درآمد مردم در عراق و اقلیم کردستان

شنبه 8 مهر 1396 - 00:55
https://iswnews.com/?p=4434

شاید بارها شنیده باشید که یکی از دلایل جدایی طلبی اقلیم کردستان از دولت مرکزی، حصر اقتصادی اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی این کشور است… هر چند دولت مرکزی بارها گفته است که مشکلات موجود در عراق برای همه عراقی هاست و وضعیت بسیاری مناطق همچون استان بصره که تامین کننده بیش از ۷۰ درصد بودجه عراق است، بسیار بدتر از استانهایی مانند اربیل یا حتی دهوک است، اما طبیعتا به علت عدم همراستایی این اظهارات با مطلوب رسانه های گروهی، این واقعیت ها بازخورد زیادی ندارد.

?در ادامه سعی می شود با نگاهی به آمار، وضعیت مالی دولت اقلیم و دولت عراق مقایسه شود:

?صادرات نفت اقلیم کردستان: ۰.۶۵ میلیون بشکه در روز
?جمعیت اقلیم کردستان: ۵ میلیون نفر
?سرانه هر فرد در اقلیم کردستان از فروش نفت: ۰.۱۳ بشکه

?صادرات نفت عراق: ۴.۵ میلیون بشکه در روز
?جمعیت عراق: ۲۵ میلیون نفر
?سرانه هر فرد در عراق از فروش نفت: ۰.۱۸ بشکه

?این در حالی است که تفاوت های فاحشی نیز از نظر لزوم تخصیص منابع مالی برای جنگ با داعش و بازسازی مناطق ویران شده برای مناطق تحت کنترل دولت مرکزی و اقلیم کردستان وجود دارد.

?با توجه به توضیح فوق، شاید مقایسه سهم هر فرد از تولید ناخالص (درآمد سالانه) بهتر باشد… این عدد برای هر فرد در اقلیم کردستان حدود ۷۰۰۰ دلار و برای هر فرد در تحت حکومت دولت مرکزی، حدود ۵۰۰۰ دلار در ماه است که نشان می دهد وضعیت اقتصادی در اقلیم مناسب تر از دولت مرکزی می باشد.

? در نهایت همانطور که مشخص است، وضعیت اقتصادی هر فرد تحت حکومت اقلیم کردستان با حکومت مرکزی عراق، چندان متفاوت نیست یا حتی بهتر است و استفاده چند ساله مسئولان اقلیم کردستان و رسانه های جمعی از حربه “در تنگنا قراردادن اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی” صحت ندارد.

? در این بین باید اشاره کرد که علاقه مسئولان اقلیم به الحاق کرکوک به اقلیم کردستان، از منابع غنی نفتی و آمادگی چاه های این منطقه برای تولید نفت با ظرفیت بالا نشات میگیرد، به صورتی که تنها از دو میدان نفتی در این استان می توان تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده و تولید نفت اقلیم کردستان را دو برابر کرد…

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.