اختلاف اشرف غنی و ژنرال دوستم در فاریاب بر سر چیست؟

شنبه 1 خرداد 1400 - 12:01
https://iswnews.com/?p=47025

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ تغییر استاندار فاریاب از سوی “اشرف غنی” رئیس‌جمهور افغانستان با مخالفت گسترده ژنرال دوستم و مردم این استان روبرو شده است.

در پی برکناری “نقیب الله فایق” و انتصاب “محمد داود لغمانی” به استانداری فاریاب از سوی اشرف غنی، ژنرال عبدالرشید دوستم، مردم و نمایندگان مجلس را به مخالفت با این تصمیم فراخوانده است و به دنبال این فراخوان، مردم و مسلحین تابع ژنرال دوستم اقدام به تجمعات گسترده در شهر میمنه کرده و اعلام کرده‌اند که اجازه ورود لغمانی به استان فاریاب را نمی‌دهند. همچنین اگر به خواسته آنها توجه نشود در فاریاب و سایر مناطق تحت کنترل‌شان اعلام خودمختاری خواهند کرد.

بنابر نظر ژنرال دوستم که رهبری حزب جنبش اسلامی و به نوعی اقوام ازبک و ترکمن‌های افغانستان را به عهده دارد، اشرف غنی می‌بایست با وی و نمایندگانش در خصوص انتصاب استاندار مشورت کند و در غیر این صورت تصمیمات وی توهین به مردم است و قابل پذیرش نیست.
در این راستا دوستم اخیرا ژنرال “مراد علی مراد” را به سمت استانداری جدید فاریاب پیشنهاد کرده است که تاکنون واکنشی از سوی دولت اشرف غنی نداشته است.

این تنش را می‌توان آغاز جنگ سرد اشرف غنی و رهبران اقوام ازبک و ترکمن افغانستان دانست و پس از سرکوب فرماندهان هزاره، حالا نوبت ازبک‌ها و ترکمن‌ها شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. وحید شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

    خیلی خراب شد افغانستان صد رحمت به لیبی و سوریه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.