پاسخ به سوالاتی در خصوص گفتگوهای اخیر ایران و عربستان سعودی درباره یمن و نبردهای مأرب

سوالات مخاطبین:
۱- سلام گفتگوی عربستان سعودی و ایران رو چگونه می‌بینید؟ آیا این گفتگو به نفع یمن است؟
۲- آیا ممکن است وضعیت مأرب همانند الحدیده بشود؟

پاسخ:
سلام
برای درک بهتر مسائل منطقه‌ای لازم است بدانیم که تنازعات همواره دو وجه دارند: ۱- جنگ و مسئله تقابل نظامی ۲- گفتگو (مذاکره) و مسئله دیپلماسی.

در خصوص تقابل مقاومت و ائتلاف سعودی در یمن هم همین موضوع صدق می‌کند. در واقع در طول این چند سال در کنار نبردها، وجه گفتگوها هم جریان داشته است و گفتگوی ایران و عربستان مسأله جدیدی نیست.
با توجه به اینکه دیدارها و گفتگوها به صورت پنهان و جزئیات آن محرمانه است، نظر و تحلیل دقیقی از چشم انداز آینده جنگ یمن نمی‌توان ارائه کرد؛ اما بطور کلی ایران و انصارالله در مذاکرات خواستار چند مولفه نظیر رفع محاصره یمن، آتش‌بس و همچنین گفتگوی سیاسی طرف های یمنی هستند.

همان طور که می‌دانید جنگ یمن چهار طرف دارد:
۱- انصارالله
۲- دولت مستعفی منصورهادی
۳- جنوبی ها
۴- القاعده و داعش

طرف چهارم قدرت و تاثیرگذاری چندانی در منازعات یمن ندارند و غالب مسلحین اینها اخیرا در بدنه ائتلاف حل شده اند.
طرف سوم اعلام کرده‌اند که خواستار تجزیه مجدد یمن به دو قسمت شمالی و جنوبی هستند.
طرف دوم و اول که طرف اصلی منازعه هستند تاکنون چند بار با هم مذاکره و حتی توافق کرده‌اند که این توافق‌ها منجر به ختم درگیری و راه حل سیاسی نشده و با توجه به مواضع سردمداران این جریان‌ها بنظر هم نمی‌رسد که مسائل یمن با اتفاقات ساده حل شدنی باشد. در واقع بایستی یک سری مسائل مقدماتی در یمن رخ بدهد تا بتوان از پایان جنگ در این کشور سخن گفت.
مسائل مقدماتی نظیر فتح یا توقف عملیات انصارالله در مأرب، آتش‌بس اولیه، رفع محاصره اولیه که می‌تواند با برقراری پروازهای فرودگاه صنعاء و یا رفع توقیف کشتی های حامل سوخت و فعالیت آزاد بندر الحدیده و اتفاقاتی از این دست می‌تواند باشد.
حتی ممکن است مقدمات پایان جنگ اجرای عملیاتی از سوی انصارالله علیه تاسیسات نفتی و… عربستان باشد که منجر به تسلیم سعودی‌ها و پذیرش شروط انصارالله شود.

در خصوص سوال دوم نیز می‌توان گفت بله ممکن است. زیرا شروط انصارالله در خصوص مأرب: خروج بیگانگان و القاعده و داعش و همچنین استفاده طرف های یمنی از درآمدهای نفتی مأرب و توقف حملات ائتلاف از این جبهه می‌باشد و در صورتی که چیدمان پیش زمینه‌های توافق همچنان ادامه پیدا کند امکان توافقی همانند توافق الحدیده بعید نیست.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. М پنجشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲

    سلام. طی این چند روز عملیات های افندی انصارالله برقرار بوده؟

    پاسخ
    1. محراب پنجشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶

      سلام بله، برای اطلاع از جزئیات به اخبارها با عنوان “تحولات یمن” مراجعه بفرمایید

  2. صادق جمعه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸

    من میگم اول مارب رو بگیرن بعد اگه خواستن مذاکره کنن چون با توجه به اینکه سعودی ها هر روز آتش بس الحدیده رو نقض میکنن بعیده آتش بس جدید رو هم نقض نکنن

    پاسخ
  3. ناصر جمعه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

    اتش بس در الحدیده عملآ‌وجود ندارد چون هر روز حمله می شود و کشتی ها هم توقیف می شود . این بهترین تجربه مقابل چشم انصار است باید جنگ را ادامه دهند تا دشمن محاصره را بردارد.

