ناو خارک در آبهای جاسک غرق شد + ویدیو

چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 10:27
https://iswnews.com/?p=47699

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ تلاش‌های نیروهای امدادی جهت مهار آتش در ناو پشتیبانی خارک بی‌نتیجه ماند و این ناو پس از چهار دهه فعالیت در سواحل بندر جاسک غرق شد.

ناو “خارک” متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که به سفارش رژیم پهلوی توسط انگلیس ساخته شده بود و با پیگیری‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۶۳ از انگلیس تحویل گرفته شد.

علت آتش‌سوزی ناو خارک، نقص فنی در دیگ بخار عنوان شده است و این آتش‌سوزی با وجود بیش از ۲۰ ساعت تلاش نیروهای امدادی بی‌نتیجه ماند و در نهایت در آب‌های کم عمق بندر جاسک غرق شد.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی منطقه دوم دریایی ارتش، سرنشیان ناو خارک قبل از غرق شدن از آن خارج شده و همگی در سلامت هستند و این حادثه بدون تلاف جانی بوده است. مسئول روابط عمومی منطقه دوم نداجا اما می‌گوید ۲۰ نفر از کارکنان ناو دچار سوختگی جزئی شده‌اند.

ناو خارک بعد از ناو مکران، به عنوان دومین ناو بزرگ ایران و غرب آسیا شناخته می‌شد که از توانایی پشتیبانی، آموزشی و تأمین برخوردار بود. ناو خارک در اسفند سال ۸۹ به همراه ناوشکن الوند برای اولین بار پس از انقلاب برای شرکت در مانور نظامی در سوریه، از کانال سوئز عبور کرده و به سمت سواحل سوریه رفت.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. معین چهارشنبه, ۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

    میرزا جان، آیا ممکنه کار اسرائیل باشه؟ در ادامه جنگ ناوها و دریایی بین ایران و اسرائیل ممکنه اسرائیل باعث آتشسوزیش باشه؟ سوال دومم هم اینه که آیا امکان بیرون آوری از آب و اورهالش هست و شانسی برای احیا ناو هست؟

    پاسخ
    1. محراب چهارشنبه, ۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷

      سلام ممکن هستش ولی علت رو بروز نقص فنی عنوان کرده‌اند و به شرایط منطقه و… بیشتر همخوانی دارد تا حمله خارجی. در خصوص سوال دوم هم اطلاعی از حجم خسارات ناو و جوانب نداریم که بتوان نظری در این خصوص ارائه داد.

  2. سپاهی ام چهارشنبه, ۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷

    اینم یکی دیگه از برکات عدم تجهیز ارتش به تجهیزات روز و مدرن دنیاست البته که سوگولی نظام (سپاه) در همه زمینه ها اولویت هست.

    پاسخ
  3. مصطفی پنجشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۲

    جنس بنجل انگلیسی

    پاسخ
  4. جمعه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰

    سلام.به نظر من که احتمالا باید خراب کاری باشه،وگرنه یک کشتی جنگی اینطور! اونم تقریبا در نزدیک ها ساحل چنین اتفاقی براش بی افته! عجیب و غریب است. نمیشه در یک روز هم برای پالایشگاه و هم برای کشتی جنگی چنین اتفاقی بی افته و غیر عمدی باشید.به نظر من که به احتمال زیاد کار امریکا (نه اسرائیل،ممکنه همکاری کردن) باشه.به چند دلیل! بخاطره اتش سوزی ناو هواپیمابرشون! (خیلی مدت قبل) و هم بخاطره حرکت کشتی جنگی ایران به همراه ناو پشتیبانی! به مقصد احتمالی ونزوئلا …!
    که این مسئله امریکا رو بشدت عصبانی میکنه،اگر ایران در ونزوئلا و امریکا جنوبی و مناطق دور دست حضور فعال نظامی داشته باشه! پس قاعدتا زدن کشتی پشتیبانی می تونه حضور ایران رو هم کم رنگ کنند!
    همانجور که داستان هواپیما اوکراینی،برخورد موشک ضد کشتی به ناو جنگی (بعد از مدتی) و این حادثه به نظر من کار خود امریکایی بوده و هست. همانطور که امام خمینی گفتن،که امریکا شیطان بزرگ است،به مفهوم اینکه،هرچی کار رذیل پیچیده و پیشرفته و کثیف هست امریکا انجام میده! و نقشه ها برای انحراف و نابودی و .. بشریت میکشه که کسی حتا به ذهنشم خطور نمی کنه!
    جالبه سر همین قضیه غرق شدن کشتی پشتیبانی ! یک سری حرف انداخته بودن روی زبون ها! که این کشتی بخاطره قدیمی بودن اینطوری شده! در حالی که این کشتی تعمیرات داشته!
    یعنی الان این جنگندهای امریکا که هر سال به دلیل سقوط میکن! حتا در خاک کشور خودشون بخاطره فرسودگی بوده! نکنه اون ناو هواپیمابرشون که غرق شد! بخاطره فرسودگی بوده.
    این شایعه ات توسط دشمن ساخته میشه! در اینکه در کشور تجهیزات قدیمی و فرسوده هست! شکی نیست! ولی نه همه اش! نه اینطور که اونا میگن! اصلا اگر اینطور بود، چرا امریکا حمله نمی کنه! اگر وضعیت ارتش خرابه! (مثل اون قضیه شد که گفتن،ایران موشک ها خرابه! خطا میره و برخیش به هدف نمی خوره! خوب اگر خراب و مشکل داره و خطا میره! چرا شما اینقدر حرص میخوری میگه،باید موشک ها رو تحویل بدی! یا به کسی ندی! نباید بیش از یک برد بسازی و ..!)
    همه ارتش دنیا،تجهیزات قدیمی دارن و این طبیعیه! چون کسی نمی تونه هر سال هر سال! سلاح جدید بخره و قدیمی ها رو دور بریزه!مگر اینکه عقلش رو از دست داده باشه! ما هم مثل باقی.ولی سلاح بسیار پیشرفته هم کم نداریم. (هر چند اصل روحیه و ایمان به اخرت است.)

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.