یادداشت: انتصارات باب العامود

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 05:12
https://iswnews.com/?p=44636

گذری بر وقایع اخیر قدس اشغالی و درگیری­های مسجد الاقصی

در روزها و شب های گذشته از ماه مبارک رمضان شاهد درگیری ها و تنش های زیادی در قدس شرقی و حوالی مسجد الاقصی بوده ایم. درگیری هایی میان جوانان فلسطینی و افراطی های صهیونیسیم حریدی و کاهانیست ها که با پشتیبانی پلیس رژیم اشغالگر قدس اقدام به اذیت و آزار نمازگزارن مسجدالاقصی می کردند. اگرچه این درگیری ها از ابتدای ماه مبارک وجود داشت اما از شب ۱۰ ام به بعد اعتراضات جنبه خشونت آمیز به خود گرفت و از مرزهای فلسطین اشغالی تا نوار غزه و سایر کشورهای منطقه را وادار به کنش گری در این زمینه کرد.

باب العامود کجاست و چرا اهمیت دارد؟

باب العامود یا باب دمشق در سمت شمالی مسجد الاقصی و اطراف بخش قدیمی قدس قرار دارد. این دروازه چندسالی است که محل تجمعات فلسطینی ها و مرکز اعتراضات سیاسی اجتماعی در بیت المقدس به حساب می آید. جایی که درگیری فلسطینی ها با پلیس اسرائیل در آن زیاد است و در ماه رمضان به دلیل گذر بسیاری از فلسطینی ها از این دروازه به سوی مسجد الاقصی، تنش های زیادی به خود می بیند. از ابتدای ماه مبارک پلیس اسرائیل باب العامود و حوالی آن را با حصارهای آهنی و حضور نظامیان به منطقه نظامی امنیتی تبدیل کرده بود و این اتفاق برای فلسطینی هایی که هر شب برای افطار و نماز در مسجد الاقصی گرد می آمدند مشکل ساز بود.

تنش ها از آنجایی شروع شد که نمازگزاران مسجد الاقصی برای خواندن نماز تراویح گرد هم می آمدند و صهیونیست های افراطی فرقه حریدی (فوق ارتدکس ها) و کاهانیست ها به آنها حمله ور می شدند و با رفتارهای خشونت آمیز و افراط گرایانه به اذیت و آزار نمازگزاران می پرداختند. در این میان پلیس اسرائیل نیز از آنها حمایت می کرد و اجازه نمی داد جوانان فلسطینی مقابله به مثل نمایند. علاوه بر این حضور نمایندگان راست مذهبی و افراطی اسرائیل یعنی ایتامار بن گویر و بتزالل اسموتریچ که هر دو نمایندگان حزب “صهیونیسم دینی” در کنست (پارلمان اسرائیل) هستند، مشوق صهیونیسم های افراطی برای اعمال هرچه بیشتر خشونت بر نمازگزاران بود. این گروه های افراطی در واتساپ و فیسبوک با تشکیل گروه هایی با عنوان “لیحترق عرب” و با مدیریت این دو نماینده کنست، برای تجمع و اعمال خشونت علیه نمازگزاران سازماندهی می شدند.

درگیری ها زمانی افزایش یافت که جوانان فلسطینی نسبت به قرق نظامی و حصار آهنی پلیس اسرائیل در باب العامود اعتراض کردند و زد و خورد زیادی با سربازان اسرائیلی بوجود آمد که حاصل آن زخمی و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر و دستگیری تعدادی از فلسطینی ها شد. منابع میدانی تعداد دستگیر شده گان را ۱۲۰ نفر بیان کرده اند که به نظر می رسد از این تعداد بیشتر باشند.