    پاسخ
  4. مسعود جمعه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

    سلام محراب جان.
    اخرین خبرها ۷اردیبهشت هستن.
    امروز دهم هست خبری نیست؟درگیری ها ادامه دارن یا متوقفن

    پاسخ
    1. محراب جمعه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱

      سلام بله ادامه دارد، تحولات ۱۰ اردیبهشت ساعتی پیش منتشر شد.

  5. شیراز. Mjp جمعه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵

    گزینه ی اصلی وطرف درگیری اصلی عربستان وهابی وامارات ازقلم انداختی. اصلادولت مستعفی عددی نیست ک بخواداونم ۶سال درمقابل شیرمردان یمنی مقاومت کنه. بلکه اسم اشغالگروبانی اصلی جنگ را ازقلم انداختی.. یطرف عربستان (به رهبری غرب) و امارات… ومزدورهاش ک بازم جزگماشته هاونیروی وهابیون هستن. یطرف جنگ عرعرستان وهابیه طرف دیگه دلیرمردان یمنی. لطفاجنگ راخلاصه وکوچک نکنیدبین گروهای یمنی. عامل اصلی واشغالگر را از اول باید ذکرمیکردی ایاسعودی حمله نمیکرداصلاجنگ میشد؟؟!!

    پاسخ
    1. محراب جمعه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

      سلام مسائلی که اشاره کردید ارتباطی به سوالها ندارد. در خصوص این مسائل بالای ۱۰۰ مطلب نوشتیم و می‌توانید برای مطالعه آنها به بخش یمن و آرشیو یادداشتها مراجعه بفرمایید.

  6. محمد شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲

    گفتگوی ایران و عربستان هر چه که باشد

    – اولاً نباید به آن به هیچ وجه خوشبین بود چون طرف سعودی به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و نهایتاً بعنوان یک فن (نه راهبرد) برای نزدیک شدن و ضربه به ایران میتوان آنرا ارزیابی کرد یا برای خریدن وقت تا زمانی مشخص و هدفی مشخص

    – ثانیاً حکومت سعودی با هزاران مشکل داخلی و خارجی و مشروعیتی مواجه است که اسباب و دلایلش از ظرفیت این مقام خارج است و یک گزارش مفصل را طلب میکند پس هرگونه معامله مهمی با این رژیم میتواند به مشروعیت ایران نزد عقول مسلمین و خصوصاً همپیمانان قابل اعتماد ما ضربه بزند

    – آل سعود ظن آن دارد که اصلاح طلبها بعنوان دوستان قابل اعتماد حکومت سعودی (بعنوان میراث داران هاشمی)، در انتخابات آتی و پس از آن در سپهر سیاسی ایران نفوذ و قدرتشان و در پی آن ابزارهای فشار به کشور را برای تحمیل سیاستهای آنها از دست بدهند و بنابراین خود میدانند که در آن حالت با حادثه ای مثل قتل عام منا، یا شیطنتهایی که طی برجام و پس از آن کردند و موارد دیگر در عراق و سوریه و یمن و حتی داخل ایران نمیتوانند با اعتماد به نفس به این کارهایشان بدون تحمل هزینه سنگین ادامه دهند. از همین منظر و همچنین با سوخت شدن بسیاری از نفوذیهایش و منابع شبکه ایران اینترنشنال در کشور که پرونده اش در حال بررسی است حتی براساس شنیده ها میخواهند بستن این شبکه را در مقابل امتیازی از سوی دولت ایران معامله کنند تا هم از شر هزینه های هنگفت آن که تاثیر خود را در دولت بعدی در ایران از دست هم خواهد داد معامله ای پرسود کنند و هم به رگهای دولت روحانی و اصلاح طلبها خونی تزریق کرده و کمی مشروعیت دهند.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.