روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای پرده از جزئیات حمله پهپادی فروردین ماه به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل برداشت. بر اساس اطلاعات ارائه شده در حمله مذکور، یک آشیانه متعلق به سازمان سیا (CIA) مورد هدف قرار گرفته است.

گروه‌های مقاومت عراقی در ساعات پایانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ با یک فروند پهپاد انتحاری حمله‌ای را علیه مواضع نیروهای آمریکایی در فرودگاه اربیل عراق انجام دادند. دقایقی پس از حمله، ستون غلیظی از دود بر فراز منطقه مورد حمله مشاهده شد که حاکی از انجام موفقیت آمیز حمله بود. به دنبال این حمله تمامی ورودی‎های منطقه مسدود شد و از ورود خبرنگاران به فرودگاه و محل حادثه جلوگیری بعمل آمد.

تاکنون جزئیات این حمله مسکوت باقی‌ مانده بود؛ اما در مقاله‌ای که اخیرا توسط روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات درگیر در این مسئله منتشر شده است، عنوان می‌کند که حمله مذکور علیه یک آشیانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در قلب فرودگاه اربیل عراق صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، مسیر پروازی این پهپاد تا فاصله ۱۶ کلیومتری از فرودگاه اربیل ردیابی شده است و پس از آن اطلاعاتی در مورد ادامه مسیر پروازی این پهپاد وجود ندارد. همچنین پس از بازیابی بقایای پهپاد انتحاری، مقامات آمریکایی پس از تجزیه و تحلیل اولیه مدعی شدند که ساخت آن در ایران انجام شده است.

با اینکه گفته می‌شود این حمله کشته‌ای در بر نداشته است، اما پس از وقوع حمله جلسه‌ای توسط مقامات نظامی و امنیتی آمریکا برای چگونگی پاسخ به این حمله برگزار می‌شود که برخی از مقامات آمریکایی خواستار پاسخ نظامی متقابل و سریع و برخی نیز بایدن را به خویشتن‌داری توصیه می‌کنند؛ که البته در نهایت پاسخی از سوی آمریکا داده نمی‌شود.

این حمله آخرین حمله پهپادی علیه آمریکا نبود؛ دو روز پس از این حمله، گروه‌های مقاومت عراقی با سه فروند پهپاد انتحاری دیگر به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد حمله کردند. این حمله بصورت کامل توسط مقامات آمریکایی سانسور شد.
در هشتم اردیبهشت ماه نیز گروه‌های مقاومت عراقی با یک پهپاد انتحاری مواضع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد را مورد هدف قرار دادند.
همچنین در ۱۸ اردیبهشت ماه، پایگاه هوایی عین الاسد مجددا هدف حمله یک فروند پهپاد انتحاری نیروهای مقاومت قرار گرفت و دستکم به یک آشیانه در این پایگاه خساراتی وارد شد.

حمله پهپادی به مواضع و منافع آمریکا در خاک عراق نوع جدیدی از حملات گروه‌های عراقی علیه اشغالگران است که مقامات آمریکایی را بشدت ناراحت و نگران کرده و به اعتراف خود آمریکا، این دست از حملات سیطره اطلاعاتی و نظامی آمریکا در عراق را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
در گذشته نیز گزارشاتی از تحرکات پهپادی مقاومت در عراق وجود داشت اما حملاتی که اخیرا علیه منافع آمریکا در عراق آغاز شده است از جنس دیگری‌ست و با دقت و اثرگذاری خارق‌العاده‌ای صورت می‌گیرد که پیشتر شاهد آن نبودیم. در واقع همین موضوع است که مقامات آمریکایی را بشدت نگران کرده است. حمله دقیق به یک آشیانه سری سازمان سیا در قلب فرودگاه اربیل عراق موضوع بسیار مهمی است که نشان از اشراف اطلاعاتی عمیق ایران و گروه‌های مقاومت عراقی بر اشغالگران آمریکایی در خاک عراق دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.