به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دولت آذربایجان با افزایش برداشت آب از ارس بیشتر این مقدار را به بخش کشاورزی و مورد سرمایه گذاری شده اسراییل اختصاص داده است. همین اقدام سبب کمبود شدید آب آشامیدنی شده و مردم رایون بیله سوار جمهوری آذربایجان در مقابل استانداری تجمع کرده‌اند.

کمبود آب آشامیدنی سبب شده تا گروهی از مردم رایون (استان) بیله سوار جمهوری آذربایجان (هم مرز با بیله سوار استان اردبیل ایران) پنج شنبه ۷ مرداد (۲۹ ژوئیه) در مقابل استانداری تجمع کنند. این تجمع تا جایی پیش رفته که مشارکت کنندگان درب ورودی استانداری را مسدود کردند و مانع ورود مقام های دولتی به محوطه شدند. هرچند این تجمع با دخالت پلیس پایان یافته اما رونمایی از مشکلات آذربایجان در حوزه بحران آب در جنوب این کشور تلقی می‌شود.

جمهوری آذربایجان برداشت آب از رودخانه کورا (ادامه ارس در خاک آذربایجان و دومین منبع تامین کننده آب دریای کاسپین) را طی ۴ ساله گذشته بیشتر کرده است. اما این آب با اینکه ساکنان شهری و روستایی نیازمند آب هستند برای مصارف کشاورزی صنعتی بهره برداری می‌شود.

راه اندازی شرکت های کشت و صنعت در دشت مغان (حدود دو سوم دشت مغان در خاک آذربایجان است) بخشی از این برنامه است.

همچنین افزایش تولیدی میوه از جمله انگور و غله جو برای کارخانه های شراب سازی قسمتی از برنامه تولیدی رایج است.

این در حالی است که این محصولات کشاورزی آب فراوانی را مصرف می‌کنند و در شرایطی انجام می‌شود که کشورهای حاشیه این دریا با افزایش دمای هوا و خشکسالی‌های چند سال اخیر روبرو هستند.

طبق تعاریف بین المللی پذیرفته شده استفاده و انتقال آب در شرایط خشکی، برای مصارف نوشیدنی مانعی ندارد. اما هرگونه استفاده کشاورزی و صنعتی مجاز نیست و می‌تواند بحران‌های اجتماعی ایجاد کند. اما چرا دولت آذربایجان در چنین شرایطی به افزایش تولید محصولاتی با مصرف آب زیاد می‌پردازد؟

بیشتر میوه انگور و غله جو در کارخانه تبدیل به شراب می‌شود که محصول نهایی آذربایجان به وسیله تاجران اسراییلی خریداری می‌شود.

سازمان «ماشاو» کشاورزان جنوب آذربایجان را برای طی آموزش‌هایی به فلسطین اشغالی (اسراییل) دعوت کرده تا با سرمایه گذاری و دانش فنی دولت اسراییل تولید محصولات کشاورزی این کشور را افزایش دهد.

سودآوری کشاورزی از حوزه آبی حاشیه ایران، چالش اختلاف کشور همسایه با ایران بر سر میزان برداشت آب از ارس و کشت فراسرزمینی از هدف های این طرح است. کارشناسان اسراییلی با درک عمیق نسبت به حوزه آبی ارس تلاش می‌کنند تا از آن استفاده کنند. لازم به توضیح است که شرکت کشت و صنعت دشت مغان کشورمان نیز پیش از انقلاب اسلامی به وسیله کارشناسان اسراییلی راه اندازی شده بود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جمعه, ۸ مرداد, ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴

    در دزدی تنها دزد مقصر نیست قربانی هم باید زود متوجه ضعفش شود و اجازه دزدی را به دیگران ندهد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.