پایگاه سری پهپادی سازمان سیا در نیجر + تصاویر ماهواره‌ای

یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 23:25
https://iswnews.com/?p=44497

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ تصاویر ماهواره ای از افزایش ساخت و ساز و گسترش پایگاه‌های هوایی سازمان سیا و ارتش آمریکا در قاره آفریقا و در کشور نیجر حکایت دارد.

بر اساس تصاویر ماهواره ای، سازمان سیا کار ساخت یک پایگاه هوایی جدید در منطقه دیرکو واقع در شمال شرق نیجر را به اتمام رسانده است. وظیفه اصلی این پایگاه انجام عملیات های پهپادی در مناطق مختلف قاره آفریقاست.

پنتاگون و سازمان سیا در سال های اخیر با سوءاستفاده از وضعیت آشفته قاره آفریقا اقدام به گسترش پایگاه‌های خود در کشورهای این قاره کرده اند. طبق اظهارات برخی منابع محلی، سازمان سیا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، پایگاه خود در قلب آفریقا را توسعه داده است. کار ساخت این پایگاه ها در زمان ریاست اوباما آغاز شده بود.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که عملیات ساخت و ساز پایگاه در فرودگاه منطقه دیرکو از اوایل فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شده و بعد از هفت ماه با ساختارهای جدید و ایجاد دیوارهای امنیتی به پایان رسیده است. به نظر می‌رسد که این پایگاه برای تمرکز و اشراف بر جنوب و غربی لیبی، مناطق مختلف چاد، مالی و نیجر ایجاد شده و اجازه انجام ماموریت‌های‌ نظارتی، جاسوسی و شناسایی به نیروهای سیا در مرکز قاره آفریقا به این پایگاه اعطا شده است.

پیش‌تر، بررسی تصاویر ماهواره‌ای حاکی از حضور هواپیمای پی‌سی-۱۲ (این هواپیما بیشتر برای پشتیبانی از عملیات‌های ویژه استفاده می‌شود) در این پایگاه بوده است. اما در تصاویر جدید، پهپادهای آمریکایی از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی در این پایگاه مستقر شده و احتمالا حملات پهپادی آمریکایی‌ها علیه اهدافی در لیبی از این پایگاه صورت گرفته است.
در تصاویر جدید ماهواره‌ای نیز استقرار پهپاد MQ-9 Reaper در این پایگاه مشهود است و در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی طول باند این پایگاه افزایش یافته است، اما هیچ آشیانه جدیدی ساخته نشده است.

موقعیت جغرافیایی دیرکو در کشور نیجر و قاره آفریقا

برخی تحلیلگران، علت ایجاد و گسترش این پایگاه در نیجر را بهبود نظارت و اشراف بر مناطق اطراف آن و پاسخ به کمین عوامل داعش در نیجر که منجر به کشته شدن چهار نظامی آمریکایی در اکتبر ۲۰۱۷ میلادی شد، می‌دانند. اما مشخصا احداث پایگاه پهپادی در قلب قاره آفریقا اهدافی فراتر از این موضوع دارد. از سوی دیگر اما فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا ادعا می کند که این پایگاه یک مرکز موقت حضور نیروهای آمریکایی است و فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا در ساخت و سازهای اخیر پایگاه دخیل نبوده است!

همچنین آمریکا مراحل ساخت و گسترش پایگاه هوایی بزرگ پهپادی دیگر در جنوب شهر آگادز را در نوامبر سال ۲۰۱۹ به پایان رسانده است. در گذشته آمریکا از فرودگاه پایتخت این کشور یعنی شهر نیامی برای اجرای عملیتهای پهپادی استفاده میکرد. اما با تکمیل پایگاه هوایی آگادز عمق عملیاتی آمریکا تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. گفتنی است بر اساس اطلاعات موجود ایالات متحده آمریکا برای ساخت سه پایگاه خود در این مناطق، بیش از صد میلیون دلار هزینه کرده است.



  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.