حمایت های منطقه ای از انتفاضه باب العامود

همزمان با شدت یافتن درگیری ها در قدس اشغالی، مسجد الاقصی و باب العامود، حمایت های فلسطینی و فراملی از جوانان فلسطین و محکوم کردن جنایات صهیونیست ها آغاز شد. برخی کشورها مانند ترکیه، اردن و ایران و گروه های مقاومت حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین این اقدمات خصمانه را بشدت محکوم کردند. در این بین با گسترش اعتراضات و ادامه افراط گری ها علیه مردم بیت المقدس، گروه مقاومت حماس در بامداد شنبه ۲۵ آوریل (۱۲ رمضان به وقت فلسطین) بیش از ۳۰ راکت را از نوار غزه به اراضی اشغالی و شهرک های صهیونیست نشین شلیک کرد که نشان از حمایت جدی حماس از جوانان فلسطینی معترض در باب العامود بود. این حملات موشکی که تعداد کمی از آنها توسط گنبد آهنین رهگیری می شد، توانست تحولات میدانی در بیت المقدس را به نفع مردم فلسطین تغییر دهد. یک روز بعد و در ادامه اعتراضات در باب العامود جوانان فلسطینی اقدامات خود را در پاسخ به افراط گرایی صهیونیست ها افزایش دادند. تخریب دوربین های مدار بسته در حوالی مسجد الاقصی، درگیری تن به تن با پلیس اسرائیل، آتش زدن ماشین تندروهای صهیونیست و پرتاب مواد آتش زا درون شهرک ها و خانه اشغالگران نمونه ای از این اقدامات بود که ویدئوهای زنده آن در فیسبوک و اینستاگرام انتشار می یافت و رسانه های منطقه آنها را لحظه به لحظه مخابره می کردند.

در نتیجه این اعتراضات عظیم و حمایت گروه های مقاومت علی الخصوص پشتیبانی موشکی حماس از جوانان فلسطینی، اسرائیل مجبور به عقب نشینی از باب العامود شد و حصارهای آهنی را از سر راه فلسطینیان برداشت و فلسطینی ها توانستند آزادانه از این باب وارد محوطه مسجد الاقصی شوند. این خبر که با عنوان ” إزاله الحواجز من باب العامود ” در رسانه ها مخابره می شد پیروزی جوانان مبارز فلسطینی و عقب نشینی اسرائیل بود که خشم صهیونیست های راست گرا و افراطی را برانگیخت تا جایی که کابینه امنیتی این رژیم در روز دوشنبه ۲۶ آوریل برای بررسی اوضاع امنیتی بیت المقدس و نوار غزه تشکیل جلسه فوری داد.

از شواهد معلوم است که تنش ها تا آخر ماه رمضان در بیت المقدس ادامه خوهد داشت و هم مبارزان جوان فلسطینی و هم تندروهای صهیونیست این شبها آرام نخواهند نشست. پیش بینی می شود موج دیگر این تنش ها در شب ۲۷ ماه مبارک  که مسلمانان برای برگزاری مراسم شب قدر در مسجد الاقصی گرد هم می آیند باشد چرا که یک روز بعد از آن در ۲۸ رمضان صهیونیست ها به مناسبت “یوم القدس” وارد مسجد الاقصی خواهند شد. در مراسم “یوم القدس” هزاران صهیونیست افراطی در مسجد الاقصی جمع می شوند که نشان دهند این سرزمین برای آنهاست و مسلمانان باید از بیت المقدس خارج شوند. سالگرد این آئین صهیونیستی ۱۴ آذار می باشد که امسال مصادف با ۲۸ام ماه رمضان است. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در این خصوص بیان کرده است که “ما پس از تهدید اشغالگران صهیونیست به تعرض به قدس و مسجد الاقصی در ۲۸ ماه رمضان، وارد نبرد تازه‌ای شدیم. ۲۸ رمضان روزی سرنوشت‌ساز خواهد بود و ما هرگز تسلیم نخواهیم شد و خیزش مردمی قدس باید ادامه داشته باشد.”

 احسان حسنی
احسان حسنی
پژوهشگر حوزه شامات و محور مقاومت
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.