرد: گفتگوها در مورد نیاز عراق به حضور نظامیان خارجی در کشور، اهانت به نیروهای نظامی و امنیتی عراق است که در رأس آنها نیروهای ارتش و حشدالشعبی قرار دارند.

از سوی دیگر ائتلاف النصر و ائتلاف الفتح با استقبال از این گفتگوها، خواستار تشکیل کمیته‌ ای جهت تعیین تاریخ خروج نظامیان آمریکایی و اخراج هرچه سریعتر آنان از عراق شدند.
هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در خصوص این گفتگوها اظهار داشت: عراق، فقط خواهان روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری با ایالات متحده آمریکا است و ما به هیچ عنوان اشغالگری و حضور آمریکا در عراق را قبول نمی‌کنیم. اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند، با مقاومت آنها را مجبور به ترک عراق می‌کنیم.

کاطع الرکابی یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در ۱۸ فروردین همزمان با دور جدید گفتگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن، از تشکیل کمیته‌ای توسط نخست وزیر عراق خبر داد که وظیفه آن تعیین زمان و برنامه ریزی جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق است. با این وجود اسفندماه سال گذشته نیز کاطع الرکابی از تشکیل کمیته‌ای برای تدوین گزارش نهایی برای برنامه زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از عراق خبر داده بود.

در خصوص بیانیه اخیر این نکته باید دقت شود که هدف اصلی از گفتگوهای راهبردی، بازبینی پیش‌نویس توافقنامه آمریکا با عراق است که در تاریخ چهار دسامبر ۲۰۰۸ امضا شده بود. آمریکا در تلاش است تا عراق را به متحدی برای غرب تبدیل کند و با قراردادن دولت و گروه‌های مقاومت در برابر یکدیگر و احیای داعش، حضور خود را در عراق توجیه پذیر کند و بر میزان نفوذ خود در کشور عراق بیفزاید. گرچه نیروهای مقاومت در عراق بازوان توانمند دولت برای مقابله با چالش‌های امنیتی هستند و این موضوع در مقابله با سازمان تروریستی داعش در عراق اثبات شده است اما غربی‌ها با فشار به مقامات عراقی خواستار خلع سلاح مقاومت در عراق هستند تا بتوانند با ایجاد حاشیه امنیت برای نظامیان خود در عراق مدت بیشتری در این کشور ماندگار شوند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.